damoro4369

damoro4369

توسط ۱ نفر دنبال می شود

چرا هنگام ترمز، فرمان ماشین می‌لرزد؟

عصر خودرو- هر راننده‌ای باید بتواند از خودرویی که می‌راند به‌طور صحیح نگه‌داری کند؛ مخصوصاً با توجه به شرایط اقتصادی که نه‌تنها خودرو گران است، تعمیرات و تعویض ابزار خودرو نیز بسیار گران شده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  اگر رانندگی کرده باشید، قطعاً می‌دانید که لرزش فرمان یکی از ایرادات شایع در خودروها محسوب می‌شود که عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند. ممکن است شما نیز لرزش فرمان را در سرعت‌های بالا و هنگام ترمزگیری در خودروی خود تجربه کرده باشید؛ برای رفع این مشکل در ابتدا باید بتوانید تشخیص دهید که لرزش در چه مواقعی رخ می‌دهد. شما با افزایش دانش و آگاهی خود در حوزه خودرو و دانستن علائم خرابی یا عدم کارکرد بهینه قطعات و سیستم‌های مختلف خودرو، می‌توانید به افزایش طول عمر خودروی خود کمک کنید و هزینه نگه‌داری و تعمیرات را کاهش دهید. به‌طورمعمول مشکل لرزش فرمان در هنگام ترمز، در دیسک ترمز است؛ اما ممکن است مشکل خودروی شما در دیسک ترمز نباشد. بهترین کار، عیب‌یابی صحیح و دوری از حدس و گمان است؛ زیرا در این صورت باعث ایجاد خرابی در یک بخش دیگر خواهید شد.

 

عوامل لرزش فرمان در زمان ترمز

همان‌طور که گفته شد، دلایل بسیاری در بروز این مشکل دخیل هستند که عبارت است از:

تنظیم نبودن فرمان

منظور از تنظیم بودن فرمان، برابر بودن اندازه‌ی دهانه جلو و عقب چرخ‌ها است. بهتر است سالی یک‌ بار فرمان خودروی خود را تنظیم کنید؛ زیرا میزان نبودن فرمان، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود و هزینه‌های بسیاری برای شما به بار آورد.

 

مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری این‌گونه است که با واردکردن فشار به پدال ترمز، لنت‌ ترمز به دیسک ترمز می‌چسبد و در اثر اصطکاک حاصل از این فرایند، انرژی جنبشی خودرو به‌صورت گرما تلف می‌شود؛ این دیسک‌ها، همان روتورهای ترمز هستند که در زمان ترمزگیری، گرمای زیادی در آن‌ها تلف می‌شود و باعث می‌شود ضخامت و کارایی روتورها کاهش پیدا کند. با توجه به توضیحات ارائه‌شده باید گفت در زمان گرفتن ترمز مخصوصاً در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش می‌شوند و آن را به‌فرمان انتقال می‌دهند.

 

مشکلات سیستم تعلیق

لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز، می‌تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی‌آید.

 

سفت شدن ترمز

در حالت طبیعی سیستم ترمز با یک فشار معمولی از سمت پدال ترمز، به سمت پایین حرکت می‌کند. ممکن است در صورت سفت و به‌ اصطلاح چوب شدن پدال ترمز خودرو، موجب ایجاد لرزش در فرمان شود.

 

اختلال در دیسک ترمز

یکی از دلایل اصلی لرزش فرمان در زمان ترمزگیری، وجود مشکل در دیسک ترمز است. دیسک ترمز صفحهٔ فلزی دوار است که عرض آن به نوع و مدل خودرو وابسته است و به‌ واسطه لنت‌ ترمز احاطه‌شده است. در زمان فشردن پدال ترمز، لنت‌ به سطح دیسک فشاری را وارد می‌کند و اصطکاک به وجود آمده باعث تولید گرما می‌شود؛ این گرمای تولیدشده باید به‌صورت یکنواخت در سطح دیسک ترمز توزیع و دفع شود. این اصطکاک در گذر زمان باعث خوردگی سطح دیسک ترمز می‌شود. کاهش ضخامت و تاب برداشتن دیسک عارضه‌ای است که به علت اصطکاک و تولید و دفع گرما در دیسک ترمز به وجود می‌آید. اگر تعویض دیسک ترمز در زمان درست و توسط تعمیرکار به‌درستی انجام شود، از بروز بسیاری اختلالات در ترمز خودرو پیشگیری می‌شود.

 

خرابی کالیپر ترمز

لنت‌های ترمز از طریق کالیپرها به روتورها متصل می‌شوند؛ درون کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارد که باعث اعمال نیروی لنت‌ها بر روی روتورها می‌شوند؛ در اصل کالیپرها موظف به ایجاد اصطکاک میان روتور و لنت‌ هستند. در صورت بروز مشکل در کالیپرها، تماس یکنواختی میان لنت‌ها و روتورها ایجاد نخواهد شد که باعث ایجاد لرزش می‌شود.

 

خرابی کمک‌فنرها

یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم تعلیق، کمک‌فنرها محسوب می‌شوند و هنگام گرفتن دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده همچون خط مقدم عمل می‌کنند. در صورت خرابی یا فرسودگی کمک‌فنرها، لرزش‌های جاده به سیستم فرمان وارد می‌شود.

خرابی سیبک

سیبک یک کره فلزی است که یک بازو به همراه دارد و می‌توان گفت که تقریباً فرمان‌پذیری خودرو به عملکرد این قطعه وابسته است. می‌توان به این صورت تعریف کرد که چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل می‌شود و خراب شدن سیبک و یا لق بودن آن، باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.

خرابی میل فرمان

وجود مشکل در میل فرمان، منجر به عدم تعادل چرخ‌ها می‌شود که لرزش فرمان را به وجود می‌آورد. خرابی میل فرمان باعث بریدن فرمان هم خواهد شد؛ بنابراین باید به‌درستی آن را بررسی کنید تا موجب بروز مشکلات جدی نشود.

 

خرابی بلبرینگ‌ها

یکی دیگر از عوامل ایجاد لرزش فرمان در هنگام ترمز و رانندگی، خرابی بلبرینگ‌ها است که صدای خاصی دارد و ممکن است هرکسی متوجه آن شود.

 

بالانس نبودن چرخ‌ها

اگر چرخ‌ها متعادل نباشند، باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی آن‌ها می‌شود و در صورت افزایش سرعت، راننده در فرمان خودرو احساس لرزش می‌کند.

 

شل بودن اتصالات چرخ‌ها

گاهی اتصالات چرخ‌ها محکم بسته نمی‌شوند و یا پس از استفاده شل می‌شوند که این عامل یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد لرزش در فرمان بعد از خرابی دیسک ترمز است.

 

خرابی میل تعادل

کار میل تعادل، ایجاد تعادل در تقسیم نیرو میان چرخ‌ها است. تقسیم نامتعادل نیرو میان چرخ‌ها، یکی دیگر از عوامل بروز لرزش در فرمان است.

 

خرابی شاسی خودرو

اگر شاسی خودرو دچار مشکل شود، علاوه بر ایجاد مشکل در شاسی، موجب معیوب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز می‌شود که می‌تواند بر روی فرمان اثر بگذارد.

 

چگونه لرزش فرمان هنگام ترمز کردن را رفع کنیم؟

برای اینکه بتوانید رانندگی راحت و بدون مشکل را تجربه کنید، نیاز است که به خودروی خود رسیدگی کنید. بروز برخی مشکلات در یک قطعه می‌تواند در قطعات دیگری نیز اختلال ایجاد کند و گاهی منجر به بروز مشکلات بزرگ‌تر می‌شود. در هنگام مواجه‌شدن با یک مشکل نیاز است که عیب‌یابی کنید تا منبع اصلی ایراد موجود را پیدا کنید. لرزش فرمان در هنگام ترمز یکی از مشکلاتی است که در صورت بروز اختلال در برخی قطعات و مشکلاتی مانند تنظیم نبودن فرمان، خرابی کالیپر ترمز، سفت شدن ترمز، مشکل در روتورهای ترمز، مشکلات سیستم تعلیق و… به وجود می‌آید. خرابی دیسک ترمز یکی از مهم‌ترین دلایل لرزش فرمان در زمان ترمز است که گاهی تعمیر می‌شود و گاهی به تعویض دیسک ترمز نیاز است. به هنگام تعویض دیسک چرخ ها سعی کنید بهترین برند دیسک ترمز را انتخاب و استفاده کنید تا احتمال بروز این دست از مشکلات برای شما کمتر شود از بهترین برند دیسک ترمز می‌توان به برندهای برمبو، بوش، ATE، فرودو، دلفی و TRW اشاره کرد.

رانندگی با ماشینی که  به هنگام ترمز کردن چه با سرعت کم و چه زیاد، فرمان آن می لرزد به هیچ عنوان ایمن نیست و قطعا مشکلی است که نادیده گرفتن بدین معنی است که خطر بزرگی شما را تهدید می کند و باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به عیب یابی و تعویض قطعه خراب اقدام کنید چرا که خرابی یک قطعه در سیستم خودرو می تواند عملکرد سایر قطعات را نیز تحت تاثیر قرار دهد و همانطور که در قسمت های بالایی شرح داده شد بیشترین احتمالی که در  این زمان وجود دارد؛ این است که خرابی مربوط به دیسک ترمز است. شما میتوانید برای خرید دیسک ترمز به شرکت بازرگانی واته به نشانی اینترنتی https://vateh-sp.com/  که از بهترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی ماشین سنگین است مراجعه نمایید.

 

این مطلب از خبرگزاری عصر خودرو گرفته شده است:

http://asrekhodro.com/News/229114

damoro4369
damoro4369

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋