نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

انقباض کاذب در بارداری چیست؟

انقباض کاذب در بارداری چیست؟

چگونه بفهمیم که در بارداری انقباض کاذب یا واقعی داریم؟

بروز انقباض‌های شدید در ناحیه تحتانی بدن مادر، از بدیهی‌ترین و مشخص‌ترین علامت‌ها در دوره بارداری به حساب می‌آید. این انقباض‌ها قسمت‌های مختلف بدن مادر‌ مثل رحم، دهانه رحم و ماهیچه‌های لگن رو برای بیرون اومدن جنین آماده می‌کنن. در طی این انقباضات، جنین به سمت خارج رحم حرکت خواهد کرد. به عبارت دیگه این انقباض‌ها نقش نیروی فشار آورنده و محرک رو برای خروج جنین بازی می‌کنن. علاوه بر این انقباض‌ها، زنان باردار در دوران حاملگی خود، انقباض دیگری که با عنوان انقباض کاذب یا پیش زایمانی شناخته می‌شه، تجربه خواهند کرد. علت اصلی وجود انقباض کاذب، آماده کردن بدن برای قرار گرفتن در موقعیت اصلیه و به همین خاطر نباید با انقباضاتی که در زمان زایمان ایجاد می‌شن، اشتباه گرفته شن. در این مقاله می‌خوایم به بررسی اینکه انقباض کاذب در دوره بارداری چیست و تفاوت اون با انقباض اصلی زایمان در چه چیزیه، صحبت کنیم.

تشخیص انقباض کاذب و انقباض زایمان

گرفتگی عضلات، درد و ایجاد انقباضات از عوارض رایج در دوران حاملگی محسوب می‌شن که تمامی بانوان درجاتی از اون رو تجربه خواهند کرد. بانوان باردار باید در مورد عوارضی که نام بردیم آگاهی کامل داشته باشن. زیرا با داشتن آگاهی کامل دیگر دچار ترس و اضطراب نخواهند شد. همونطور که گفته شد بروز انقباض در هفته‌های مختلف بارداری، امری طبیعی محسوب می‌شه. با این حال عده‌ای از بانوان فکر می‌کنن که این انقباضات نشانه‌ای از پایان بارداری هستن و اگر در ماه‌های میانی بارداری خود باشن ممکنه که ترس از دست دادن جنین بر اون‌ها غلبه کنه. همچنین اگر بانوان باردار در ماه‌های پایانی بارداری خود دچار این انقباضات شن، فکر می‌کنن که وقت زایمان رسیده و خود رو با ترس و عجله به مراکز درمانی می‌رسونن.

کسب آگاهی‌های لازم در خصوص این انقباضات و آشنایی با نشانه‌ها و علائم زایمان باعث از بین رفتن ترس و نگرانی در زنان باردار خواهند شد. انقباض یکی از علائم زایمانه. با این حال هر انقباضی نشان دهنده، وضع حمل و پایان زایمان نخواهد بود.

انقباض‌های مختلف در دوره بارداری

همونطور که گفته شد انقباض در دوره بارداری از انواع مختلفی برخورداره که انقباض کاذب یکی از نوع‌های آن محسوب می‌شه. بدن با وجود انقباص‌های کاذب، برای انقباض‌های اصلی آماده می‌شه. به همین علت انقباض‌هایی که زنان باردار در طول بارداری خود تجربه می‌کنن دو نوعه. انقباض کاذب یا براکستون و انقباض زایمان نام انقباض‌هایی هستن که زنان باردار در این دوره تجربه می‌کنن‌. در ادامه به بررسی کامل این دو نوع انقباض می‌پردازیم.

جنین

معرفی انقباض کاذب

براکستون هیکس نام دیگر انقباض کاذبه که در بیشتر موارد با درد همراه نیست. در این زمان زنان باردار حس سفت شدن ماهیچه‌های رحم خود رو دارن. سفت شدگی ماهیچه‌های رحم بعد از گذشت چند ثانیه به صورت کامل از بین می‌ره و عضلات به حالت اولیه خود باز می‌گردن. با فعالیت کردن نمی‌توانید از بیشتر شدن این انقباض‌ها جلوگیری کنید، تنها شدت بروز اون‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. این انقباض‌ها گاهی اوقات در واکنش به تغییرات بدن رخ می‌دن. از تغییرات بدن که باعث ایجاد این نوع انقباض می‌شه می‌توان به دهیدراته شدن بدن در دوره بارداری، ایستادن طولانی مدت، باقی ماندن در یک پوزیشن ثابت و غیره اشاره کرد. این نوع انقباضات معمولا نامنظم هستن و در فاصله زمان‌های کوتاهی رخ می‌دن. انقباضات کاذب نسبت به انقباض زایمان، ضعیف‌تر هستن و اگر هم شدت زیادی داشته باشن، در مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت و در نهایت شدت بروز اون‌ها کاهش پیدا می‌کنه.

این نوع انقباض‌ها معمولا در جلوی شکم و لگن احساس می‌شن و با استراحت کردن برطرف خواهند شد. از روش‌های کاهش شدت بروز این انقباض‌ها می‌توان به مصرف مسکن، نوشیدن آب، خوابیدن به سمت پهلوی چپ، تغییر وضعیت و غیره اشاره کرد.

دوره بارداری

معرفی انقباضات واقعی زایمان

انقباض کاذب معمولا در اواسط بارداری رخ می‌ده؛ اما انقباض واقعی زایمان در هفته‌های آخر حاملگی آغاز می‌شه. این انقباصات از ویژگی‌های خاصی برخوردارن که به عنوان نشانه‌های زایمان شناخته می‌شن. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1. انقباض‌های اصلی زایمان از ریتم منظمی برخوردارن.

2. این انقباض‌ها دارای درد بسیاری هستن.

3. انجام فعالیت‌ جسمی سبب افزایش شدت این انقباض‌ها خواهد شد‌.

4. شدت انقباضات به مرور زمان بیشتر و شدیدتر می‌شه و فاصله زمانی بین اون‌ها کمتر خواهد شد.

امیدواریم اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص اینکه انقباض کاذب در دوره بارداری چیست، به دست آورده باشید.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋