نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان

زمان مناسب رابطه جنسی بعد از زایمان

بارداری و زایمان تغییرات زیادی در بدن و زندگی جنسی شما ایجاد می‌کند. تغییرات هورمونی پس از زایمان ممکن است باعث نازک شدن و حساس شدن بافت واژن شوند. واژن، رحم و دهانه رحم نیز باید به حالت طبیعی خود بازگردند. اگر شیر خودتان را به نوزاد می دهید، می‌تواند میل جنسی شما را کاهش دهد.

به طور کلی، بدن شما نیاز به استراحت پس از زایمان دارد. زمان دقیقی برای شروع رابطه جنسی پس از زایمان وجود ندارد، اما بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان پس از زایمان چهار تا شش هفته صبر کنند.

چگونه زایمان بر رابطه جنسی تأثیر می‌گذارد؟

رابطه جنسی پس از زایمان می‌تواند متفاوت باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۸۳ درصد از زنان در سه ماه اول پس از زایمان خود مشکلات جنسی را تجربه کرده‌اند. با این حال، این درصد به مرور زمان کاهش می‌یابد.

مشکلات رایج در رابطه جنسی پس از زایمان شامل موارد زیر است:

- خشکی واژن

- افتادگی بافت واژن

- شلی عضلات واژن

- پارگی پرینه یا اپیزیوتومی

- خونریزی

- درد

- خستگی

- کاهش میل جنسی

هورمون‌ها نقش بزرگی در بهبودی پس از زایمان و بازگشت به فعالیت‌های جنسی طبیعی دارند. در روزهای اول پس از زایمان، سطح استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگر شیر می دهید، ممکن است سطح استروژن شما حتی کمتر از قبل بارداری باشد. کاهش سطح این هورمون می‌تواند باعث خشکی واژن شود.

خشکی واژن می‌تواند منجر به تحریک و حتی خونریزی در هنگام رابطه جنسی شود و خطرعفونت را افزایش دهد. زایمان طبیعی ممکن است به طور موقت عضلات واژن را کشیده و شل کند و این عضلات نیاز به زمان دارند تا قدرت و ثبات خود را بازیابند. داشتن رابطه جنسی زودتر از موعد ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

در زایمان سزارین مشکلات هورمونی مشابه می‌تواند باعث خشکی و نازک شدن بافت‌های واژن شده و منجر به درد در هنگام رابطه جنسی شود. همچنین، باید قبل از شروع رابطه جنسی از بهبودی کامل محل جراحی شکمی اطمینان حاصل کنید.

رابطه جنسی بعد از زایمان

چه مدت پس از زایمان می‌توان باردار شد؟

یک مطالعه نشان داد که اولین تخمک‌گذاری برای زنانی که شیر نمی‌دهند، حدود شش هفته است. برخی از زنان حتی زودتر تخمک‌گذاری می‌کنند.

اگر شیردهی داشته باشید، می‌تواند به عنوان یک روش "طبیعی" برای جلوگیری از بارداری در چهار تا شش ماه اول پس از زایمان عمل کند. شیردهی ممکن است به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری تا ۹۸ درصد مؤثر باشد در زنانی که:

- در شش ماه اول پس از زایمان هستند.

- به‌طور انحصاری شیردهی دارند و از شیر خشک استفاده نمی کنند.

- هنوز قاعدگی برایشان اتفاق نیفتاده.

اگر قصد دارید رابطه جنسی داشته باشید اما نمی‌خواهید به زودی باردار شوید، از یک روش جلوگیری از بارداری قابل اعتماد استفاده کنید. یک روشی مانند کاندوم، می‌تواند در ابتدا مناسب باشد. دستگاه یا IUD نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. با این حال، گزینه‌های هورمونی ممکن است بر شیردهی تأثیر بگذارند و با خطراتی مانند افزایش خطر لخته‌های خون همراه باشند.

با ماما ی خود درباره گزینه‌های مناسب پیشگیری از بارداری مشورت کنید.
 

برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان

آیا بارداری در سال اول پس از زایمان مشکلی ایجاد می کند؟

باردار شدن بلافاصله پس از زایمان می‌تواند خطر زایمان زودرس یا نقص‌های تولدی را افزایش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که فاصله بین بارداری‌ها رعایت شود.

آیا خونریزی در حین رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی است؟

در هفته‌های اول پس از زایمان، احتمالاً خونریزی طبیعی را تجربه خواهید کرد زیرا رحم در حال بهبودی است. رابطه جنسی ممکن است باعث خونریزی بیشتر شود.

همچنین، واژن ممکن است در هفته‌های اولیه پس از زایمان خشک‌تر و حساس‌تر باشد و باعث پارگی یا آسیب شود و واژن ممکن است حتی ملتهب و متورم شود. در این موارد، خونریزی غیرعادی نیست.

اگر خونریزی در هنگام رابطه جنسی در طی چهار تا شش هفته متوقف نشد یا بدتر شد، به درمانگر خود مراجعه کنید. ممکن است پارگی یا تحریک وجود داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

تأثیرات بارداری و زایمان بر میل جنسی

هورمون‌های استروژن و پروژسترون در طول بارداری برای رشد سالم جنین حیاتی هستند و همچنین بر میل جنسی شما موثرند. سطح این هورمون‌ها در دوران بارداری بسیار بالا است و پس از تولد نوزاد، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و به سطح قبل از بارداری باز می‌گردد.

بنابراین ممکن است برای چند هفته هیچ تمایل جنسی نداشته باشید. باید چهار تا شش هفته صبر کنید تا بدنتان بهبود یابد. یک مطالعه نشان داده است که ۸۹ درصد از زنان در طی شش ماه اول پس از زایمان فعالیت جنسی را از سر گرفته اند.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋