نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

بررسی علائم خطر در بارداری

بررسی علائم خطر در بارداری

علائم خطر در بارداری

سلامتی شما و نوزادتون جزو مهم‌ترین چیزهایی هستند که در دوران بارداری باید بهشون دقت کنید. برخی علائم می‌تونند نشونه‌هایی از یک وضعیت خطرناک باشن که نیاز به توجه و مراجعه به پزشک دارند. البته این علائم نشونه‌هایی از مشکلات جدی نیستند، ولی به هر حال مهمه که با پزشک‌تون مشورت کنید و تصمیم دقیق‌تری بگیرید. اگه به تازگی باردار شدید و هنوز اطلاعات کافی درباره علائم خطر در بارداری ندارید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید. توی این مقاله ما یکی یکی علائم خطر در بارداری رو با هم بررسی می‌کنیم و اقدامات مناسب در مواجهه با این علائم خطر رو براتون می‌گیم.

چند مورد از علائم خطر در بارداری

  • یکی از علائم خطر در بارداری که خیلی مهم و خطرناکه، خونریزیه. وقتی که هنوز زمان زایمان نرسیده و دچار خونریزی شدید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک و بیمارستان مراجعه کنید این خونریزی ممکنه ناشی از آسیب به جنین یا زایمان زودرس باشه.
  • دردهای شکمی مخصوصا درد زیر دل که مثل دردهای زایمان هستند قبل از ماه آخر بارداری جزو علائم خطر در بارداری محسوب می‌شن.
  • تغییرات شدید در حرکت بچه توی شکم هم می‌تونه نشونه‌ای از مشکلات و علائم خطر باشه، مثلا اگر حرکات جنین کمتر از قبل شده حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید تا علتش مشخص بشه.
  • اگر تب دارید و همراه با علائم دیگه‌ای هم هست، اینم نشونه‌ای از علائم خطر ممکنه باشه.
  • اگر احساس ورم کردید، یعنی صبح که از خواب بیدار می‌شید احساس می‌کنید که کفشتون دیگه اندازتون نیست یا انگشتر توی انگشت‌تون نمی‌ره حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکنه نشونه‌ای از مسمومیت بارداری باشه.
  • اسهال و استفراغ شدید و سرگیجه یکی دیگه از علائم خطر در بارداری و مسمومیت هست که حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید.

مهمترین نکته اینه که اگر هرگونه علامت نگران‌کننده‌ای رو تجربه کردید، نباید خودسرانه به فکر درمان خودتون باشید. اولین قدمی که باید بردارید، مشورت با پزشک خودتونه. اون می‌تونه با تشخیص دقیقش بهترین راهکارها رو برای سلامتی شما و نوزادتون پیشنهاد بده.

ورم پا در بارداری و اکلامپسی

اقدامات مناسب هنگام علائم خطر در بارداری

اگر هر کدوم از علائم خطر در بارداری که بالاتر براتون گفتیم رو تجربه کردید بهتره اولین کاری که می‌کنید حفظ خونسردی و آرامش‌تون باشه. چون استرس خودش به تنهایی عامل ایجاد مشکلات دیگه‌ست. در زیر چند مورد از اقدامات مناسب بعد مشاهده این علائم رو براتون می‌گیم:

  • تکون نخوردن جنین: اگه حس کردید چند ساعتی هست که جنین‌تون تکون نخورده بهتره اول خونسردی‌تون رو حفظ کنید و بعد یک نوشیدنی شیرین بخورید و به پهلوی چپ دراز بکشید. در این صورت می‌تونید حرکت جنین رو احساس کنید. اگر باز هم نتونستید حرکاتش رو حس کنید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید تا با انجام سونوگرافی وضعیت جنین مورد بررسی قرار بگیره.
  • ورم (ادم) شدید: ورم شدید دست و پا در بارداری خیلی خطرناکه مخصوصا اگه این ورم یک طرفه باشه. این ورم همون ادم هستش که در اثر فشار خون بالا ایجاد می‌شه. اگر کم کم دارید ورم می‌کنید بهتره نمکدون رو از سفره‌تون حذف کنید تا فشارخونتون هم پایین بیاد و دچار مسمومیت بارداری (اکلامپسی) نشید.
  • دردهای شکمی: معمولا این دردها نشون‌دهنده زایمان زودرس هستند که سریعا باید تحت درمان قرار بگیرید.
  • خونریزی و آبریزش: اگه کیسه آب شما پاره یا سوراخ بشه ممکنه دچار آبریزش یا خونریزی بشید که بهتره به پزشک مراجعه کنید و با دستور پزشک ختم بارداری انجام بشه. گاهی این سوراخ خیلی ریزه یا علت خونریزی چیز خاصی نیست که با استراحت مطلق خوب می‌شه.
  • تب شدید: در دوران بارداری سعی کنید از حضور در مکان‌های پر رفت و آمد خودداری کنید. چون بدن شما توی این دوران ضعیف می‌شه و ممکنه خیلی زود دچار بیماری‌های ویروسی و واگیردار بشید. در صورت داشتن تب اصلا خودسرانه داروهای تب‌بر استفاده نکنید چون ممکنه برای جنین‌تون ضرر داشته باشه. پس بهتره اول به پزشک مراجعه کنید.

نوزاد کم وزن به علت زایمان زودرس

سخن پایانی

فراموش نکنید که بارداری یکی از لذت بخش ترین دوران برای هر مادره. با احساس هر مشکل و شرایط غیر طبیعی حتما به پزشک مراجعه کنید و اصلا خود درمانی نکنید. سعی کنید توی این دوران آرامش بیشتری داشته باشید و بیشتر از همیشه به سلامتی‌تون اهمیت بدید. با آرزوی سلامتی برای شما و خونوادتون.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋