راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۳ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

به چه علت کودکان نوپا همیشه آبریزش بینی دارند؟

آبریزش بینی زمانی اتفاق می‌افتد که مخاط اضافی از بینی خارج می‌شود. این اغلب با احتقان بینی (گرفتگی بینی) همراه است. گرفتگی بینی در واقع ناشی از تجمع مخاط نیست. در عوض به این دلیل است که بافت و رگ‌های خونی در حفره بینی متورم شده و تنفس از طریق بینی را سخت‌تر می‌کند. در اینجا برخی از علل رایج آبریزش بینی در کودکان خردسال آورده شده است:

سرماخوردگی:

از آنجایی که کودکان نوپا تمایل زیادی به لمس صورت و بینی دارند اغلب چشم‌ها و بینی خود را لمس می‌کنند و چیز‌هایی را در دهان خود می‌گذارند. بنابراین ابتلا به ویروس برای آن‌ها آسانتر از بزرگسالان است. آبریزش بینی می‌تواند به این معنی باشد که کودک نوپا شما سرما خورده است. هدف از مخاطی که کودک شما تولید می‌کند کمک به حذف ویروس سرماخوردگی از بدن است.

آنفولانزا:

آنفولانزا یک ویروس مسری است که به سیستم تنفسی حمله می‌کند و باعث عفونت در بینی، گلو و ریه می‌شود. این بیماری کمتر از سرماخوردگی است و همچنین می‌تواند باعث آبریزش بینی شود. این بیماری زمانی قابل انتقال است که فردی شیء آلوده را لمس کند و سپس بینی، دهان یا چشمان خود را لمس کند. همچنین ممکن است فردی با استنشاق قطراتی که هنگام صحبت، عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آنفولانزا تولید می‌شود به آنفولانزا مبتلا شود. برای یک کودک زیر پنج سال ابتلا به آنفولانزا می‌تواند مضر باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که کودکان در برابر آنفولانزا واکسینه شوند. کار‌های دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا انجام دهید شامل رعایت بهداشت با شستن مکرر دست‌های کودک و استفاده از ضدعفونی‌کننده دست است.

آلرژی:

انواع مختلفی از آلرژن‌های محیطی وجود دارند که می‌توانند باعث آبریزش بینی شوند. به عنوان مثال می‌توان به گرده، کنه‌های گرد و غبار خانگی، شوره حیوانات خانگی، علف‌های هرز و کپک اشاره کرد. برخی از این موارد در فصول خاصی شیوع بیشتری دارند. تعیین اینکه آیا کودک شما واقعاً به چیزی حساسیت دارد یا خیر نیاز به مراجعه به پزشک و آزمایش آلرژی دارد. هنگامی که کودک در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرد می‌تواند باعث رینیت آلرژیک شود. رینیت آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن با افزایش جریان خون و تولید مایع برای مبارزه با مهاجم «خارجی» بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. برخی از علائم آلرژی عبارتند از:

  • ترشحات شفاف بینی
  • پوست گرم و خارش دار
  • خراش گلو
  • چشمان خیس
  • عطسه کردن

سینوزیت:

زمانی که سینوس‌ها بیشتر از حد معمول مخاط تولید می‌کنند مانند زمانی که فردی سرماخورده است یا از آلرژی رنج می‌برد ممکن است ملتهب شوند. با مخاط بیش از حد سینوس‌ها می‌توانند مسدود شوند. میکروب‌ها می‌توانند رشد کنند و سینوزیت یا عفونت سینوسی ممکن است رخ دهد. علائم عبارتند از:

  • آبریزش بینی با مخاط سبز رنگ
  • از دست دادن بویایی
  • سرفه کردن
  • سردرد

آدنوئید متورم یا بزرگ شده:

آدنوئید‌ها بخشی از سیستم ایمنی هستند که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند و از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. کودکان آدنوئید‌های بزرگتری دارند که با افزایش سن شروع به کوچک شدن می‌کنند. آن‌ها معمولاً تا زمانی که بالغ می‌شوید کاملاً ناپدید می‌شوند. بزرگ شدن یا متورم شدن آدنوئید‌های کودک غیرعادی نیست. این می‌تواند در اثر یک عفونت ویروسی یا باکتریایی یا پس از یک محرک مانند یک واکنش آلرژیک ایجاد شود. برای اکثر کودکان خردسال این باعث ناراحتی خفیف می‌شود و شما نیازی به درمان ندارید. با این حال برای برخی از کودکان می‌تواند باعث ناراحتی شدید شود. اگر کودک شما آدنوئید‌های متورم یا بزرگ شده دارد و در بازی و سلامت او اختلال ایجاد می‌کند از پزشک کودک خود مشاوره بگیرید تا شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد تا مشخص شود که آیا آدنوئید کودک شما نیاز به برداشتن دارد یا خیر.

تا چه مدت آبریزش بینی ادامه دارد؟

علائم سرماخوردگی و آلرژی اغلب یکسان است. با این حال سرماخوردگی معمولاً پس از ۱۰ روز از بین می‌رود، در حالی که آلرژی‌ها بسته به فصل و تعداد دفعات و با چه شدتی در معرض آلرژن قرار می‌گیرند. سینوزیت حاد می‌تواند دو تا چهار هفته طول بکشد. سینوزیت تحت حاد می‌تواند بین ۳۰ تا ۹۰ روز طول بکشد. سینوزیت مزمن می‌تواند بیش از ۹۰ روز طول بکشد. اکثر کودکان مبتلا به آنفولانزا ظرف یک هفته بهبود می‌یابند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر اوقات آبریزش بینی دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال اگر علائم کودک شما فراتر از حد طبیعی دارد مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. برخی از این علائم نشان می‌دهد که باید به پزشک اطفال خود مراجعه کنید:

-صورت متورم همراه با مشکلات بینایی

-نقاط سفید یا زرد در گلو یا لوزه‌ها

-ترشحات بینی که بوی بد می‌دهد

-سرفه‌ای که بعد از ۵ روز بدتر می‌شود

-سرفه بیش از ۱۰ روز

-سرفه خلط سبز یا خاکستری

-تب شدید که بیش از ۵ روز طول می‌کشد

همچنین اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را دارد باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

-دشواری قابل توجه در تنفس و بلع

-درد قفسه سینه

-جوشی که از بین نمی‌رود

چه راه حلی برای تنفس بهتر کودک وجود دارد؟

به کودکان زیر ۴ سال نباید دارو‌های سرماخوردگی بدون نسخه مانند ضد احتقان‌ها و آنتی هیستأمین‌ها داده شود. این‌ها نه تنها بی‌اثر هستند بلکه می‌توانند عوارض جانبی شدید و بالقوه تهدید‌کننده زندگی را برای کودکان کوچکتر ایجاد کنند. درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند در خانه انجام شود تا به کودک شما کمک کند احساس بهتری داشته باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

از قطره بینی استفاده کنید:

استفاده از اسپری بینی یا قطره بینی همراه با لامپ مکنده می‌تواند به پاکسازی مجرای بینی آن‌ها کمک کند. چند قطره آب نمک را در سوراخ بینی فرزندتان بریزید تا مخاط آن شل و رقیق شود. سپس از مکنده برای جدا کردن آن استفاده کنید. این محصولات را می‌توان از داروخانه خریداری کرد. حتماً دستورالعمل‌های ارائه شده در کیت را دنبال کنید و از محلول‌های نمکی حاوی دارو اجتناب کنید.

در اتاق دستگاه بخور قرار دهید:

نگه داشتن یک مرطوب‌کننده در اتاق به جلوگیری از خشکی هوا کمک می‌کند که می‌تواند بینی کودک شما را تحریک کند. اگر دستگاه بخور ندارید می‌توانید کودک نوپای خود را به حمام ببرید و شیر آب گرم را باز کنید تا بخار ایجاد شود.

بالشت مناسب به کودک بدهید:

کودک باید حداقل ۲ سال داشته باشد تا بتواند با بالشت بخوابد. خوابیدن با بالشت باعث می‌شود سر کودک شما بالا باشد و می‌تواند به تخلیه مخاط از سینوس‌های او کمک کند.

مایعات را در رژیم غذایی قرار دهید:

آبریزش دائمی بینی به این معنی است که کودک شما مقدار زیادی مایعات را از دست می‌دهد. پر کردن آن‌ها با آب و سایر مایعات می‌تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. مایعات همچنین به رقیق شدن مخاط کمک می‌کنند و تنفس کودک را آسان‌تر می‌کنند.

نتیجه‌گیری:

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که چرا کودک شما آبریزش بینی دارد. قبل از تلاش برای تشخیص بیماری فرزندتان یا شروع هر گونه درمان جدید مهم است که با پزشک اطفال یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

 

منبع:

www.familyeducation.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋