راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

رنگ ادرار نشانه چیست؟

ادرار شفاف:

 هنگامی که ادرار رنگی ندارد یا بسیار شفاف می‌باشد نشان دهنده این است که شما بسیار بیشتر از نیاز خود آب می‌نوشید و برای جبران املاح بدن باید مصرف زیاد آب متوقف شود. اگر رنگ خیلی روشن باشد و فرد نیاز به ادرار مکرر دارد ممکن است دچار مسمومیت با آب یا هیدراتاسیون بیش از حد شده باشد. از سوی دیگر اگر رنگ روشن باشد احساس می‌کنید میل به ادرار کردن دارید اما مایعات زیادی برای نوشیدن ننوشیده‌اید که این می‌تواند نشان دهنده دیابت باشد. همچنین ادرار شفافی که رنگ زرد ندارد نشان می‌دهد که بدن شما به خوبی هیدراته شده است. این رنگ معمولاً به عنوان نشانه‌ای از سلامتی در نظر گرفته می‌شود.

 ادرار زرد روشن:

 زرد روشن نیز نشانه هیدراتاسیون خوب است. با این حال اگر رنگ شروع به تیره شدن به زرد تیره، کهربایی یا قهوه‌ای کرد نشانه آن است که شما باید آب بیشتری بنوشید. این رنگ مشخصه به دلیل رنگدانه‌ای به نام اوروبیلین است که در آب رقیق شده و رنگ زرد تقریباً شفافی را ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد ما به درستی هیدراته شده‌ایم.

 ادرار قهوه‌ای رنگ:

 رنگ قهوه‌ای ممکن است از خوردن غذا‌هایی مانند لوبیا، ریواس یا برخی دارو‌ها ایجاد شود. در شدیدترین حالت این رنگ می‌تواند نشان دهنده مشکل کبد یا کم آبی شدید بدن باشد.

 ادرار قرمز و صورتی: 

برخی از غذا‌های قرمز می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرار و ایجاد رنگ صورتی یا قرمز در ادرار شوند. خوردن زغال اخته، ریواس، چغندر یا هر ماده غذایی قرمز رنگ ممکن است باعث شود ادرار شما به این رنگ تغییر کند. البته ممکن است این رنگ به دلیل مصرف برخی دارو‌ها نیز باشد یا ممکن است خونی باشد. به طور کلی نباید آن را به عنوان یک علامت هشدار تلقی کرد. با این حال ممکن است نشان دهنده هماچوری (خون در ادرار) به دلیل عفونت باشد. از سوی دیگر مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ادرار در مورد عفونت‌های باکتریایی خاص می‌تواند بنفش شود. به طور معمول این وضعیت در افرادی که از کاتتر استفاده می‌کنند ظاهر خواهد شد. رنگ بنفش به دلیل ترکیب رنگدانه‌های قرمز و آبی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

 ادرار نارنجی رنگ: 

خوردن غذا‌هایی مانند چغندر و هویج یا هر ماده غذایی نارنجی رنگ می‌تواند باعث شود که ادرار به صورت لحظه‌ای به این رنگ تبدیل شود. در برخی موارد ممکن است نشان دهنده مشکل کبد یا مجرای صفراوی باشد. کم آبی هم می‌تواند باعث غلیظ شدن ادرار و رنگ بسیار عمیق‌تر آن شود.

 ادرار آبی و مایل به سبز رنگ: 

ادرار سبز گاهی اوقات در طول عفونت‌های دستگاه ادراری ایجاد می‌شود که توسط باکتری سودوموناس ایجاد می‌شود. غیر از این می‌تواند به دلیل مصرف برخی مواد غذایی نیز باشد به خصوص اگر رنگ آبی یا سبز داشته باشد. به عنوان مثال مارچوبه می‌تواند باعث شود ادرار کمی سبز یا آبی شود. از سوی دیگر رنگ آبی یا سبز نیز می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما در حال تغییر ویتأمین‌ها یا دارو‌ها هستید. از جمله دارو‌هایی که می‌توانند باعث سبز شدن ادرار شوند می‌توان به پروپوفول و متوکلوپرامید اشاره کرد.

هنگام ادرار کردن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 حالت کفی: 

اگر ادرار شما بیش از حد کفی می‌باشد ممکن است نشان دهنده وجود پروتئین اضافی در بدن یا بیماری کلیوی باشد که باید به زودی درمان شود.

 ظاهر کدر:

 ظاهر کدر ممکن است نشان دهنده این باشد که ادرار حاوی سطح بالایی از فسفات است که می‌تواند ناشی از سنگ کلیه باشد. اگر ادرار شما برای چند روز کدر بماند نشانه واضحی از عفونت مجاری ادراری است، بنابراین توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ظاهر کدر با بوی نامطبوع همراه است و باعث تکرر ادرار می‌شود. در مورد مردان رنگ ادرار کدر ممکن است به دلیل باقی ماندن مایع منی در دستگاه ادراری باشد.

 بوی شدید و تند تیز: 

در نهایت هنگامی که ادرار بوی شدید و نامطبوع دارد این می‌تواند هم در اثر مصرف شده (مارچوبه، قهوه، دارو‌ها و غیره) و هم ناشی از عفونت باشد. بنابراین اگر بو بسیار قوی است توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری: 

هم رنگ و هم سایر جنبه‌های ادرار می‌تواند در تعیین وضعیت سلامتی شما بسیار نقش داشته باشد. این امر به ویژه در مورد رژیم غذایی و هیدراتاسیون صادق است. به همین دلیل مهم است که به علائم دقت و در مورد‌های مشکوک به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع:

steptohealth.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋