نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

عوارض سوراخ کردن بر روی جنین چیست؟

عمل پانکچر چه اثراتی برای جنین داره؟

عمل پانکچر چیست؟

تخمک‌کشی اسم دیگه این عمله. خانوم‌هایی که در مراحل IVF یا فریز تخمک هستن، حتما اسم این عمل به گوششون خورده. در ادامه می‌خوایم در مورد عمل پانکچر و مراقبت‌های بعد از آن صحبت کنیم.

عمل پانکچر چیه؟

از روش‌های درمان ناباروری می‌توان به IVF  اشاره کرد. این روش شامل مراحل متعددیه. عمل پانکچر یکی مراحل IVF محسوب می‌شه. پانکچر عملی برای برداشتن تخمک‌ها هست. در زمان انجام این عمل، متخصصان و پزشکان زنان و زایمان با استفاده از پروب سونوگرافی تخمک‌هایی که بالغ هستن رو جمع می‌کنن. اگر دقیق‌تر بخوایم در مورد این عمل صحبت کنیم باید بگیم که متخصصان و پزشکانی که در این حیطه تجربه لازم رو دارن، با استفاده از سونوگرافی سوزنی رو وارد واژن زنان می‌کنن. در مرحله بعد این سوزن وارد تخمدان‌ها می‌شه و پزشکان مایع فولیکول رو وارد سرنگ‌هایی که مخصوص این کار هستن، می‌کنن. باید ذکر کنیم که در مایع فولیکول تخمک بالغ شده وجود داره و به همین خاطر پزشکان این مایع رو از داخل تخمدان‌ها خارج خواهند کرد.

همزمان با انجام عمل پانکچر، پزشکان و متخصصان در بخش آندرولوژی از همسر بیمار، نمونه اسپرم مورد نیاز رو تهیه می‌کنن. در مرحله بعد متخصصان به بررسی کامل مایع منی می‌پردازن. بعد از چندین مرحله اسپرم خالص‌سازی می‌شه. متخصصان اسپرم خالص‌سازی شده رو برای لقاح آماده می‌کنن.

تخمک‌های بالغ شده‌ای که از تخمدان‌ها خارج شدن، مورد بررسی قرار می‌گیرن. هر کدوم که از کیفیت بیشتری برخوردار باشه، برای انجام لقاح انتخاب می‌شه. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد مراقبت‌هایی که برای قبل و بعد از عمل پانکچر مورده نیازه، صحبت کنیم. البته قبل از صحبت در خصوص این موضوع، قصد داریم در مورد اینکه تخمک‌گذاری چیه، اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
 

تخمک کشی

تخمک‌گذاری چیه؟

در طی فرایند تخمک‌گذاری، تخمک‌هایی که بالغ شدن از تخمدان‌ها جدا می‌شن. بعد از مرحله جدا شدن، تخمک به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کنه. تخمک به مدت 12 الی 24 ساعت می‌تونه در لوله فالوپ و بخش‌های اطراف اون بمونه و بارور شه. قبل از انجام عمل پانکچر، پزشکان و جراحان برای تحریک تخمک گذاری‌ اقدام می‌کنن. این مرحله باید حدود یک الی دو هفته قبل از انجام عمل تخمک‌کشی انجام شه. تحریک تخمدان با استفاده از داروهای متعددی انجام می‌شه. در ادامه به بررسی این دارو‌ها می‌پردازیم.

بررسی داروهایی که برای تحریک تخمک‌گذاری مصرف می‌شن

تا اینجای مقاله در خصوص عمل پانکچر اطلاعات جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در این بخش به بررسی داروهایی که جهت انجام این عمل نیازه، می‌پردازیم. پزشکان و متخصصان برای تحریک تخمک‌گذاری از داروهایی که دارای LH  و FSH  هست استفاده می‌کنن. در برخی موارد خاص مثل زمان‌هایی که نیاز به تحریک بیش از اندازه تخمدان‌ها هست، پزشکان به صورت همزمان از این دو نوع دارو استفاده می‌کنن.

دارو‌هایی که برای جلوگیری از بلوغ زودرس تخمک‌ها مصرف می‌شن

برای جلوگیری از بلوغ زودرس تخمک‌ها، داروهایی که به انجام این عمل کمک می‌کنن، مورد استفاده قرار می‌گیرن.

بررسی کار‌های مورد نیاز قبل از عمل پانکچر

 عمل پانکچر نیاز به اقداماتی داره که قبل از عمل باید به انجام آنها بپردازید. قبل از انجام عمل پانکچر باید آزمایش‌‌هایی مثل هپاتیت و ایدز را بدهید. اصلاح ناحیه تناسلی قبل از عمل، ضروریه. در روز عمل استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لاک، ژل و عطر ممنوعه. اگر چشم‌های شما عزیزان ضعیفه و از لنز طبیعی استفاده می‌کنید در روز عمل باید اون‌ها رو با عینک جا به جا کنید. قبل از اینکه وارد اتاق عمل شوید باید مثانه خود رو به صورت کامل خالی کنید.

نحوه انجام عمل پانکچر

اولین مرحله از انجام عمل پانکچر، شستشوی واژیناله. در بیشتر مواقع، این عمل با بیهوشی انجام می‌شه و حدود 20 الی 40 دقیقا طول می‌کشه. انجام عمل پانکچر کاملا بدون درده. در صورتی که بیمار یک الی دو تخمک بالغ شده داشته باشه، عمل بدون بیهوش کردن او انجام‌می‌شه.

عمل پانکچر

مراقبت‌های لازم بعد از انجام عمل پانکچر

عمل پانکچر جزو عمل‌های خفیفه. بعد از اتمام عمل، با گذشت چند دقیقه بیمار به هوش خواهد آمد. مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز شده یکی از مراقبت‌های بعد از عمل به حساب میاد. در صورت تهوع داشتن می‌تونید داروهای ضد تهوع بخورید. مکمل‌های پروژسترون رو به شکل‌های مختلفی می‌تونید استفاده کنید. این مکمل‌ها رحم رو برای لانه‌گزینی آماده می‌کنن.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋