onlinemag

onlinemag

دستگاه فرز چه ابزاری است و چه کاربردهایی دارد؟

فرز ابزاری است که به منظور برش و سایش قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه در صنعت چوب و نجاری، صنایع آهنگری و دیگر صنایع کاربرد دارد. استفاده از این ابزار نقش مهمی در نما سازی و ساختمان ها ایفا می کند. انواع دستگاه فرزها با توجه به نوع منبع تغذیه در سه دست کلی فرز برقی، شارژی و بادی یا پنوماتیک تولید می شوند.

انواع این ابزار براساس کاربرد و نوع قطعات کار نیز در چند مدل مختلف فرز آهنگری، سنگبری، مینی فرز، فرز حکاکی، مینیاتوری، انگشتی و سنگ رومیزی تولید و به بازار ارائه می شوند. کاربرد هر یک از این ابزارآلات با یکدیگر تفاوت دارد و برای انجام کار بر روی قطعه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد دستگاه فرز

در ادامه به بررسی اصلی ترین و رایج ترین کاربردهای این ابزار پرداخته شده است:

1. برش قطعات مختلف چوبی، سنگی و فلزی

2. تراشکاری و لبه گیری قطعات

3. انجام فعالیت های هنری مانند منبت کاری و حکاکی

4. لوله کشی و انجام فعالیت های ساختمانی

5. فرم دادن و شکل دادن به سطوح

6. صیقلی کردن و زنگ زدایی سطوح

آشنایی با انواع دستگاه فرز

در ادامه به معرفی انواع دستگاه فرزهای کاربردی پرداخته شده است:

مینی فرز

مینی فرز نمونه کوچک شده دستگاه فرزها است. این ابزار عملکردی همچون سنگ فرزهای معمولی دارد با این تفاوت که در ابعاد کوچکتری تولید شده است. مینی سنگ ها نیز برای تراشکاری، حکاکی و پولیش کاری قطعات مختلف کاربرد دارند.

فرز آهنگری

فرز آهنگری نمونه دیگری از این دستگاه است که جهت برش متریال های فلزی و آهنی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از سرعت و قدرت بالایی برخوردار است و استفاده از آن در صنایع اهنگری کاربردهای زیادی دارد.

فرز سنگبری

این مدل از دستگاه فرزها همانطور که از نامشان مشخص است، به منظور برش و سایش متریال های سنگی و سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این ابزار در صنعت ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد.

فرز انگشتی

فرزهای انگشتی برای پرداخت کاری سطوح سخت و نرم کاربرد دارند. از این ابزار در زمینه های مجسمه سازی، قالبت سازی و ظریف کاری های دیگر استفاده می شود. لازم به ذکر است با استفاده از این محصول نیز می توانید پرداخت کاری قطعات گوناگون را نیز انجام دهید.

فرز مینیاتوری

فرزهای مینیاتوری جزو پرکاربردترین انواع دستگاه فرزها است. این ابزار در ابعاد کوچکی تولید می شود و برای برش قطعاتی با ضخامت کم مناسب است. استفاده از این محصول در صنایع مختلف و منازل نیز کاربردهای به سزایی دارد.

فرز نجاری

نوع دیگری از دستگاه فرزها در بازار موجود است که آن را با نام اور فرز یا فرز نجاری می شناسند. از این ابزار در صنایع چوب و نجاری استفاده های فراوانی می شود. فرم دادن به انواع چوب ها، ایجاد سوراخ و تراشکاری آنها از رایج ترین کاربردهای اور فرز نجاری است. اورفرزها نیز براساس کاربردی که دارند، در نمونه های مختلف ترکیبی، پلان جر و ثابت تولید می شوند.

onlinemag
onlinemag

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋