راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

آنچه باید در مورد یائسگی در سن 20 سالگی بدانید

یائسگی برای بیشتر افراد در اواخر دهه 40 یا اوایل دهه 50 شروع می‌شود. اما در یائسگی زودرس کاهش تولید استروژن و پایان دوره‌های قاعدگی بسیار زودتر اتفاق می‌افتد. یائسگی زودرس قبل از 40 سالگی شروع می‌شود و گاهی اوقات در 20 سالگی نیز رخ می‌دهد. اگر در سن 20 سالگی هستید ممکن است سوالات و نگرانی‌هایی در مورد تاثیرات آن بر سلامت خود داشته باشید. در این مقاله می‌توانید در مورد علائم یائسگی زودرس، دلایل ایجاد آن و اقدامات لازم برای درمان علائم آن مطالعه کنید. همچنین با تأثیرات یائسگی زودرس بر سلامتی خود آشنا خواهید شد.

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس گاهی اوقات نارسایی اولیه تخمدان نامیده می‌شود زیرا تخمدان‌ها تولید استروژن را آن‌طور که باید متوقف می‌کنند.

علائم یائسگی زودرس چیست؟

علائم یائسگی زودرس همان علائم یائسگی است که اگر دیرتر یائسگی را شروع کرده‌اید تجربه می‌کنید. اما توجه به این نکته ضروری است که علائم یائسگی در افراد مختلف متفاوت است. برخی از آن علائم عبارتند از:

- گرگرفتگی

- عرق شبانه

- مشکل خواب

- میل جنسی کمتر

- بدن درد و سردرد

- مشکل در تمرکز

- مشکل در به خاطر سپردن

- خشکی واژن

- رابطه جنسی دردناک

- افزایش وزن

- از دست دادن استخوان

- تغییرات در سطح کلسترول شما

- تغییرات خلق و خوی

 

چه چیزی باعث یائسگی زودرس می‌شود؟

- سابقه خانوادگی:

یائسگی زودرس می‌تواند در خانواده‌ها رخ دهد. ممکن است بخواهید با بستگان بیولوژیکی خود در مورد زمانی که قاعدگی آنها متوقف شده است صحبت کنید. آگاهی از علائم آنها می‌تواند به شما در درک آنچه انتظار می‌رود کمک کند.

- سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن با یائسگی زودرس همراه است. هرچه فرد بیشتر سیگار بکشد خطر یائسگی زودرس بیشتر می‌شود. همچنین کشیدن سیگار الکترونیکی بر تولید مثل نیز تأثیر می‌گذارد. اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که سیگار کشیدن الکترونیکی چگونه بر یائسگی تأثیر می‌گذارد.

- جراحی تخمدان:

جراحی لگن یا تخمدان گاهی اوقات به علت یائسگی زودرس است. ممکن است به دلیل سرطان، اندومتریوز یا بیماری دیگری جراحی به نام اوفورکتومی برای برداشتن تخمدان خود انجام داده باشید.

- قرار گرفتن در معرض سموم:

افرادی که شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان انجام داده‌اند بیشتر در معرض یائسگی زودرس هستند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده استروژن را مورد بررسی قرار داد. مشخص شد که قرار گرفتن در معرض مواد موجود در برخی از آفت کش‌ها نیز خطر بالاتری برای یائسگی زودرس دارد.

-اختلالات خود ایمنی:

اختلالات خود ایمنی گاهی اوقات می‌تواند به تخمدان‌ها آسیب برساند و یائسگی زودرس را به دنبال داشته باشد. برخی از شرایط مرتبط با یائسگی زودرس عبارتند از:

- بیماری گریوز

- روماتیسم مفصلی

- بیماری کرون

- میاستنی گراویس

- لوپوس اریتماتوی سیستمیک

- ام اس

تفاوت‌های ژنتیکی:

ژن‌های مختلف می‌توانند در نارسایی اولیه تخمدان و یائسگی زودرس نقش داشته باشند. آنها بر نحوه رشد و عملکرد تخمدان‌ها، نحوه تقسیم سلول‌ها یا نحوه ترمیم DNA در بدن تأثیر می‌گذارند. سندرم ترنر و سندرم X شکننده شرایط ژنتیکی هستند که می‌توانند باعث یائسگی زودرس شوند.

 

یائسگی زودرس چه نگرانی‌هایی برای سلامتی دارد؟

یائسگی زودرس برخی از خطرات سلامتی را به همراه دارد. ایده خوبی است که در مورد این خطرات با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا بتوانید در آینده از سلامت جسمی و روحی خود محافظت کنید. در اینجا برخی از مشکلات احتمالی سلامتی که ممکن است به‌وجود بیایند ذکر شده است:

 

- بیماری قلبی:

سطوح پایین استروژن می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در عروق خونی و قلب شما شود که احتمالاً منجر به افزایش خطر مشکلات قلبی می‌شود.

- اضطراب، افسردگی و سایر تغییرات خلقی:

تغییرات هورمونی همچنین می‌تواند باعث تغییرات عاطفی قابل توجهی شود. اضطراب ،افسردگی و کاهش عزت نفس غیر معمول نیست.

- ناباروری:

ناباروری برای افرادی که یائسگی زودرس دارند طبیعی است. همکاری با متخصص باروری ممکن است کمک کننده باشد.

- کم کاری تیروئید:

برای برخی از افراد هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید پس از یائسگی کاهش می‌یابد و می‌تواند باعث تغییر در متابولیسم و سطح انرژی شود.

- پوکی استخوان:

سطوح پایین استروژن گاهی اوقات می‌تواند استخوان‌ها را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستگی کند.
 

یائسگی زودرس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

نارسایی اولیه تخمدان اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که فردی در مورد از دست دادن چندین دوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کند. اگر سه یا چند دوره متوالی را پشت سر گذاشته‌اید بهتر است با پزشک مشورت کنید. در اینجا آنچه در طول تشخیص انتظار می‌رود گفته شده است:

- برخی سوالات در مورد سابقه خانوادگی شما

- آزمایشاتی برای بررسی سطح استرادیول، هورمون تحریک کننده فولیکول و سطح هورمون ضد مولرین

- آزمایشاتی برای تعیین اینکه آیا شرایط دیگری مانند کم کاری تیروئید بر تخمدان شما تأثیر می‌گذارد یا خیر

یائسگی زودرس چگونه درمان می‌شود؟

یائسگی زودرس هنوز قابل برگشت نیست اما محققان در حال تلاش برای بهبود چشم انداز هستند. درمان‌ها اهداف متفاوتی دارند مانند:

- کاهش علائم یائسگی

- از قلب، استخوان و سلامت جنسی شما محافظت می‌کند

- ارائه حمایت عاطفی

 

گزینه‌های درمانی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- درمان جایگزینی هورمون

- مشاوره یا درمان

- غربالگری منظم برای اطمینان از سلامت قلب، استخوان‌ها و تیروئید

 

نتیجه‌گیری:

یائسگی زودرس که گاهی اوقات نارسایی اولیه تخمدان نامیده می‌شود زمانی اتفاق می افتد که تخمدان شما به اندازه استروژن تولید نمی‌کند و قاعدگی شما متوقف می‌شود و باردار شدن به طور طبیعی دشوارتر می‌شود. یائسگی زودرس تمام علائمی را که معمولاً با یائسگی همراه است به همراه دارد گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییرات خلقی، مشکلات تمرکز، کاهش میل جنسی و موارد دیگر. از آنجا که یائسگی زودرس می‌تواند برنامه‌های زندگی و احساس شما را تغییر دهد تجربه افسردگی و اضطراب در کنار سایر علائم غیر معمول نیست. درمان ممکن است به علائم شما کمک کند. درمان جایگزین هورمونی اگرچه برای همه مناسب نیست اما ممکن است از تحلیل استخوان و مشکلات قلبی در طول راه جلوگیری کند. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام درمان برای شما مناسب است.

 

منبع: www.healthline.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋