به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از بجنورد ، محور بجنورد- جنگل گلستان، قطب گردشگری (استانهای شمالی) کشور را به قطب زیارتی (مشهد) متصل میکند و یکی از جادههای پر رفت و آمد محسوب میشود، از سویی این محور به علت کمعرض و دوطرفه بودن یکی از پرحادثهترین جادههای کشور به شمار میرود. محور جنگل گلستان- بجنورد ۱۶۳ کیلومتر است که از این میزان ۱۴۰ کیلومتر در خراسان شمالی و ۲۳ کیلومتر نیز در استان گلستان واقعشده است.
چهاربانده شدن محور پرخطر بجنورد - جنگل گلستان در خراسان شمالی از مصوبههای دولت دهم بود که هر چند عملیات از سال ۸۷ آغاز شد و قرار بود در مدت چهار سال به اتمام برسد، اما اکنون ۱۲ سال است که در کوچه پس کوچههای دریافت اعتبارات معطل است. این پروژه در پنج قطعه بجنورد به آشخانه به طول ۳۴ کیلومتر، آشخانه به چمن بید به طول ۴۱ کیلومتر، چمن بید به رباط قره بیل به طول ۲۴ کیلومتر، رباط قره بیل به چشمه خان به طول ۲۴ کیلومتر و چشمه خان به جنگل گلستان به طول ۱۵ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد.
موقعیت مهم مواصلاتی خراسان شمالی موجب شده است سالانه چند میلیون مسافر با انواع خودروهای عمومی و باری از مسیر بجنورد به جنگل گلستان تردد کنند در حالی که این جاده از نظر زیرساختی برای این حجم تردد مناسب نیست.
شرایط نامناسب محور بجنورد- جنگل گلستان شدت تصادفات فوتی در این جاده را افزایش داده است بهگونهای که تصادفات رانندگی و کشتههای فراوان در این مسیر سبب شده تا این محور از سوی برخی از رسانهها بهعنوان جاده مرگ شهرت پیدا کند، اما با وجود این طرح احداث بزرگراه بجنورد ـ جنگل گلستان در این مسیر، چندین سال است که در دست اجرا قرار دارد و به علت کمبود اعتبار اجرای آن تا چند ماه گذشته بهکندی پیش میرفت.
با عبور از محور بجنورد به جنگل گلستان در ماههای اخیر متوجه سرعت در اجرای این میشویم و هر چند ماه، چند کیلومتر از این محور حیاتی استان در حال بهره برداری است و هم اکنون ۸۵ درصد این پروژه انجام شده است.
عبدالمجید نژادصفوی مدیرکل راه و شهر سازی خراسان شمالی گفت: در چند ماه گذشته روند احداث پروژه جنگل گلستان به بجنورد پیشرفت قابل توجهی داشته است.
نژادصفوی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی و ویدئو کنفرانسی، قولهای مساعدی از جانب نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت انجام تعهدات داده شده است، افزود: تکمیل پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به طول ۱۴۳ کیلومتر به عنوان، مصوبه سفر رییس جمهوری، باید تا پایان سال ۹۹ محقق شود.
او با بیان اینکه برای تحقق این مصوبه تاکنون اعتبارات لازم تخصیص یافته است، عنوان کرد: سهم اعتبارات سال ۹۸ در حوزه خراسان شمالی مبلغی بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در لایحه بودجه سال ۹۹، هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان در نظر گرفته شده که این رقم تا پایان انجام این پروژه افزایش مییابد.
نژاد صفوی با بیان اینکه پروژه راهسازی محور بجنورد به جنگل گلستان در ردیف پروژههای جهش تولید قرار گرفت، افزود: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از پروژههای جهش تولید اختصاص یافته است که در حال پیگیری، ابلاغ و دریافت آن هستیم.
او گفت: پیگیریهای زیادی برای تسریع در اجرا و اتمام پروژه و تامین اعتبار لازم انجام شده است، البته به علت شرایط جوی و بارندگی ها، بستر برای اجرای پروژههای راهسازی مناسب نیست و سرعت انجام کار، در ماههای سرد سال کاهش مییابد، اما تلاش میشود با اعمال تمهیدات لازم از جمله اجرای بتن غلطکی و تزریق بخار، به پروژه سرعت داده شود.
نژادصفوی عنوان کرد: جایگزین کردن بتن با آسفالت، هزینههای کار با توجه به شرایط جوی علاوه بر آن، در این شیوه، کار در شرایط سرمای هوا هم وجود دارد از این رو سرعت کار بالا میرود.
او با بیان اینکه تاکنون ۹۶ کیلومتر از طول ۱۴۳ کیلومتری مسیر بجنورد-جنگل گلستان، به صورت چهارخطه به اتمام رسیده است، اظهار کرد: تا یک ماه آینده ۶ کیلومتر از محور بدرانلو به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خصوص اقدامات ایمنی انجام شده در این محور، افزود:با توجه به قرارگیری چندین روستا در این محور و ساکنینی که از عرض جاده را برای عبور مرور استفاده میکنند، پل زیرگذر، روشنایی و شیار لرزاننده برای افزایش ایمنی پیش بینی شده است.
نژاد صفوی در پاسخ به سوال کمبود پمپ بنزین و مجتمع خدمات رفاهی در این محور که میزان تصادفات را افزایش میدهد، گفت:در کنار مشکل فرهنگ رانندگی که در کشور وجود دارد، نبود پمپ بنزین در یک طرف محور و دور زدن مسافران جهت دسترسی را میتوان یکی از عوامل تصادفات دانست، با این تفاسیر اگر شخصی قصد سرمایه گذاری در خصوص احداث پمپ بنزین در محور بجنورد به جنگل گلستان را داشته باشد، راهداری و حمل و نقل استان حمایت میکند.
او در خصوص نشست زمین در محورهایی از این پروژه، گفت:در سالهای گذشته خراسان شمالی با مشکل خشکسالی مواجه بود، تغییر شرایط آب و هوایی و افزایش میزان بارندگیها در اوایل سال منجر به نشست قسمتهایی از این محور شد، با بررسیهای انجام شده و برداشت خاک مشخص شد در عمق ۱۵ متری زیر زمین رطوبت وجود ندارد و جاده قدیم همانند سدی اجازه تخلیه آب را نداده که باعث نشست شده است، در حال حاضر این بخشها بازسازی شده و در بارندگیها بعدی مشکلی بوجود نیامده است.
نژادصفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از اتمام پروژه راهسازی محور بجنورد - جنگل گلستان تا پایان سال ۹۹ خبر داد و تاکید کرد:تلاش ما بر این است این پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد، اما با نزدیک شدن به فصل سرما و تغییر شرایط آب و هوایی امکان دارد اتمام پروژه تا پایان سال مالی یعنی ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ طول بکشد.
نظریان مدیرکل منطقه شرق گفت:کل این پروژه ۲۸۰ کیلومتر است که که ۲۳۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و ۵۰ کیومتر آن در دست ساخت است.
نظریان مشکل اصلی در روند انجام این پروژه را محصول قیر عنوان کرد و افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای قیر، آرماندو و سیمان نیاز است.
او اظهار کرد:سال گذشته اعتبار قیر در قانون رایگان پیش بینی شد، اما اگر امسال رایگان نباشد به شدت به مشکل بر میخوریم.
مدیر کل منطقه شمال شرق در پاسخ این سوال که چرا انجام این پروژه به درازا کشیده شده است، افزود:احداث بزرگراه به طول ۲۸۰ کیلومتر کار آسانی نیست و عمده به تاخیر افتادنها کمبود اعتبار است، اگر اعتبارات تامین شود به هدف خواهیم رسید.
نظریان در ادامه این گفتگو از افزایش شدید هزینهها گفت و عنوان کرد:در بحث هزینه مصالح ، افزایش ۳ برابری را شاهد بودیم، بصورت مصداقی قیر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار به ۴ میلیون ۷۰۰ هزار افزایش یافته است.
او در خصوص مطالبات پیمانکاران، گفت:۶۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران است که روز به روز هم بیشتر میشود.
مدیر کل منطقه شرق شرق افزود:در هفته دولت ۲۳ کیلومتر از باند دوم کنارگذر شمالی بجنورد با اعتبار ۴۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
بنابر اعلام پلیس خراسان شمالی از ابتدای امسال در مجموع ۱۹۷ تصادف (فوتی، جرحی و خسارتی) در محور بجنورد به جنگل گلستان به وقوع پیوسته است که در نتیجه آن ۱۱ فوتی و ۸۴ مجروح به همراه داشت.
بر اساس این گزارش در سال ۹۸ مجموع تصادفات محور بجنورد به جنگل گلستان ۶۸۷ مورد، تعداد فوتیها ۴۵ نفر و مجروحین ۳۱۴ نفر اعلام شد.
پلیس علت اصلی این تصادفات را انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه و خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد.
ایمانی از ساکنین بجنورد گفت:سال ۱۳۸۲ ، شش از نفر از اعضای خانواده من در این محور بر اثر تصادف فوت کردند.
ماجرای این تصادف در خاطرم هست ،این حادثه تلخ ، تا ماه ها از ذهن ها بیرون نمی رفت، همه معتقد بودیم اگر این محور استانداردهای لازم را می داشت شاید این اتفاق هرگز نمی افتاد.
ادامه پیگیریهای من در چگونگی اتمام محور چهار بانده بجنورد به جنگل گلستان به کمیسیون عمران مجلس و آذری نماینده فاروج و عضو کمیسیون عمران مجلس رسیدم.
درک این موضوع که چرا اتمام این پروژه ملی بیش از ۱۲ سال به طول کشیده، اینجا در لابه لای پروندههای بررسی نشده مجلس پیدا میشود.
محور بجنورد –جنگل گلستان یکی از محورهای حیاتی کشور است، بهره برداری از این محور بار سنگینی را از دوش مردم و مسئولین بر میدارد. شاید کمتر خانوادهای در کشور یا منطقه شمال شرق وجود داشته باشد که نزدیکان یا وابستگان دور دست خوش آسیب از این جاده نشده باشد.
علیرغم اطلاع قبلی و با گذشت نزدیک به یک هفته از پیگیریهای بنده از مجلس و برنامه هایشان در خصوص این محور تنها جوابی که به بنده داده شد،رسیدن به عناصر خبری بود (چه، چگونه، چرا، کجا و....) و بهتر بگویم در بطن این چراییها جوابی ساده و واضح "ما باید بررسی کنیم!!!!!".
اما امید زنده است و مردم خراسان شمالی نیز چند ماهی دیگر چشم انتظار میایستند تا شاید اینبار شمارش جوجهها در پاییز که نه، ولی در بهار سال آینده و آنطوری که وعده داده شد در پایان سال مالی ۱۳۹۹ به درستی شمارش شود.
نویسنده گزارش اکرم دانش طلب
پاسخ ها