نی نی ها

نی نی ها

عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

برای جلوگیری از تماشای تلویزیون توسط کودک چه کنیم؟

چیکار کنیم کودک به تلویزیون دیدن عادت نکنه؟

چیکار کنیم کودک به تلویزیون دیدن عادت نکنه؟

 زیاد تلویزیون دیدن کودک یک نوع اعتیاد است؟

ممکنه برخی از کودکان در سنین پایین به دلایل مختلف زمان زیادی رو با تلویزیون بگذرونن. بنابراین، زمانی که کودکان بزرگ می‌شن، برای تماشا و بازی بیشتر در معرض نمایشگر دستگاه‌های تکنولوژیکی قرار می‌گیرن. پس از مدتی تعامل با دنیای مجازی، انجام کلیه فعالیت‌ها مانند غذا خوردن، بازی و آموزش باعث اعتیاد به تلویزیون در نوزادان و کودکان می‌شه. نوزادان و کودکانی که برای مدت طولانی به تلویزیون خیره  هستن، در آینده با مشکلات جدی سلامتی مواجه می‌شن. از آنجایی که رفتارهایی مانند اختلال رفتاری، درد گردن، کمر، مفاصل، سر و چشم از علائم اعتیاد به تلویزیون هستن، برای پیشگیری از این وضعیت باید اقدامات احتیاطی انجام بشه.

 

تا حد امکان فرزندتان را توجیح کنین

بسیار مهمه که کودکان تا 3 سالگی با وسایل تکنولوژی مانند تبلت، تلفن یا تلویزیون ارتباط برقرار نکنن. اون‌ها باید زمان خود رو با اسباب بازی‌هایی بگذرونن که تخیل اون‌ها رو توسعه میده و از مهارت‌های حرکتی ظریف پشتیبانی می‌کنه. از آنجایی که رشد مغز در نوزادان قبل از 3 سالگی ادامه پیدا می‌کنه، اون‌ها باید از عواملی که باعث آسیب می‌شن دوری کنن.

 شما باید تلویزیون دیدن کودک رو تا سن 3 سالگی منع کنین تا رشد زبانی خود رو کامل کنه؛ به فعالیت‌های بدنی بپردازه و تخیلات خود رو زنده نگه داره.

اگر به دنبال پیدا کردن پاسخی برای سوال «چیکار کنیم کودک به تلویزیون دیدن عادت نکنه؟» هستین خوندن این مطلب هم می‌تونه برای شما مفید باشه: نقش والدین در برابر تلوزیون دیدن کودکان و تاثیر گذاری آن .

زمان تلویزیون دیدن کودک را تنظیم کنید

به کودکان اجازه ندین که همزمان گوشی، تبلت یا تلویزیون تماشا کنن. زمان روزانه تلویزیون دیدن کودک رو بر اساس سن ایجاد کنین. به عنوان مثال، به یک کودک 3 ساله اجازه بدین 30 دقیقه (10 دقیقه برای هر سن)، تلویزیون رو تماشا کنه. به او اجازه بدین در محدوده زمانی که شما مشخص کردین، کارتون تماشا کنه.

در این مدت، زمان شروع و پایان تلویزیون دیدن کودک رو دنبال کنین و مراقب باشین که هیچ انعطافی وجود نداشته باشه.

 

 

ایده‌های جایگزینی tv دیدن کودک

از قوانین سختگیرانه یا روش‌های تنبیهی برای دور نگه داشتن کودکان از تلویزیون استفاده نکنین. چنین شرایطی می‌تونه باعث ایجاد تعارض بین کودک و والدین بشه. می‌تونین فعالیت‌های مختلفی رو برای دور نگه داشتن کودکان از تلویزیون (متناسب با سن آنها) پیشنهاد بدین. می‌تونین با فعالیت‌هایی که دوست داره، مانند بازی با هم، رفتن به پارک، گذروندن وقت در آشپزخانه، بازی در باغ، او رو از تلویزیون دور نگه دارین.

برای تلویزیون دیدن کودک الگوی خوبی باشید

وقتی بچه‌ها به سن خاصی می‌رسن از اطرافیان خود تقلید می‌کنن. برای تلویزیون دیدن کودک الگوی خوبی باشین. کودکان تمایل دارن از کارهایی که والدین‌شون انجام می‌دن تقلید کنن؛ به همین منظور باید به کارهایی که در مقابل کودکانی که در سنین رشد هستن، توجه کنین. در حین گفتن مضرات تلویزیون، باید تا حد امکان از تلویزیون دوری کنین و فعالیت‌هایی رو که می‌خواین با هم انجام بدین.

 اگر قصد دارین عادت دیجیتالی فرزندتون رو کاهش دهید، ابتدا باید عادت تلویزیون دیدن کودک خود رو بررسی کنین و مراقب باشین در مواقعی که لازم نیست از اون استفاده نکنین. کارتون‌هایی رو که فرزندتون تماشا می‌کنه یا بازی‌هایی که انجام میده رو برای جایگزینی با تلویزیون دیدن بررسی کنین.

تا زمانی که اون‌ها به سن خاصی برسن، محتوای دیجیتال استفاده شده توسط کودکان باید تحت کنترل والدین انجام باشه. در حالی که اون‌ها در حال تماشای کارتون هستن، می‌تونین کنار اون‌ها نشسته و تماشا کنین. همچنین این امکان وجود داره که محدوده دسترسی کودکان به محتوای دیجیتال و کانال‌ها تلویزیون رو محدود کنین. اطمینان از دوری کودکان از محتوای خشونت آمیز، رقابتی و نژادپرستانه برای رشد رفتاری اون‌ها اهمیت زیادی داره.

نتیجه گیری:

به منظور پیشگیری از اعتیاد و کنترل تلویزیون دیدن کودک، لازمه که استفاده از دستگاه‌ها دیجیتال توسط اون‌ها کاهش پیدا کنه و اجازه استفاده کنترل شده از این موارد به اون‌ها داده بشه؛ به ویژه، کودکان نباید قبل از رسیدن به سن 14 تا 15 سالگی اجازه استفاده از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی رو داشته باشن. باید در مورد وجود زندگی خارج از دنیای مجازی، اهمیت زمان صرف شده با خانواده و دوستان و اولویت‌های مسائلی که باید به اون‌ها بپردازن، گفتگوهای آموزنده انجام بشه. افزایش آگاهی در مورد خطراتی که زیاد تلویزیون دیدن می‌تونه ایجاد کنه و توضیح اون به کودکان با لحنی مناسب می‌تونه بسیار تاثیرگذار و قانع کننده باشه.

منبع:
turk.net/blog

 

 

نی نی ها
نی نی ها عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋