قراره در این مقاله چی بدونیم:
تربیت کودکی که بتونه با مسئولیتهای زندگی فردی و اجتماعی روبهرو بشه، یکی از مهمترین دغدغههای والدین امروزی هست. در دنیایی که مهارتهایی مثل خودکنترلی، تعهد و مدیریت زمان نقش پررنگی در موفقیت دارن، آموزش مسئولیت پذیری در کودکان یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت تربیتی به شمار میره. بچهها ذاتاً مستعد یادگیری هستن، اما اینکه چطور و با چه روشی این مهارت رو کسب کنن، به والدین و مربیان بستگی داره.
مسئولیتپذیری یک ویژگی ذاتی نیست، بلکه مهارتیست که میتونه از دوران کودکی آموزش داده بشه. بر اساس یافتههای روانشناسی رشد، مسئولیتپذیری در کودکان مستقیماً با رشد بخشهایی از مغز درگیر در تصمیمگیری، خودکنترلی و عملکرد اجرایی مرتبط هست.
مطالعاتی که با تصویربرداری عصبی (fMRI) انجام شده، نشون داده کودکانی که در محیطهای تربیتی ساختارمند و مشارکتمحور بزرگ میشن، در نواحی قشر پیشپیشانی مغز (Prefrontal Cortex) فعالیت بیشتری دارن، این بخش از مغز نقش مهمی در تحلیل پیامدها، نظم رفتاری و مسئولیتپذیری ایفا میکنه. علاوهبراین، مطالعات نشون داده آموزش مسئولیت در کودکی، احتمال موفقیت شغلی و رضایت اجتماعی در بزرگسالی رو بهطور معناداری افزایش میده.
نقش والدین در مسیر آموزش مسئولیتپذیری به کودکان انکارناپذیره. والدین با ایجاد فضای مناسب، الگوسازی و تشویق مناسب، میتونن کودک رو به پذیرش مسئولیت تشویق کنن. برای مثال:
یاد دادن مسئولیتپذیری به کودکان نیاز به روشهایی داره که هم علمی باشن و هم متناسب با سن و درک کودک. در ادامه، چند مورد از تکنیکهای مؤثر برای آموزش مسئولیتپذیری رو با هم مرور میکنیم:
برای شروع تربیت کودک مسئولیتپذیر، لازمه که وظایف رو بر اساس سن و توانایی فرزندتون تعیین کنین. کودکان ۳ تا ۵ سال میتونن کارهایی مثل جمعکردن اسباببازی یا آب دادن به گلدان رو انجام بدن. در سنین بالاتر، وظایف میتونن پیچیدهتر بشن.
داشتن یک برنامه روزانه مشخص به کودک کمک میکنه نظم، تعهد و زمانبندی رو یاد بگیره. مثلاً اینکه کودک یاد بگیره بعد از بازی، زمان جمعکردن وسایل یا بعد از شام، زمان مسواک زدن هست یعنی داشتن برنامه مشخص روزانه.
بازخورد مثبت (نه فقط پاداش مادی) میتونه انگیزهی کودک رو برای انجام مسئولانه کارها بالا ببره. مثلاً گفتن جملهای مثل «خیلی خوب بود که امروز خودت لباست رو پوشیدی» تأثیر زیادی داره.
وقتی کودک در تصمیمگیریها شریک باشه، احساس میکنه که نظرش مهمه و باید مسئولیت بیشتری نسبت به نتیجه تصمیم خودش داشته باشه. مثلاً ازش بپرسین: «دوست داری امروز اول لباسها رو مرتب کنی یا اسباببازیها رو؟»
تنبیه کردن میتونه باعث مقاومت، اضطراب و حتی کاهش انگیزهی درونی کودک بشه. در مقابل، تمرکز بر آموزش مسئولیتپذیری کودک از راه مثبت، نتایج پایدارتر و سالمتری به همراه داره.
تحقیقات روانشناختی نشون داده که مسئولیتپذیری در کودکان زمانی مؤثرتر رشد میکنه که با آموزش و تشویق همراه باشه، نه با تنبیه. بر اساس مطالعهای در سال ۲۰۱۸ از دانشگاه هاروارد، کودکانی که در محیطهای حمایتگر تربیت شدن، ۴۳٪ بیشتر از کودکانی که بهطور مداوم تنبیه شدن، رفتارهای مسئولانه از خودشون نشون دادن.
تنبیه زیاد، بهویژه تنبیه بدنی یا کلامی، اغلب منجر به ترس، اضطراب یا پنهانکاری میشه و نه احساس مسئولیت. در مقابل، در تربیت بدون تنبیه وقتی به کودک فرصت داده بشه پیامدهای طبیعی کارها رو تجربه کنه، بدون اینکه تحقیر یا تنبیه بشه، احتمال اینکه مسئولیت کارهای خودش رو بپذیره به شکل معناداری افزایش پیدا میکنه.
در نهایت، تربیت کودک مسئولیتپذیر به معنای پرورش فردی متعهد، پاسخگو، با اعتماد به نفس و توانمند برای ورود به جامعهست. این مهارت با تمرین، تشویق، الگوسازی و فرصت تجربه بهتدریج در کودک شکل میگیره.
با شروع آموزش از سالهای اولیه زندگی، میتونیم فرزندی تربیت کنیم که نهتنها به کارهای خودش متعهده، بلکه از انجام مسئولیتها احساس رضایت و افتخار هم داره.
پاسخ ها