پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

عفونت لثه در بارداری؛ چگونه مراقب باشیم؟

عفونت لثه در بارداری؛ چطور می‌تونیم مراقب باشیم؟

عفونت لثه در بارداری

یکی از مشکلاتی که خیلی از خانم‌ها تو بارداری باهاش مواجه می‌شن، عفونت لثه یا همون ژنژیویت بارداری هست. این مشکل معمولاً به خاطر تغییرات هورمونی و افزایش حساسیت لثه‌ها به پلاک‌های دندونیه. از طرفی، تو این دوران جریان خون تو بدن بیشتر می‌شه و لثه‌ها هم ممکنه بیشتر تحریک بشن و ورم کنن یا حتی خونریزی کنن.

عفونت لثه در بارداری

چرا لثه‌ها تو بارداری حساس‌تر می‌شن؟

تغییرات هورمونی تو بارداری لثه‌ها رو آسیب‌پذیرتر می‌کنه و همین باعث می‌شه پلاک‌ها راحت‌تر روی دندون‌ها جمع بشن و در نتیجه التهاب و عفونت لثه ایجاد بشه. اگه این مشکل رو جدی نگیریم، ممکنه به پریودنتیت (یه نوع بیماری لثه پیشرفته‌تر) تبدیل بشه که حتی می‌تونه به از دست دادن دندون‌ها منجر بشه.

علائم عفونت لثه تو بارداری چیه؟

علائم عفونت لثه توی بارداری رو حتما باید جدی بگیرین که عوارض عفونت باعث مشکلات بارداری مثل زایمان زودرس نشه‌‌‌. از جمله علائم عفونت لثه:

- ورم و قرمزی لثه‌ها

- خونریزی موقع مسواک زدن یا نخ دندون کشیدن

- درد یا حساسیت لثه‌ها

- بدبویی مداوم دهان

اگه این علائم رو حس می‌کنی، حتماً باید به دندون‌پزشک مراجعه کنی.

چطور از عفونت لثه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از این مشکل خیلی ساده‌ست. مهم‌ترین کار اینه که بهداشت دهان و دندون‌هات رو خوب رعایت کنی. یعنی چی؟

- مسواک زدن دوبار در روز به مدت ۲ دقیقه با خمیر‌دندون حاوی فلوراید.

- نخ دندون کشیدن روزانه تا ذرات غذا بین دندون‌ها جمع نشن و پلاک‌ها تشکیل نشن.

- از مسواک‌هایی با سر کوچیک و نرم استفاده کن که به راحتی تو دستت جا بگیره.

- از نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین و اسیدی کمتر استفاده کن، به‌خصوص بین وعده‌های غذایی.

- اگه تهوع صبحگاهی داری و بعدش استفراغ می‌کنی، دهانت رو با آب ساده بشور تا اسید معده به دندون‌هات آسیب نزنه، ولی تا یک ساعت مسواک نزن چون دندون‌هات آسیب میبینن.

درمان‌های طبیعی برای عفونت لثه

اگه احساس کردی لثه‌هات مشکل دارن، قبل از هر چیزی بهتره با دندون‌پزشکت مشورت کنی. بعضی از درمان‌های طبیعی هم می‌تونن به بهبود لثه‌ها کمک کنن. مثلاً:

- ویتامین C مصرف کن، چه از میوه‌ها و چه از مکمل‌ها. این ویتامین می‌تونه به تقویت لثه‌ها کمک کنه.

- ویتامین A هم برای رشد استخون‌ها و دندون‌ها مهمه، ولی مراقب باش که از حد مجازش بیشتر نشه.

- از دهانشویه‌های مناسب استفاده کن تا باکتری‌ها از بین برن و لثه‌هات تمیز بمونن.

اهمیت دندون پزشکی رفتن قبل از بارداری

اهمیت دندون پزشکی رفتن قبل از بارداری

قبل از بارداری، خیلی مهمه که یه سر به دندون‌پزشک بزنی. چرا؟ چون در دوران بارداری هورمون‌ها تغییر می‌کنن و ممکنه مشکلاتی مثل التهاب لثه یا پوسیدگی دندون به سراغت بیان. اگر قبل از بارداری به این مسائل رسیدگی کنی، هم راحت‌تر می‌تونی درمان کنی و هم توی دوران بارداری دچار دردسر نمی‌شی. تازه، سلامت دندون‌هات نه‌تنها برای خودت، بلکه برای جنین هم اهمیت داره.

مراقبت‌های دندون‌پزشکی تو بارداری

وقتی می‌ری دندون‌پزشکی، حتماً به دکتر بگو که بارداری. بعضی از درمان‌های دندون‌پزشکی مثل پر کردن دندون با آمالگام یا عکس‌برداری از دندون ممکنه به بعد از تولد نوزاد موکول بشه. ولی دندون‌پزشک می‌تونه جرم‌گیری انجام بده تا پلاک‌های روی دندون‌هات از بین بره و لثه‌هات تمیز و سالم بمونن.

دندون‌پزشکی رفتن در بارداری

وقتی بارداری، دندون‌پزشکی رفتن یکی از کارهایی هست که نباید پشت گوش بندازی! چون با تغییرات هورمونی ممکنه لثه‌هات  ملتهب بشه یا خونریزی کنه. اگه می‌خوای دندون‌پزشکی بری، بهترین زمان سه‌ماهه دوم بارداریه، چون توی این دوره هم حال خودت بهتره و هم جنین شرایط بهتری داره. خیالت راحت باشه، خیلی از کارهای مربوط به دندون مثل کشیدن دندون تو این دوره ایمنه. پس اگه مشکلی داری، بهتره تو این زمان بری دندون‌پزشکی و به سلامت دندون‌هات اهمیت بدی!

رابطه سیگار و بیماری لثه

از همه مهم‌تر اینه که سیگار کشیدن رو کنار بذاری. سیگار نه تنها بیماری لثه رو بدتر می‌کنه، بلکه برای سلامت کلی خودت و نوزاد‌ت هم خیلی مضره. اگه تو این دوران سیگار می‌کشی، حالا بهترین فرصت برای ترک کردنه. با این کار، نه تنها به سلامت دندون‌ها و لثه‌هات کمک می‌کنی، بلکه یه قدم بزرگ برای حفظ سلامتی خودت و نوزاد‌ت برمی‌داری.

حرف آخر

عفونت لثه تو بارداری یه مشکل رایجه ولی با رعایت چند نکته ساده به راحتی می‌تونیم جلوی این مشکل رو بگیریم. با رعایت بهداشت دهان، مصرف ویتامین‌های لازم و مشورت با دندون‌پزشک، می‌تونی از دندون‌ها و لثه‌هات مراقبت کنی و این دوران رو با خیال راحت پشت سر بذاری.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋