راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

درمان عفونت ادراری در کودکان

درمان عفونت ادراری کودک

درمان عفونت ادراری کودک

عفونت ادراری در کودکان ازجمله بیماری‌های شایع در کودکانه که از همون ماه‌های اول تولدشون بسیاری از نوزادان و کودکان را درگیر خود می‌کنه.

جالبه بدونید درصد ابتلا به عفونت ادراری کودکان دختر به دلیل ساختار و شکل دستگاه تناسلی اونا بیشتره . بیمار شدن کودکان به خصوص نوزادان که توانایی ابراز منبع دردشون را ندارن بسیار ناراحت‌کننده و البته خطرناکه. چراکه امکان داره والدین متوجه بیماری فرزندشون نشن و بیماری در بدن کودکشون گسترش پیدا کرده و رشد کنه.

عفونت ادراری در کودکان چطوریه؟

عفونت ادراری یک بیماریه که می‌تواند از کودکان شیرخوار تا افراد بزرگ‌سال را درگیر خودش بکنه. این بیماری یک بیماری دردناک و خطرناکه که اگر به موقع تشخیص و درمان نشه می‌تونه کلیه را هم درگیر کنه.

عفونت ادراری نوزاد

به طور کلی زمانی که میکروب‌های دستگاه گوارش به دستگاه تناسلی کودک وارد بشن و به مجاری ادراری برسن و تکثیر بشن، بیماری عفونت های مجاری ادراری در کودکان را ایجاد می‌کنن. اگر عفونت تنها مثانه را درگیر کند به آن سیستیک (cystic) و اگر کلیه را درگیر کند به آن پیلونفریت (pyelonephritis) گفته می‌شه.

معمولا دخترهای زیر ۴ سال و پسرهای زیر ۱ سال بیشترین میزان مبتلایان به عفونت ادراری در کودکان را تشکیل می‌دن.

علائم عفونت ادراری چیه؟

علائم عفونت ادراری نوزادان با کودکان بزرگ‌تر کمی متفاوته. اگر نوزاد شما به این بیماری مبتلا شد احتمالا علائمی مانند: تب، استفراغ غیرطبیعی، بهانه‌گیری و گریه کردن زیاد و بدون علت، افت دمای بدن، بی‌حال شدن و بی‌قراری هنگام ادرار کردن روداشته باشه.

عفونت ادراری در بچه‌های بزرگ‌تر با علائم زیر همراهه:

  • سوزش و درد هنگام ادرار کردن
  • شب ‌ادراری
  • تکرر ادرار
  • احساس درد در نواحی شکمی
  • بوی بد ادرار
  • تب

چرا کودکان به عفونت ادراری مبتلا می‌شن؟

ادرار راهی برای خروج مواد مضر و اضافی بدنه و حاوی میکروب‌های مضریه. یکی از دلایل ابتلای کودکان به این بیماری، نگهداشتن طولانی مدت ادرارشانه. این علت به خصوص در بچه‌هایی که به تازگی از پوشک گرفته شدن بیشتر دیده می‌شه.

همچنین عدم رعایت بهداشت هنگام تعویض پوشک یا ادرار کردن در کودکانی که به تنهایی دستشویی می‌رن، از دیگر عوامل ابتلا به عفونت ادراری در کودکان محسوب می‌شه.

استفاده از دستمال بعد از ادرار کردن به شیوه نادرست نیز می‌تونه از مهم‌ترین دلایل این بیماری به خصوص در دخترها به دلیل فاصله کوتاه مقعد تا دستگاه تناسلی و مجاری ادراری آن‌ها باشه.

احتمال ابتلا به عفونت ادراری در بچه‌هایی که از وان حمام استفاده می‌کنن یا زیاد به استخر می‌رن، کودکانی که عفونت دیگری‌ در بدنشان دارن یا سیستم ایمنی‌شان هنوز ضعیفه ، بیشتر از سایر کودکانه و نیاز به مراقبت بیشتری دارن.

عفونت ادراری در کودکان پسر یک ساله به دلیل ختنه کردن بیشتر دیده می‌شه، علائم عفونت ادراری در کودکان پسر در این بازه سنی و پس از ختنه کردن با ملتهب شدن، تب، بی‌قراری و درد شدید برای کودک همراهه.

به همین دلیل هم بهتره به محض مشاهده این علائم حتما به دکتر اطفال مراجعه کنین.

مجاری ادراری در کودکان

چطور از عفونت ادراری جلوگیری کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر، راحت‌تر، کم‌دردتر و کم هزینه‌تر از درمان است. هیچ پدرومادری دوست ندارد فرزندش را بیمار و رنجور ببیند. به همین دلیل هم اکثر والدین همیشه به دنبال راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها مخصوصا بیماری‌هایی مانند عفونت ادراری که خیلی ازکودکان به آن مبتلا می‌شن، هستن.

  • همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، نگه داشتن ادرار یا مدفوع از بیشتری علل ابتلای کودکان به این بیماری می‌باشد از این رو همیشه کنترل کنید فرزندتون به مقدار کافی آب بخوره و به موقع دفع انجام بده.
  • لباس زیر کودکتون رو مرتبا تعویض کنید و حتما لباس‌های گشاد و نخی برای آن‌ها تهیه و استفاده کنید.
  • سعی کنید برای استحمام فرزندتون کمتر از وان استفاده کنید و در صورت استفاده از قبل حتما وان رو خوب ضدعفونی کنید.
  • از بردن کودکان به اسختر حتی استخر مخصوص کودکان خودداری کنید.
  • پوشک کودکتون رو به موقع و با بیشترین میزان رعایت نکات بهداشتی تعویض کنید.
  • زمانی که کودک خود را از پوشک گرفتید نحوه درست شست‌وشو و استفاده از دستمال برای تمیز کردن را به او آموزش بدید.
راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋