راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۳ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

به چه علت در دوران بارداری دچار ترشحات قهوه ای می شویم؟

 اغلب دو دلیل برای ترشح قهوه‌ای رنگ در دوران بارداری وجود دارد. اولین مورد کاشت است. تخمک بارور شده باید از لوله‌های فالوپ به رحم برود و در آنجا به دیواره رحم متصل شود و در نتیجه این مایع تولید می‌شود. این فرآیند بین ۷ تا ۱۴ روز پس از لقاح انجام می‌شود. معمولاً ابتدا یک ترشح صورتی رنگ با قوام ژله مانند وجود دارد و به دنبال آن ترشحات قهوه‌ای رنگ ایجاد می‌شود. دومین دلیلی که معمولاً رخ می‌دهد تغییرات هورمونی است. برخی از زنان به همین دلیل در طول بارداری لکه بینی دارند. ترشحات بسیار خفیف است و علائم دیگری وجود ندارد. با این حال اگر ترشحات همزمان با علائمی مانند درد، خارش، تب یا تغییرات عجیب در قوام رخ دهد ممکن است ناشی از مشکلات زیر باشد:

 عفونت: 

عفونت‌های دستگاه ادراری می‌تواند باعث ترشح قهوه‌ای در دوران بارداری شود. در این حالت با علائم دیگری مانند درد یا سوزش در هنگام ادرار، ناراحتی در ناحیه لگن، خارش و بوی بد رخ می‌دهد.

 جدا شدن جفت:

 در برخی موارد این علامت نشانه جدا شدن زودرس جفت است و در سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد. در این موارد جفت بسیار پایین است و رگ‌های لایه بالایی آن آسیب می‌بیند. به همین دلیل ترشحات به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

 فیبروئید رحم:

 فیبروم‌های رحمی تومور‌های خوش خیمی هستند که در رحم قرار می‌گیرند. آن‌ها رگ‌های خونی زیادی دارند و گاهی اوقات به گونه‌ای قرار می‌گیرند که به راحتی خونریزی می‌کنند.

 حاملگی خارج رحمی:

 حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که لانه گزینی جنین در خارج از رحم باشد که یکی از علائم این بیماری ترشحات قهوه‌ای رنگ یا خونریزی خارج از دوره قاعدگی است. علاوه بر این درد شدید شکم، حساسیت شدید در ناحیه لگن و احساس سنگینی در واژن وجود دارد.

 سقط جنین:

 ترشحات قهوه‌ای در دوران بارداری نیز می‌تواند نشانه سقط جنین باشد. این معمولاً قبل از هفته بیستم اتفاق می‌افتد و با علائمی مانند درد شدید شکم، از دست دادن مایع از واژن بدون بو، تب و لرز همراه است.

 ضربه وارد شده به ناحیه تناسلی:

 این اغلب در هنگام مقاربت جنسی زمانی که آلت تناسلی به دیواره دهانه رحم برخورد می‌کند رخ می‌دهد و باعث خونریزی خفیف می‌شود.

 سرطان دهانه رحم:

 همچنین ترشحات قهوه‌ای رنگ می‌تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد. این بر بارداری تأثیر نمی‌گذارد مگر اینکه در مرحله پیشرفته باشد.

 

ترشحات قهوه‌ای در چه مواقعی به وجود می‌آیند؟

 سه ماهه اول بارداری:

ترشحات قهوه‌ای رنگ در دوران بارداری در سه ماهه اول بیشتر دیده می‌شود. اگر با علائم دیگر به ویژه درد همراه باشد می‌تواند نشانه‌ای از حاملگی خارج از رحم یا خطر سقط جنین باشد.

 سه ماهه دوم: 

ترشحات قهوه‌ای در دوران بارداری در سه ماهه دوم غیر معمول است. خطر سقط جنین همچنان ادامه دارد اما بسیار کم است. اگر درد وجود داشته باشد به احتمال زیاد جفت جدا شده است و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 سه ماهه سوم:

 در طول سه ماهه سوم احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونتی وجود دارد که منجر به ترشح قهوه‌ای می‌شود و همچنین ممکن است تغییرات هورمونی باعث فرسایش دهانه رحم شوند و این معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. علاوه بر موارد فوق در اواخر بارداری پیش می‌آید و یک پلاک مخاطی خارج می‌شود که نشان دهنده زمان زایمان است.
 بعد از مقاربت: 

دهانه رحم در دوران بارداری حساس‌تر است. به همین دلیل حتی اگر بسیار مراقب باشید خونریزی خفیف پس از مقاربت غیرمعمول نیست که به صورت ترشحات قهوه‌ای رنگ رخ می‌دهد. این جای نگرانی ندارد مگر اینکه علائم دیگری وجود داشته باشد.

بارداری دوقلو:

 در نهایت زمانی که بیش از یک نوزاد در دوران بارداری وجود داشته باشد این علامت بیشتر است و تا زمانی که ترشحات بوی نامطبوع یا بافت عجیبی نداشته باشد مشکلی نیست.  

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

به عنوان یک قاعده کلی ترشحات قهوه‌ای رنگ در دوران بارداری نباید زیاد باشد. همچنین نباید ویژگی‌های غیرعادی مانند بوی بد، بافت توده دار یا ضخامت بیش از حد داشته باشد. اگر کاملاً سبک، صاف و برای چند ساعت یا چند روز طول بکشد نیازی به مشورت با پزشک نیست. در این مورد باید سه  تغییر اساسی را در نظر گرفت:

 مقدار ترشح: 

مقدار زیادی از ترشحات قهوه‌ای نیاز به مشاوره با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی دارد.

- مدت زمان:

 بیش از سه روز طول کشیده است.

- زمان شروع:

 به عنوان یک قاعده کلی اگر ترشحات بعد از سه ماهه اول ظاهر شد بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

 

منبع:

steptohealth.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋