نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

افزایش وزن در دوران بارداری چقدر مجاز است؟

افزایش وزن در بارداری تا چه مقدار مجازه؟

در این مقاله قصد داریم در مورد افزایش وزن در بارداری صحبت کنیم. یکی از سوال‌هایی که برای بسیاری از زنان باردار پیش میاد اینه که افزایش وزن در طول دوره بارداری تا چه مقدار مجازه. برای رسیدن به جواب این سوال تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

 

افزایش وزن در بارداری

دلایل افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن در بارداری به خاطر دلایل متعددی اتفاق میفته. از زمانی که شما عزیزان باردار می‌شین تا زمانی که نوزادتون به دنیا بیاد، در حال افزایش وزن هستین. بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن مادر، رشد جنینه. البته چاقی زنان باردار در طول این دوره تنها به علت رشد جنینشون نیست. در اطراف جنین مایع‌ آمنیوتیک وجود داره و این مایع یکی دیگه از دلایل چاقی زنان بارداره. خون و مواد مغذی از نیاز‌های جنینه که تامین اون‌ها توسط بدن انجام می‌شه. به همین خاطر بدن خون و مواد مغذی به مقدار اضافی تولید می‌کنه و همین کار باعث افزایش وزن خواهد شد. هر چه جنین بزرگ‌تر شه، رحم و جفت هم بزرگ‌تر می‌شن و در نهایت زنان روز به روز وزنشون بالاتر می‌ره.

زنان از چه ماهی دچار افزایش وزن می‌شن؟

در این بخش قصد داریم به بررسی اینکه افزایش وزن در بارداری از چه ماهی شروع می‌شه، بپردازیم. خانوم‌هایی که یک‌قلو حامله هستن، در طول سه ماهه اول افزایش وزن زیادی ندارن و ممکنه که حدود 2 کیلوگرم وزن اضافه کنن؛ اما خانوم‌هایی که دوقلو یا بیشتر از دوقلو باردار هستن، ممکنه که در سه ماهه اول هم افزایش وزن زیادی داشته باشن. به طور معمول افزایش وزن از ماه چهارم کم کم شروع می‌شه. حالت استاندارد افزایش وزن در بارداری برای خانوم‌هایی که یک‌قلو باردار هستن اینه که از ماه اول تا ماه سوم، فقط دو کیلوگرم وزن اضافه کنن. بعد از ماه سوم، خانوم‌های باردار باید هر هفته حدود 500 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشن. اگر شما عزیزان در طول روز بیشتر از 300 کالری مصرف کنین، بعد از گذشت هفت روز 500 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.

 خانوم‌های باردار ورزش رو در طول دوره حاملگی خود به هیچ عنوان فراموش نکنن. ورزش کردن در طول این دوره از چاقی بیش از اندازه زنان باردار جلوگیری می‌کنه. همچین با ورزش کردن زایمان راحتی رو تجربه خواهید کرد.

اضافه وزن بالا در طول بارداری چه عوارضی داره؟

یکی از طوال های خانوم‌های باردار اینه که اگر افزایش وزن در بارداری بیش از حد مجاز باشه، چه مشکلاتی برای جنین و خودشون پیش میاد. افزایش وزن در طول این دوره باید زیر نظر پزشک باشه. در صورتی که افزایش وزن در 9 ماه بارداری بیش از 16 کیلوگرم باشه، جنین و مادر در معرض عوارض شدیدی قرار می‌گیرن. مادرانی که بیش از اندازه در طول دوره بارداری خود وزن اضافه کردن، زایمان سختی رو تجربه خواهند کرد. از دیگر خطراتی که جنین و مادر در صورت چاقی بیش از اندازه در معرض اون قرار می‌گیرن، می‌توان به فشار خون، دیابت بارداری و سقط جنین اشاره کرد. 

افزایش وزن

راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش وزن در بارداری

عده‌ای از زنان دچار افزایش وزن در بارداری می‌شن و عده‌ای دیگر قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنن اضافه وزن داشته‌اند. همونطور که گفتیم اضافه وزن در این دوره تا یه حدی مجازه. بنابراین اضافه وزن بیش از اندازه در این دوره اصلا خوب نیست. در هر صورت خانوم‌های باردار در حاملگی خود نباید به فکر کاهش وزن و یا رژیم‌ گرفتن بیوفتن. در ادامه به بررسی راهکارهایی جهت جلوگیری از چاقی بیش از اندازه در بارداری می‌پردازیم.

غذاهای سالم

همونطور که گفتیم افزایش وزن در بارداری تا یه حدی مجازه. بنابراین برای جلوگیری از چاقی بیش از اندازه، می‌تونین به مصرف غذاهای سالم بپردازین. میوه‌ها و سبزیجات رو می‌تونین در لیست غذایی خود قرار بدین. برای مصرف لبنیات بهتره، محصولاتی که چربی کمی دارن رو انتخاب کنین. خانوم‌های باردار در طول روز باید 4 وعده فرآورده‌های لبنی مصرف کنن. به همین خاطر مصرف محصولاتی که چربی کمی دارن به شما عزیزان توصیه می‌شه.

غذاهای ممنوعه، جلوگیری از افزایش وزن در بارداری

برای جلوگیری از افزایش بیش از اندازه وزن در بارداری بهتره که از مصرف غذاهایی که در ادامه به معرفی اون‌ها می‌پردازیم، خودداری کنین. غذاهایی که در تولید اون‌ها از قند مصنوعی استفاده شده، در طول دوره بارداری نباید مصرف شن. به عنوان مثال نوشابه و آب‌نبات از قند‌های مصنوعی تولید شده‌اند. بنابراین بهتره که به جای نوشابه، آب و آب‌میوه‌های طبیعی مصرف کنین.

غذاهای سالم

 

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋