نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

آیا خوردن پیتزا در بارداری جایز است؟

خوردن پیتزا در بارداری مجازه؟

خوردن پیتزا در بارداری ضرر داره؟

حتماً برای خیلی از ما پیش اومده که تو دوران بارداری هوس پیتزا کنیم! اصلاً کیه که عاشق این غذای خوشمزه نباشه؟ اما خب وقتی بارداریم، شاید به این فکر کنیم که خوردن پیتزا می‌تونه برای خودمون و جنین‌مون مضر باشه یا نه؟

پیتزا توی بارداری خوبه یا نه؟

اول از همه، بذارید خیالتون رو راحت کنم! اگه پیتزا درست و حسابی پخته بشه و داغ و تازه باشه، می‌تونید توی دوران بارداری ازش لذت ببرید. اما خب، باید بدونید که پیتزاها معمولاً پر از کالری و چربی هستن و اگه زیاد مصرف بشن، ممکنه توی کنترل وزن‌تون تو بارداری مشکل‌ساز بشن.

چه پنیر پیتزایی خوبه؟

یکی از سوالایی که خیلی‌ها دارن اینه که چه پنیری برای پیتزا تو دوران بارداری بی‌خطره. پنیر موزارلا مشکلی نداره و می‌تونید با خیال راحت بخورید، اما اگه پنیرهای نرم دیگه ای مثل بری یا کاممبرت روی پیتزا باشه، بهتره کاملاً پخته بشن و داغ سرو بشن تا از شر باکتری لیستریا راحت بشید. یادتون باشه که پیتزا رو نباید سرد بخورید چون ممکنه باکتری‌ها دوباره داخلش رشد کنن.

گوشت و غذاهای دریایی داخل پیتزا چی؟

اگه پیتزاتون پر از گوشت یا غذای دریایی مثل میگو و ماهی باشه، حتماً باید مطمئن بشید که کاملاً پخته و داغ باشه. اینطوری می‌تونید خیالتون از بابت باکتری و ویروس‌ها راحت باشه.

پیتزا خوردن در بارداری مجازه؟

پیتزا و کالری‌های اضافه

خود پیتزا، به‌خصوص اگه خمیرش از آرد سفید باشه، پر از کالری اضافه است که ممکنه به مرور زمان باعث اضافه‌وزن بشه. این یعنی اگه دیابت بارداری دارید یا از قبل وزن‌تون بالا بوده، باید حواستون به میزان مصرف پیتزا باشه. بهتره بعد از خوردن پیتزا، وعده بعدی‌تون سبک و پر از سبزیجات و میوه باشه تا تعادل توی رژیم‌تون حفظ بشه.

چه‌جوری پیتزای سالم‌تری درست کنیم؟

- پیتزای خانگی درست کنید: اگه پیتزا رو تو خونه درست کنید، می‌تونید موادی رو که استفاده می‌کنید، کنترل کنید. از آرد کامل برای خمیر استفاده کنید که فیبر و ویتامین بیشتری داره.

- سبزیجات اضافه کنید: روی پیتزاتون سبزیجات بریزید. اینطوری هم پیتزاتون سالم‌تر می‌شه و هم جنین کوچولوتون مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنه.

توی بارداری هوس پیتزا کردم چیکار کنم؟

توی دوران بارداری، هر چی بیشتر به جزئیات دقت کنید، بیشتر می‌تونید از غذاها‌تون لذت ببرید بدون اینکه نگران چیزی باشید. مثلا اگه قصد دارید پیتزا بخورید، به جای آرد سفید از آرد کامل برای خمیر استفاده کنید یا از پنیر و گوشت‌های کم‌چرب و سالم بهره ببرید. حتی می‌تونید با اضافه کردن سبزیجات مختلف مثل اسفناج، گوجه‌فرنگی یا فلفل دلمه‌ای، پیتزای سالم‌تر و مغذی‌تری درست کنید. با این کار نه‌تنها هوس پیتزاتون رو برآورده می‌کنید، بلکه به نوزاد در حال رشد‌ هم یه عالمه مواد مغذی می‌رسه!

تحقیقات علمی درباره‌ی فست فود در بارداری چی میگه؟

درباره فست فود تو دوران بارداری، باید بدونیم که مصرف زیاد این غذاها می‌تونه خطراتی مثل اضافه وزن، فشار خون بالا و حتی دیابت بارداری رو افزایش بده. یه سری تحقیقات نشون می‌دن که مصرف غذاهای فست فودی و فرآوری‌شده می‌تونه احتمال دیابت بارداری و زایمان زودرس رو بالا ببره. برای مثال، در یک تحقیق که تو مجله PLOS Medicine چاپ شده، نشون دادن که رژیم‌های غذایی سالم مثل رژیم مدیترانه‌ای می‌تونه به کاهش خطر دیابت بارداری کمک کنه، ولی استفاده زیاد از فست فود به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زنه.

اگه هوس فست فود داری، می‌تونی هفته‌ای یه بار با احتیاط مصرفش کنی، ولی به جای اینکه مدام بری سراغ فست فود، سعی کن غذاهای سالم‌تر و خانگی درست کنی که هم خوشمزه هستن و هم دارای مواد مغذی زیادی هستن.

فست فود خوردن  در بارداری

کلام آخر

در کل، خوردن پیتزا توی دوران بارداری مشکلی نداره، به شرطی که پخته شده باشه و تعادل توی رژیم غذایی‌تون رعایت بشه. مثل همیشه، اگه نگران هستید، با پزشک‌تون مشورت کنید تا مطمئن بشید همه‌چی برای شما و کوچولوتون مناسبه. پس از پیتزای خوشمزه لذت ببرید، اما با حواس جمع و در حد تعادل!

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋