nilo nila

nilo nila

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب ‌و کار (BMC) یک ابزار کارآفرینی است که شما را قادر می‌سازد مدل کسب و کار خود را تجسم، طراحی و دوباره خلق کنید. این ابزار توسط نظریه‌پرداز تجاری و نویسنده سوئیسی الکساندر اوستروالدر توسعه داده شد. در واقع، بوم مدل کسب و کار یک ابزار مدیریت استراتژیک برای تعریف سریع و آسان یک ایده یا مفهوم تجاری است و آموزش بوم مدل کسب و کار برای هر فردی که می‌خواهد وارد دنیای تجارت شود، الزامی است.

بوم مدل کسب و کار صرفاً طرحی است که توضیح می‌دهد چگونه یک کسب و کار قصد کسب درآمد دارد. این مدل توضیح می‌دهد که پایگاه مشتری شما شامل چه کسانی است و چگونه می‌توانید به آن‌ها ارزش ارائه دهید. همچنین جزئیات مربوط به تامین مالی را در اختیار شما قرار داده و به شما امکان می‌دهد اجزای مختلف ذکرشده را در یک صفحه تعریف کنید.

بوم مدل کسب و کار یک سند تک صفحه‌ای است که ۹ بخش یا بلوک دارد و هر بلوک یک عنصر اساسی تجارت را نشان می‌دهد. این مدل در مقایسه با طرح کسب و کار سنتی که شامل چند صفحه مختلف است، روشی بسیار ساده‌تر برای درک عناصر اصلی مختلف یک کسب و کار است. ۹ بلوکی که در بوم مدل کسب و کار در نظر گرفته می‌شود، عبارت‌اند از:

 

  • شرکای کلیدی: در این قسمت باید مشخص کنید خریداران و تامین‌کنندگانی که به ایجاد رابطه با آن‌ها نیاز دارید، چه کسانی هستند؟ چه اتحادهای دیگری به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های تجاری اصلی را انجام دهید و ارزش پیشنهادی خود را برای مشتریان محقق کنید؟

 

  • فعالیت‌های کلیدی: مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید برای تحقق ارزش‌های پیشنهادی خود، ایمن‌سازی کانال‌های توزیع، تقویت روابط با مشتری، بهینه‌سازی جریان‌های درآمد و غیره انجام دهید، کدامند؟

 

  • منابع کلیدی: برای ایجاد ارزش برای مشتریان و حفظ تجارت خود به چه منابعی نیاز دارید؟

 

  • ارزش پیشنهادی: چه محصولات و خدماتی را برای رفع نیازهای مشتریان خود ارائه خواهید داد؟ کسب و کار شما چه تفاوتی با رقبای شما خواهد داشت؟ چه چالش‌هایی را برای مشتریان خود حل خواهید کرد؟

 

  • روابط با مشتری: چه نوع روابطی را با بخش‌های مشتریان خود ایجاد خواهید کرد؟ انتظارات ارتباطی هر بخش از مشتریان چیست؟ چگونه آن‌ها با بقیه مدل کسب و کار شما در هم آمیخته شده‌اند؟

 

  • بخش‌های مشتری: به چه دسته‌ای از مشتریان خدمات ارائه می‌دهید؟ کدام یک برای کسب و کار شما مهم هستند؟

 

  • کانال‌ها: از چه طریقی به مشتریان هدف خود دسترسی خواهید داشت و محصولات و خدمات خود را به آن‌ها ارائه خواهید کرد؟ کدام یک مقرون به صرفه هستند؟ کانال‌ها چگونه یکپارچه شده‌اند؟

 

  • ساختار هزینه: هزینه‌های کلیدی که کسب و کار شما با آن مواجه خواهد شد، چیست؟ کدام منابع بیشترین هزینه را خواهند داشت؟ کدام فعالیت‌ها بیشترین هزینه را خواهند داشت؟

 

  • جریان‌های درآمد: برای محصولات و خدمات خود چقدر هزینه می‌گیرید؟ مشتریان حاضرند برای چه چیزی پول بپردازند؟ مشتریان چگونه پرداخت خواهند کرد؟ هر جریان درآمدی چقدر به درآمد کلی شما کمک می‌کند؟

 

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

بیزینس مدل و بیزینس پلن هر دو عناصر کلیدی برای توسعه، رشد و موفقیت یک سازمان و تصمیم‌گیری‌های مهم آن هستند. طرح کسب و کار سندی است که استراتژی سازمان و عملکرد مالی مورد انتظار برای سال‌های آینده را شرح می‌دهد. معمولاً مؤسسات وام‌دهنده، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران باید ثابت کنند که یک کسب و کار برنامه‌ای برای سودآوری دارد. یک طرح تجاری توسعه یافته نقشه‌ای را برای بازاریابی، برنامه‌ریزی مالی و عملیات اجرایی ارائه می‌کند.

یک مدل کسب و کار توصیف می‌کند که چگونه یک سازمان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا سایر زمینه‌ها ارزش ایجاد می‌کند، ارزش ارائه می‌دهد و ارزش به دست می‌آورد. مدل‌های کسب‌‌وکار به شما کمک می‌کنند تا استراتژی‌هایی برای جذب مشتری، جذب استعداد، شرکای کلیدی و توسعه کسب‌وکار ایجاد کنید. حال که در مورد بوم مدل کسب و کار و اهمیت آن دانستید، در ادامه به آموزش بوم مدل کسب و کار و نحوه ایجاد آن می‌پردازیم.

چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

برای سفارش طراحی بوم مدل کسب و کار خود به سایت بلوویرا مراجعه کنید و بوم مدل کسب و کار خود را سفارش دهید.

 

سخن پایانی

آموزش بوم مدل کسب و کار برای هرکس که می‌خواهد کسب و کار جدیدی راه بیندازد، ضروری است. بوم مدل کسب و کار یک ابزار تجاری است که وقتی می‌خواهید یک کسب و کار جدید راه‌اندازی کنید یا کسب و کار خود را رشد دهید، برای تجسم تمام اجزای سازنده، از جمله مشتریان، مسیر رسیدن به بازار، پیشنهاد ارزش، امور مالی و غیره استفاده می‌شود. بوم مدل کسب و کار یک راهنمای استراتژیک مفید برای توسعه هر کسب و کاری است و برای رسیدن به موفقیت یک ابزار بسیار قدرتمند است.ّ

nilo nila
nilo nila

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋