نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

آیا خوابیدن روی شکم برای نوزاد خطرناک است؟

خوابیدن روی شکم برای نوزاد خطرناکه؟

به شکم خوابیدن نوزاد

تنها راه مؤثر برای کاهش خطر مرگ ناگهانی نوزاد این است که نوزاد را شب ها و هنگام خواب روی پشتش بخوابانید. طبق اطلاعات مؤسسه ملی بهداشت، با وجود اینکه متخصصان و پزشکان این توصیه را بیش از ۲۰ سال است انجام می دهند، تحقیقات نشان می‌دهد که تنها حدود ۴۴ درصد از مادران به این توصیه طلایی عمل می‌کنند. یکی از دلایل عدم رعایت این توصیه این است که برخی از والدین فکر می‌کنند، خوابیدن روی شکم برای نوزاد راحت‌تر است. آن‌ها معتقدند که نوزادشان ترجیح می‌دهد روی شکم بخوابد. اما وقتی به ایمنی خواب نوزاد می‌رسیم، باید موارد زیادی را در نظر گرفت. برای کمک به والدین در درک اینکه چرا خوابیدن روی پشت همیشه بهتر از خوابیدن روی شکم است، به سوالات پرمخاطب شما در مورد خوابیدن نوزادان روی شکم پاسخ می‌دهیم.
 

خوابیدن نوزاد روی شکم

چرا خوابیدن روی شکم برای نوزادان خطرناک است؟

کارشناسان هنوز کاملاً نمی‌دانند که چرا خوابیدن روی شکم می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی نوزاد شود. خوابیدن روی شکم ممکن است راه هوایی نوزاد را مسدود کند و توانایی بدن او برای توزیع گرما را مختل کند که می‌تواند منجر به گرمازدگی، یکی دیگر از علل مرگ ناگهانی نوزاد شود. ممکن است مهم‌ترین نکته این باشد که تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که روی شکم می‌خوابند ممکن است "هوای بازدمی" خود را دوباره استنشاق کنند که می‌تواند باعث افزایش دی‌اکسیدکربن و کاهش اکسیژن در بدن شود.

من وقتی نوزاد بودم، روی شکم خوابیده‌ام آیا این اشتباه بوده است؟

امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن روی شکم خطر ابتلا به مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. واقعیت تلخ و تاسف‌آور این است که تقریباً ۴۹ درصد از نوزادانی که در خواب می‌میرند، در حالت خوابیده روی شکم بوده اند.

آیا نوزادان می‌توانند گاهی روی شکم بخوابند؟

بسیار مهم است که همه کسانی که از نوزاد شما مراقبت می‌کنند، از جمله همسر، پدربزرگ و مادربزرگ، پرستاران و کارکنان مهدکودک، همیشه نوزاد را برای تمام دفعات خواب‌ روی پشتش بخوابانند تا خطر مرگ در خواب کاهش یابد.

آیا خوابیدن روی شکم از خفگی در نوزادان با ریفلاکس جلوگیری می‌کند؟

خیر! حتی نوزادان با ریفلاکس نیز باید به پشت بخوابند. اگرچه استفراغ و برگشت غذا می‌تواند ترسناک باشد، اما مطمئن باشید که خواباندن نوزاد روی پشت در خواب با خفگی ارتباط ندارد. در حالت خوابیدن روی شکم، نوزادان بیشتر در معرض خطر استنشاق یا خفگی هستند، زیرا هر چیزی که آن‌ها در این موقعیت استفراغ کنند می‌تواند در ورودی نای آن‌ها تجمع کند.
 

رفلاکس کودک

اگر نوزادم راحت‌تر روی شکم می‌خوابد چه باید کرد؟

خوابیدن روی شکم می‌تواند برای بسیاری از نوزادان راحت باشد، اما این به معنای ایمن بودن آن نیست. برخی نوزادان آنقدر روی شکم به راحتی می‌خوابند که این ممکن است بیدار شدن آن‌ها را دشوارتر کند بنابراین می تواند تنفسشان را وارد وضعیت خطرناک کند.

اگر نوزاد در خواب به شکم بچرخد چه باید کرد؟

به طور کلی، زمانی که نوزاد می‌تواند به طور مداوم از جلو به پشت و سپس از پشت به جلو بچرخد، احتمال خطر مرگ ناگهانی نوزاد به شدت کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که اگر نوزاد در خواب به شکم بچرخد، احتمالاً می‌توانید او را در حالت خوابیده روی شکمش رها کنید. با این حال، اگر نوزاد شما در چرخیدن مهارت ندارد، باید همچنان نوزاد را پس از چرخش به پشتش برگردانید. حتی اگر نوزاد شما به شکم بچرخد یا نه، مهم است که همچنان در زمان خواب و استراحت، او را به پشت بخوابانید تا یک سالگی.

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که نوزاد در خواب به حالت خوابیده به پشت می‌ماند؟

اگر شما به طور مداوم نوزاد خود را برای تمام دفعات خواب‌ و شب‌ها روی پشتش بخوابانید، او به این حالت عادت می‌کند و احتمال بیشتری دارد که به پشت بخوابد.

چه زمانی نوزادان می‌توانند روی شکم بخوابند؟

وقتی نوزاد شما به ۱۲ ماهگی رسید، می‌توانید او را اگر تمایل دارد روی شکمش بخوابانید. اگر نوزاد در خواب به شکم می‌چرخد و به راحتی می‌تواند به پشت برگردد، به طور کلی می‌توان او را در وضعیت خوابیدن روی شکم رها کرد. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد حدود ۶ ماهه است. با این حال، مهم این است که نوزاد باید این مهارت را به طور کامل یاد گرفته باشد. حتی اگر این کار را کرده باشد، هنوز هم  نوزاد را برای تمامی دفعات خواب‌ روی پشت بخوابانید (بر روی سطح صاف و محکم) تا یک سالگی.

نتیجه‌گیری

خوابیدن نوزاد به شکم به دلیل خطرات مرتبط با آن، از جمله افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد و مشکلات تنفسی، توصیه نمی‌شود. والدین باید تا یک سالگی نوزاد را به پشتش بخوابانند و با رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از تجهیزات مناسب و جلوگیری از قرار دادن وسایل نرم در تخت نوزاد، خطرات را کاهش دهند. با پیروی از این توصیه‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما خواب امن و راحتی خواهد داشت.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋