نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

نقش پدر در تقویت روحیه مادر پس از تولد نوزاد: حمایت پدر از مادر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

نقش پدر در تقویت روحیه مادر بعد از تولد نوزاد: حمایت پدر از مادر، مهم‌تر از همیشه

در جوامع و فرهنگ‌های مختلف همیشه بر این موضوع تاکید شده که مادران تازه زایمان‌کرده نیاز به مراقبت دارند. به طور سنتی، این نقش بر عهده مادربزرگ‌ها، خواهرها، همسایه‌ها و دوستان زن باردار بوده است اما امروزه به دلیل دور شدن خانواده‌ها از یکدیگر و اشتغال زنان در بیرون از خانه، شبکه‌های سنتی حمایت از مادران کاهش یافته و این بدان معناست که در حال حاضر، پدران نقش بسیار مهمی در مراقبت و حمایت از مادران تازه زایمان‌کرده ایفا می‌کنند. اما نقش پدر بعد از به دنیا آمدن کودک در راستای رشد و تربیت کودک و البته سلامت او و حمایت از مادر بعد از زایمان چیست؟

چرا حمایت پدر از مادر بعد از زایمان اهمیت دارد؟

روند بهبودی بعد از زایمان و عادت کردن به نقش مادری، هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی فرآیندی دشوار و چالش‌برانگیز است. چون بعد از زایمان حدود ۳ ماه طول می‌کشد تا بدن زن به حالت قبل از بارداری بازگردد.

از طرف دیگر چون مادر بعد از تولد کودکش به معنای واقعی کلمه عاشق فرزندش می‌شود، احساس مسئولیت زیادی نسبت به نگهداری و سلامت او می‌کند. اما واقعیت این است که این حس مسئولیت، بعد از زایمان که زن از هر دو لحاظ جسمی و روحی تحلیل رفته برای مادر سخت است، بنابراین اینجاست که شریک زندگی او باید همراهی کند و بخشی از کارها و مسئولیت‌های مراقبتی نوزاد را دوشادوش مادر انجام دهد تا بخشی از نگرانی و دغدعه مادر کم شود و از طرفی هم او فرصت داشته باشد، استراحت کند تا بخشی از انرژی از دست داده را جبران کند.

مادران تازه زایمان کرده ممکن است بسیار احساساتی شوند. گاهی اوقات به دلایلی که مردان درک نمی‌کنند، شروع به گریه می‌کنند و اینجا معمولا واکنش مردان اغلب چیزی شبیه به این است که «فقط به من بگو مشکل چیست و من آن را حل می‌کنم» خلاصه می‌شود. اما واقعیت این است که مرد همیشه نمی‌تواند مشکلات را حل کند. به عبارتی همیشه نیازی به حل کردن مشکل نیست، بلکه باید در این مرحله مرد در جایگاه پدر در نقش یک پشتیبان و حامی مادر در نگهداری فرزند باشد.

چگونه می‌توان از شریک زندگی خود در دوران پس از زایمان و تولد نوزاد حمایت کرد؟

به عنوان یک پدر همیشه به خاطر داشته باشید که نگهداری از کودک و مشارکت در فرایند تغذیه کودک ، بخشی از مسئولیت‌هایی است که پدر می‌تواند دوشادوش مادر انجام دهد. اما خوب است پدر در این مرحله به جزییات دقیق نحوه همکاری با همسر هم آشنا باشد تا بتواند این نقش را در این مرحله بهتر انجام دهد و از شریک زندگی خود و مادر فرزندش حمایت کنند.

پدران برای آن‌که بتوانند حامی و پشتیبان بهتری برای همسر و نوزاد خود باشند، خوب است به جزییات کمک‌ها و همیاری‌هایی که می‌توانند داشته باشند، دقت بیشتری کنند و با کمی خلاقیت مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند. در ادامه بخشی از کارها و وظایفی که یک پدر می‌تواند بعد از زایمان و تولد فرزندش انجام دهد را مرور می‌کنیم:

  • پدر بهتر است تا جایی که می‌تواند آشپزی و تمیز کردن را برعهده بگیرد و در صورت نیاز، از دیگران برای انجام این کارها کمک بگیرد.
  • پدر بهتر است در صورت تمایل همسر، از مهمانان هم در این مرحله پذیرایی کند.
  • پدر باید در این مرحله مادر را در فرایند شیردهی، خواباندن، آرام و تمیز کردن کودک تنها نگذارد.
  • از مادر مراقبت کند، وسایل مورد نیازش را برای او بیاورد. در زمان شیردهی برایش آب بیاورد، به او فرصت استراحت از مراقبت از نوزاد بدهد و در مواقعی که گریه می‌کند، در کنارش باشد.
  • یادتان باشد ذهن مادری که نوزادش تازه به دنیا آمده، مشغول است. بنابراین همسر باید بتواند در این مرحله نیازهای او را حدس بزند تا او مجبور نباشد همیشه به او یادآوری کند که به کمک نیاز دارد. پس اینجاست که پدر باید به توانایی خود در خواندن ذهن همسرش اعتماد نکند و با او در مورد نیازهایش هم صحبت کند.

سهم پدر در وظایف مربوط به نگهداری و تغذیه کودک

درست است که پدران، بخصوص پدرهایی که نوزادشان شیر مادر می‌خورد، نمی‌توانند در شیردهی کمکی به مادر کنند اما قطعا انجام کارهای دیگر مانند حمام کردن، آرام کردن، لباس پوشاندن، بازی کردن و حمل نوزاد را به راحتی می‌توانند انجام دهند. حتی در زمان شیردهی هم می‌توانند با آوردن نوزاد گرسنه در نیمه‌های شب، آماده کردن بالش شیردهی و آوردن یک لیوان آب برای مادر و یا کمک به آرام کردن نوزاد بعد از شیر دادن، از همسر خود حمایت کنند.

والدین نوزاد تازه متولد شده، هم پدر و هم مادر، باید به این مسئله واقف باشند که قضیه این نیست که هر کاری را به طور مساوی تقسیم کنند بلکه نکته کلیدی این است که از میزان کاری که همسرشان انجام می‌دهد آگاه باشند و هر زمان که می‌توانند به او کمک کنند.

تمامی مادران و البته پدران زمانی که احساس حمایت از اطرافیانشان را داشته باشند، عملکرد بهتری در فرزندپروری خواهند داشت. بنابراین پدر نوزاد تازه متولد شده می‌تواند با سبک‌تر کردن بار مسئولیت‌های همسرش و قدردانی از شریک زندگی خود حمایت کند.

نقش پدر در تقویت روحیه مادر بعد از تولد نوزاد: حمایت پدر از مادر، مهم‌تر از همیشه

نقش تغذیه در سلامت مادر و نوزاد بعد از تولد

تمام نکاتی که در بالا اشاره شد فقط بخشی از ماجرای والد شدن است، چون بخشی از دغدغه‌های ایجاد شده برای والدین در این مرحله مربوط به تغذیه نوزاد می‌شود که از شش ماهگی با اهمیت شروغ غذای کمکی کودک، شکل دیگری به خود می‌گیرد. این‌جاست که مجدد، هم مادر و هم پدر باید دقت کافی را داشته باشند تا کودکشان را به درستی تغذیه کنند.

تغذیه مناسب برای مادران و نوزادان، به ویژه در مراحل اولیه رشد، بسیار مهم است. محصولات غذایی ماجان ، که به طور ویژه برای نوزادان فرموله شده‌اند، راه‌حلی مناسب برای والدین جدید هستند چون این محصولات با دقت تهیه شده‌اند تا مواد مغذی ضروری را برای رشد کودک فراهم کنند. در این میان غذای آماده کودک ماجان که تنوع بالایی از فرنی آماده، حریره آماده و غلات را شامل می‌شوند، می‌توانند بهترین گزینه برای تمامی زمان‌ها بخصوص بعد از شروع تغذیه کودک با غذای جامد باشند.

نتیجه‌گیری

پیوند بین مادر و پدر یک نیروی قدرتمند است که می‌تواند زندگی فرزندانشان را شکل دهد بنابراین حمایت و مراقبت پدر در کمک به همسرش که تازه مادر شده برای پیمایش چالش‌های فرزندپروری، بسیار ارزشمند است. به عبارتی با تقسیم مسئولیت‌ها، حمایت عاطفی و اطمینان از تغذیه مناسب، پدران می‌توانند نقش مهمی در ایجاد یک محیط سالم برای خانواده‌های خود ایفا کنند. ماجان، به عنوان یک برند تولید کننده محصولات غذایی مناسب کودک در این راستا تلاش کرده است با شعار «تو تنها نیستی» حمایت خود را از والدین نشان دهد و همواره کوشیده تا محصولاتی سالم را برای تغذیه کودک و نوزاد تولید کند تا بخشی از بار مسئولیت‌های والدین برای تهیه یک غذای سالم را بخصوص در سال‌های اولیه رشد کودک رفع کند و حتی به مقوله فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندپروری و نقش پدر در همراهی مادر برای تربیت و رشد کودک کمک کند.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋