نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

روغن سیاه دانه برای کاهش وزن

روغن سیاه دانه برای لاغری

کاهش وزن

امروزه چاقی رو یکی از دلایل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای معرفی می‌کنن. سیاه دانه هم یکی از گیاهانیه که از زمان‌های قدیم به عنوان راه علاج چاقی معرفی می‌شده. به همین دلیل هم در سال‌های اخیر پژوهش‌های ‌متعددی روی تاثیر گذاری روغن سیاه دانه بر لاغری انجام گرفته. به طوری که بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشون می‌ده که تاثیر روغن سیاه دانه بر کاهش وزن در حد قابل توجهیه.

روغن سیاه دانه برای لاغری 

آیا روغن سیاه دانه باعث لاغری می‌شه؟

مصرف روغن سیاهدانه در بازه زمانی بین 6 تا 12 هفته می‌تونه باعث شه که افراد دارای اضافه وزن به تدریج شاهد کاهش وزن بدن خودشون و شاخص‌های آنتروپومتریک ( ابعاد قسمت‌های مختلف بدن) باشن. تاثیرگذاری مصرف روغن سیاهدانه بر کاهش وزن خیلی بیشتر از زمانیه که بیمار دانه‌های پودر شده این گیاه رو مصرف می‌کنه. نحوه عمل روغن سیاهدانه روی کاهش وزن با تاثیرگذاری این روغن روی آنزیم‌های کبدی که از رنج طبیعی خارج شدن انجام می‌شه. در واقع مصرف این روغن باعث کاهش گرید چرب کبد بیمار که در گذر زمان و عدم رعایت برنامه غذایی مناسب افزایش پیدا کرده می‌شه. همینطور مصرف روغن سیاهدانه باعث می‌شه تا مقدار قند خون بیماران دیابتی کاهش پیدا کنه.

در نتیجه نیاز بیمار به مصرف داروی انسولین هم در گذر زمان کم می‌شه. در نهایت مکانیسم‌ احتمالی اثرگذاری روغن سیاهدانه بر روی کاهش وزن بدن ممکنه شامل اثر سرکوب کنندگی اشتها، کاهش کالری دریافتی بدن و مهار جذب گلوکز در روده‌ها باشه. همچنین اغلب بیماران با تغییرات متابولیکی مثبت مثل افزایش پروفایل لیپیدی( آزمایش چربی خون)، کاهش گلوکز و بهبود مقاومت به انسولین بعد از مصرف روغن سیاهدانه مواجهه می‌شن. با این حال هنوز هم برای اثبات تاثیرگذاری این روغن در کاهش وزن بیمار نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر و ارائه مدارک معتبر علمی‌ هست.

چرا درمان چاقی اهمیت داره؟

چاقی رو می‌شه به عنوان یک بیماری عمده تهدید کننده سلامت معرفی کرد. بررسی‌ها نشون می‌ده که از سال 2016 چیزی در حدود 9/1 میلیارد انسان گرفتار این مشکل شدن. حتی بررسی‌های تکمیلی روی این قضیه نشون داده که روند رشد چاقی در دنیا به طور تصاعدی دائما در حال افزایشه. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی شیوع اضافه وزن و چاقی از سال 1975 تا سال 2016 در بزرگسالان و کودکان چهار برابر شده. نگرانی اصلی در مورد تشدید شیوع چاقی اینه که متخصصان چاقی رو عامل خطر در بروز سایر بیماری‌های زمینه‌ای می‌دونن.

به هر حال سالانه تعدادی زیادی از انسان‌ها به دلیل یکی از بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و حتی سرطان جون خودشون رو از دست می‌دن. در نتیجه همین امر هم باعث شده تا متخصصان از روش‌های مختلفی مثل مصرف روغن سیاه دانه برای رفع این مشکل استفاده کنن. در واقع عدم مدیریت درست اضافه وزن می‌تونه در بلند مدت میزان بروز بیماری‌ها رو تا حد قابل توجهی در جامعه بشری افزایش بده.

روغن سیاه دانه برای لاغری شکم خوبه؟

در ابتدا بزارید براتون بگم که مردم کشورهای ایران و هند از زمان‌های قدیم از روغن سیاهدانه برای درمان بیماری‌هایی مثل سرفه، آسم، درد معده، استفراغ، آلرژی و اگزما استفاده می‌کردن. به هر حال بررسی‌ها نشون می‌ده که روغن سیاهدانه دارای خواص ضد التهابی قابل توجهیه. اما هنوز مدرک کافی برای اثبات این موضوع که مصرف روغن سیاهدانه باعث کاهش BMI( شاخص توده‌ای بدن) بدن می‌شه ارائه نشده و باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شه. یکی از دلایل عمده‌ای که باعث شده در سال‌های اخیر مصرف روغن سیاهدانه بیشتر رواج پیدا کنه به خاطر نظریه‌های مطرح شده در مورد اثرگذاری این روغن در کاهش توده چربی شکمیه.

در نهایت میشه گفت که با مصرف روغن سیاهدانه و یا استفاده از روش‌های موضعی‌ای مثل ماساژ دادن توده‌های چربی شاید بشه قدری باعث کاهش وزن شد. اما یادتون باشه مصرف روغن سیاه دانه می‌تونه باعث تسکین بسیاری از دردهای ناحیه شکمی هم بشه. در نهایت ماساژ دادن ناحیه اطراف ناف با روغن سیاه دانه می‌تونه بسیاری از ناراحتی‌های شکمی مثل سوء هاضمه رو رفع کنه. پس بدون شک مصرف این روغن به صورت خوراکی و موضعی برای بدن انسان‌ها فواید فراوانی داره.

روغن سیاه دانه برای لاغری

احتیاط ضروری در زمان مصرف این روغن چیه؟

یکی از روش‌های مصرف روغن سیاهدانه به صورت موضعی‌ست. اما خوب به دلیل طبع گرم گیاه و همینطور به خاطر عناصر موجود در روغن سیاهدانه ممکنه بیماران بعد از مصرف موضعی اون شاهد بروز واکنش‌های آلرژیک باشن. در نتیجه حتما قبل از استفاده از اون با امتحان کردن روغن روی سطح پوست خودتون این موضوع رو آزمایش کنین. راستی مصرف این روغن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون پایین، دیابت، مشکل در انعقاد خون هستن باید با احتیاط انجام شه. خانم‌های باردار و شیرده هم باید تحت نظر پزشک از این روغن استفاده کنن.

 

 

 

 

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
jafarm450
از محتوای خوبتون بسیار لذت بردم دمتون گرم اگر دوست داشتین از این مقاله هم بازدید بفرمایین
https://idat.ir/newpost
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋