naz-ایران

naz-ایران

یک کتابخور حرفه ای هستم
توسط ۲ نفر دنبال می شود

سونوگرافی nt چیست و چه چیزی را مشخص می کند؟

سونوگرافی nt چیست و چه مواردی را مشخص می‌کند؟

سونوگرافی nt یا اسکن شفافیت نوکال (nuchal translucency scan) نوعی سونوگرافی است که در آن شفافیت نوکال یا همان فضای پرشده با مایع در پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود. پزشک به‌کمک این اندازه‌گیری می‌تواند احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی مثل سندرم داون را تخمین بزند. می‌دانید سونوگرافی nt چطور انجام می‌شود و چقدر دقیق است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سونوگرافی nt چیست؟

در سونوگرافی nt، میزان مایع در پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود. پزشک به‌کمک اندازه‌گیری مقدار این مایع احتمال جهش‌های کروموزومی یا ژنتیکی جنین را تخمین می‌زند. در صورت وجود ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیکی مثل سندرم داون، تریزومی ۱۳، سندرم ادوارد یا ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی، مایع بیشتری در فضای پشت گردن جنین جمع می‌شود.

به یاد داشته باشید که با افزایش سن بارداری احتمال بروز ناهنجاری‌های کروموزومی در کودک بیشتر می‌شود. بااین‌حال هر فردی ممکن است کودک دچار ناهنجاری کروموزومی داشته باشد. به همین دلیل انجام ارزیابی‌های تکمیلی به همه افراد پیشنهاد می‌شود، اما تصمیم‌گیری برای انجام این کار به انتخاب شماست. بنابراین قبل از انجام آزمایش، بهتر است فکر کنید که چرا این آزمایش را انتخاب کرده‌اید و در صورت زیاد بودن احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی جنین چه اقدامی کنید.

بعضی از زنان هیچ آزمایشی انجام نمی‌دهند یا به‌جای سونوگرافی از آزمایش‌های تشخیصی مثل نمونه‌برداری از پرز کوریونی یا آمنیوسنتز استفاده می‌کنند که اطلاعات قطعی درباره سلامت جنین در اختیارشان قرار می‌دهد.

زمان انجام سونوگرافی nt

این سونوگرافی در سه‌ماهه اول بارداری و بین هفته ۱۱ و ۱۴ انجام می‌شود، یعنی زمانی‌ که جنین ۴۵ تا ۸۴ میلی‌متر است. سونوگرافی تعیین تاریخ زایمان هم در همین زمان انجام می‌شود. بعد از هفته ۱۴، مایع پشت گردن جنین بازجذب می‌شود و اندازه‌گیری آن سخت‌تر است.

آمادگی قبل از سونوگرافی nt

سونوگرافی توسط کارشناس آموزش‌دیده، پزشک یا مامای آموزش‌دیده در مرکز رادیولوژی یا بیمارستان انجام می‌شود. در اوایل بارداری، سونوگرافی ان تی از ناحیه شکم یا واژینال انجام می‌شود. روش انجام سونوگرافی با توجه به زمان بارداری و شکل بدن شما تعیین می‌شود.

  • اگر سونوگرافی شکمی (ترنس‌ابدومینال) باشد، لازم است قبل از سونوگرافی چند لیوان آب بنوشید تا مثانه شما پر باشد. در این حالت، درون رحم شما راحت‌تر دیده می‌شود. متخصص سونوگرافی مقداری ژل روی شکم شما می‌زند و پروب (کاوشگر) را به آرامی روی شکمتان حرکت می‌دهد. این روش معمولا بدون آسیب است.
  • اگر سونوگرافی واژن (ترنس‌واژینال) باشد، کاوشگر روان‌شده کوچکی وارد واژن شما می‌شود. استفاده از این کاروشگر کمی ناراحت‌کننده است، اما دردناک نیست. از آنجایی‌ که این کاوشگر به رحم نزدیک‌تر است، تصاویر جزئی‌تری را در اختیار کارشناس قرار می‌دهد.
سونوگرافی به شما یا جنین آسیب نمی‌زند و خطر سقط را افزایش نمی‌دهد.

تفسیر سونوگرافی ان تی

سونوگرافی nt - تفسیر سونوگرافی ان تی

سونوگرافی nt یکی از انواع آزمایش غربالگری است که نتیجه آن «کم‌خطر» یا «پرخطر» اعلام می‌شود. کم‌خطربودن به کمتر از ۱ مورد در هر ۳۰۰ مورد آزمایش و پرخطربودن به بیشتر از ۱ مورد در هر ۳۰۰ آزمایش گفته می‌شود. به این معنی که از هر ۳۰۰ کودکی که مقدار مایع آنها اندازه‌گیری شده است، کودک شما تنها فردی است که مقدار مایعش بیشتر است و احتمالا بیماری ژنتیکی دارد.

نتیجه سونوگرافی nt معمولا به‌تنهایی بررسی نمی‌شود و معمولا با نتیجه آزمایش خون ترکیب می‌شود که در هفته ۱۰ و ۱۲ بارداری برای بررسی سه‌ماهه اول بارداری یا سی.اس.تی.اف (CFTS) انجام می‌شود. ترکیب آزمایش خون و سونوگرافی تخمین دقیق‌تری از احتمال خطر می‌دهد. بااین‌حال این نتیجه قطعی نیست و پزشک به این نتایج اکتفا نمی‌کند. اگر سونوگرافی نتیجه پرخطر را نشان داد، می‌توانید از آزمایش‌های تشخیصی مثل نمونه‌برداری از پرز کوریون یا آمنیوسنتز استفاده کنید که نتایج قطعی در اختیارتان قرار می‌دهد.

در طول سونوگرافی چند مورد دیگر هم بررسی می‌شود، از جمله:

  • درست‌بودن محل بارداری (خارج‌رحمی نباشد)؛
  • ضربان قلب جنین؛
  • چندقلویی.

هزینه سونوگرافی nt

هزینه سونوگرافی nt با توجه به شهر و مرکز انجام‌دهنده آن متفاوت است. انجام این سونوگرافی ممکن است در بعضی از مراکز و شهرها شامل پوشش بیمه شود و در بعضی شرایط بیمار خودش هزینه را پرداخت می‌کند. معمولا هزینه سونوگرافی nt با بیمه حدود ۱۲۶هزار تومان و آزاد حدود ۳۷۶هزار تومان است.

جایگزین سونوگرافی nt

آزمایش پیش از تولد غیرتهاجمی یا ان.آی.پی.تی (NIPT) که آزمایش دی‌ان‌ای (DNA) آزاد سلول هم نامیده می‌شود، نوع دیگری از غربالگری قبل از تولد برای بررسی احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی است. این آزمایش دقیق‌تر از سونوگرافی nt یا CFTS است، اما در حال حاضر آزمایش گرانی است. بعضی از خانم‌ها بعد از انجام سونوگرافی nt یا گرفتن نتایج پرخطر آن، این آزمایش را انجام می‌دهند. به همین دلیل برای انتخاب روش مناسب با پزشک یا ماما مشورت کنید.

متخصص زنان‌ و زایمان یا ماما بهترین روش را به شما پیشنهاد می‌دهد. آزمایشگاه‌های مختلف ممکن است دستورالعمل‌های مختلفی برای اندازه‌گیری و گزارش سونوگرافی داشته باشند. معمولا nt بالای ‌میلی‌متر به مشاوره ژنتیک و ارزیابی‌های اضافه نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است پزشک شما را به مشاور ژنتیک ارجاع دهد.

شما بگویید

شما چقدر با سونوگرافی nt آشنایی دارید؟ آیا تابه‌حال از این روش استفاده کرده‌اید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

naz-ایران
naz-ایران یک کتابخور حرفه ای هستم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋