نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

زمان مناسب برای از شیر گرفتن نوزاد

زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد

نوزاد چقدر باید شیر بخوره؟

اگر در مورد برنامه غذایی نوزاد خود نگران هستید، شما تنها نیستید. سوالاتی مانند "یک نوزاد چقدر باید بخورد؟" و "چند بار نوزادان باید غذا بخورند؟" از نگرانی‌های رایج در بین والدین است. به هر حال، نوزاد در سال اول بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی رشد خواهد کرد، وزن خود را تا پنج ماهگی دو برابر و تا پایان سال اول سه برابر خواهد کرد. بنابراین مهم است که به نوزاد غذایی بدهید که نیازهای رشد او را تامین کند.

در ماه‌های اول زندگی، تعداد دفعات تغذیه با شیر بیشتر است و نوزادان هر دو تا سه ساعت شیر می‌خورند. تا دو ماهگی، نوزادان هر سه تا چهار ساعت شیر می‌خورند و تا شش ماهگی، فاصله بین وعده‌های غذایی به چهار تا پنج ساعت می‌رسد.

خواه شیر مادر بدهید یا شیر خشک ، در اینجا آنچه باید بدانید برای اطمینان از اینکه نوزاد به اندازه کافی غذا می‌خورد، آورده شده است.
 

شیر خوردن نوزاد

شیر مادر

طبق پژوهش های صورت گرفته، باید نوزاد را به صورت تغذیه تقاضایی غذا داد. ممکن است شیر دادن در ابتدا چالش‌برانگیز باشد، اما وقتی آن را یاد بگیرید، تغذیه با شیر مادر یک سیستم خودکفا و هوشمندانه است. هنگامی که نوزاد مکیدن را شروع می‌کند، باعث تحریک تولید شیر در سینه‌های مادر می‌شود تا مقدار مناسب شیر برای نیازهای غذایی کودک تولید شود. با این حال، اندازه‌گیری دقیق میزان مصرف شیر مادر دشوار است. خوشبختانه، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد آیا نوزاد به اندازه کافی غذا می‌خورد یا خیر. به دنبال نشانه‌های گرسنگی باشید؛ این‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند آوردن دست به دهان، میل به مکیدن و بی‌قراری باشد.

در روزهای ابتدایی پس از تولد، نوزادان معمولاً فقط تا ۱۵ سی سی شیر اولیه (کلستروم) در هر وعده غذا می‌خورند. در روزهای بعد، این مقدار افزایش می‌یابد. چند هفته پس از تولد، وقتی شیر مادر کامل می‌شود، نوزاد احتمالاً در هر وعده ۶۰ تا ۹۰ سی سی شیر می‌خورد.

شیر خشک

یکی از مزایای استفاده از شیر خشک این است که والدین می‌توانند مقدار دقیق شیر مصرفی نوزاد را اندازه‌گیری کنند. در هفته اول زندگی، نوزادان باید تقریباً ۳۰ تا ۶۰ سی سی در هر وعده غذا بخورند.

علائم آمادگی برای شروع غذاهای جامد عبارتند از:

مهارت گرفتن اشیاء، کنترل سر و گردن، از بین رفتن رفلکس بیرون انداختن که باعث می‌شود کودک غذا را از دهان بیرون بیندازد.

باید به یاد داشته باشید که حتی پس از شروع غذاهای جامد، شیر مادر یا شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه نوزاد تا سن یک سالگی باقی می‌ماند.

پس از اولین سال تولد، بیشتر کالری‌های مصرفی باید از غذاهای خرد شده و جامد باشد. برای تأمین نیازهای کلسیم، در طول وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها شیر کامل به کودک بدهید.
 

کافی بودن تغذیه نوزاد

نشانه‌های کافی بودن تغذیه نوزاد

برای نوزادان، چند بار غذا دادن بستگی به مقدار شیر مادر یا شیر خشکی دارد که نوزاد می‌خواهد. باز هم، به نشانه‌های گرسنگی  در نوزاد توجه کنید.

بررسی پوشک نوزاد نیز می‌تواند سرنخی به شما بدهد که آیا نوزاد به اندازه کافی غذا می‌خورد یا خیر. بعد از ماه اول، دیدن یک پوشک مرطوب هر سه تا چهار ساعت (یا پنج تا شش پوشک مرطوب در روز) نشانه خوبی است. تعداد مدفوع‌ می‌تواند متغیر باشند، برخی نوزادان هر بار که غذا می‌خورند، مدفوع می‌کنند، برخی فقط یک بار در روز.

پزشک کودکتان با اندازه‌گیری وزن نوزاد می‌تواند بگوید آیا نوزادتان رشد کافی دارد یا خیر. نوزادان معمولاً در سه ماه اول روزانه حدود ۱۵ تا ۳۰ گرم وزن اضافه می‌کنند، اما نمودار رشد دقیق تر روند را نشان می دهد‌.

آیا باید نوزاد را برای تغذیه بیدار کنم؟

نوزاد خوابیده را بیدار نکنید، مخصوصاً وقتی که نوزاد وزن اولیه خود را دوباره به دست آورده و همچنان هر سه تا چهار ساعت در طول روز غذا می‌خورد. نوزاد اگر نارس باشد و یا در روز های اولیه بعد از تولد بهتر است حداقل هر دو تا سه ساعت شیر بخورد.

آیا باید نوزاد را بیدار کنم اگر در طول تغذیه خوابش برد؟

بله، وقتی این اتفاق می‌افتد، نوزاد به‌طور آهسته‌ شیر می‌خورد که  ممکن باعث شود زمان یک وعده غذایی به نوبت بعدی وعده غذایی برسد. سعی کنید با درآوردن کمی از لباس نوزاد یا زدن به کف پای نوزاد، او را بیدار کنید.

آیا نوزاد زیاد غذا می‌خورد؟

در حالی که نوزاد به‌طور طبیعی می‌داند که چه زمانی گرسنه است و چه زمانی سیر شده است، ممکن است والدین نوزاد را بیش از حد تغذیه کنند. برای جلوگیری از این مسئله، به نشانه‌هایی که نوزاد سیر شده است، توجه کنید.

آیا باید نگران کاهش وزن نوزاد باشم؟

نگران نباشید، این مورد کاملاً طبیعی است که نوزادان در روزهای اولیه زندگی وزن خود را کاهش دهند. ولی باید در طی روزهای بعدی این کاهش وزن را جبران کنند.

نتیجه گیری

اطمینان از اینکه نوزاد به اندازه کافی تغذیه می‌شود، یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است. چه نوزاد با شیر مادر تغذیه شود و چه با شیر خشک، مهم است که به نشانه‌های گرسنگی و سیری نوزاد توجه کنیم و به برنامه تغذیه‌ای مناسب او عمل کنیم. نوزادان در هفته‌های ابتدایی ممکن است به دفعات بیشتر و در مقادیر کمتری غذا بخورند، اما با رشد بیشتر، معده‌شان بزرگ‌تر شده و تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد. اندازه‌گیری وزن، وضعیت پوشک‌ و مشاهده رفتارهای نوزاد، ابزارهای مفیدی برای ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای نوزاد هستند. در نهایت، رشد و رفتار نوزاد نشانه‌های مهمی از سلامتی و کفایت تغذیه‌ای او هستند. اگر نگرانی خاصی دارید، همیشه بهترین کار مشورت با پزشک یا متخصص کودکان است.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋