nopok48722

nopok48722

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

تراش دیسک ترمز؛ چرا و چه زمانی باید انجام شود؟

امروزه بیش از ده‌ها شرکت تولید‌کننده و عرضه‌کننده ، انواع مختلف دیسک ترمز را در مدل‌های متفاوت تولید و در بازار فروش عرضه می‌نمایند .  دیسک ترمز یکی از مهم ترین عناصر سیستم ترمز یک ماشین سنگین با سواری است که به دلیل کارکرد زیاد ممکن است در طول زمان دچار خرابی شود.  این موضوع شاید کمی دلهره‌آور به نظر برسد با وجود آن‌که با روش‌های مختلف می‌توان این مشکل را برطرف کرد. تعویض دیسک چرخ خودرو با استفاده از ابزارهای مناسب بسیار حائز اهمیت است از همین رو در ادامه‌ی مقاله به بررسی مراحل مختلفی برای تعویض و تعمیر دیسک ترمز می پردازیم.

تراش دیسک ترمز چیست 

تراش دیسک ترمز اقدامی است که در صورت خرابی دیسک ترمز مثلا در زمان تاب برداشتن دیسک ترمز انجام میشود. در صورتی که دیسک ترمز دچار آسیب‌شده و به طور کامل یا بخشی از آن ، خراب شده باشد ، نیاز داریم تا آن بخش را دوباره جایگزین نماییم . در غیر این صورت ، باید دوباره از ابتدا شروع کرده و شروع به تراشکاری‌کنیم . ‌تراشکاری دیسک ترمز به دو روش مختلف انجام می‌شود که عبارت‌اند از : روش‌تراشکاری‌دیسکی : در این روش ، دیسک‌ها را در قطعه مورد نظر قرار می‌دهیم تا به وسیله چرخش میل لنگ و دیسک‌های فولادی ، میل لنگ و دیسک‌های فولادی ، به چرخش درآیند . در این روش ، دیسک را از طریق میل لنگ و میل ترمز به حرکت درمی‌آوریم . این روش در سرعت‌های بالا و در شرایط آب و هوایی مرطوب ، کاربرد دارد . روش‌تراشکاری دیسک ترمز به روش توپی : در این روش ، دیسک‌های فولادی به‌طور عمودی در شیار قرار می‌گیرند.

 

نحوه تراش دیسک ترمز

تراش دیسک ترمز به روش های مختلفی انجام می شود که بعضی از این روش ها غیر اصولی بوده و خطر آفرین هستند و اصلا توصیه نمی شود. استفاده از دستگاه فرز، حرارت، چکش و… از جمله این روش هاست. اما روش دیگر که کاملا درست و اصولی است، استفاده از دستگاه های مخصوص تراش دیسک است. دستگاه تراش دیسک روکار یا درجا،  رومیزی و صنعتی از انواع دیسک تراش ها با دقت بسیار بالا هستند.

 

چه زمانی باید از تراش دیسک ترمز استفاده کرد؟

در صورتی که دیسک ترمز خراب شود، عملکرد سیستم ترمز ماشین دچار اختلال می شود به این صورت که به هنگام فشار دادن پدال ترمز از سمت راننده ممکن است صداهای ناهنجاری شنیده شود، فرمان خودرو دچار لرزش شود و یا پدال ترمز سفت باشد . این ها همه علائم خرابی دیسک ترمز است که به شما می گوید دیسک ترمز خراب شده و نیاز به تراش دارد. اما سوالی که متقابلا مطرح می شود این است که چه زمانی نباید دیسک ترمز را تراش داد؟ دیسک ترمز هایی هستند که آسیب دیدگی شدید دارند به عنوان مثال تاب یا لنگی زیاد دارند نباید تراش داده شوند چون در صورت تراش دادن،  دیسک  به شدت لاغر شده و بسیار خطرناک است.                                                                                                                                                                                                                            

دیسک ترمز را چند بار می توان تراش داد؟

عمل تراش دادن دیسک ترمز باعث نازک شدن سطح دیسک و لاغر شدن آن میشود حتی اگر در نظر بگیرید که در هر بار تراش در حد چند میلی متر از سطح آن کاسته می شود، این مقدار در صورت تکرار قابل توجه بوده و باعث می شود که دیسک ترمز دیگر قابل استفاده نباشد و در صورت استفاده خطرات جدی را متوجه سرنشینان ماشین سنگین میکند. 

مزایای تراش دیسک ترمز

تراش دیسک ترمز به عنوان یکی از روش های کارآمد در تعمیر دیسک ترمز خراب شده، یک روش مقرون به صرفه در مقایسه با تعویض دیسک ترمز به شمار می رود. 
صرفه جویی در زمان برای تعمیر خودرو نیز کاهش می یابد. 

 

بیشتر بخوانید: مشکلات متداول دیسک ترمز چیست
 

nopok48722
nopok48722

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋