nezam majidy

nezam majidy

هدلایت

هدلایت چیست ؟

وظیفه اصلی لامپ های جلو در اتومبیل روشن کردن و نورانی کردن جاده و راحتی در رانندگی بدون خستگی و رعایت ایمنی است. چراغهای جلو و منابع نور آنها یکی از مهم ترین  و پیچیده ترین اجزای وسیله نقلیه هستند زیرا علاوه بر زیبایی باعث امنیت رانندگی در شب و در نقاط تاریک می شوند و همچنین آسایش خاطر سرنشینان را به همراه دارند.

هدلایت های نوعی از لامپ هستند که در کاسه چراغ ماشین قرار میگیرند و جایگزین لامپ اصلی خود رو می شوند، همانطور که از اسمشان مشخص است وظیفه روشن کردن جاده را برعهده دارند. هدلایت ها به نوعی جایگزین لامپ های زنون هستند و از تکونولوژی جدید تری برخوردار هستند. همانگونه که لامپ های زنون جایگزین لامپ های هالوژن بودند.

بهترین لامپ هد لایت برای خودرو در بازار کدامند؟

هدلایت‌ها انواع مختلفی دارند که در شدت نور دهی و توان مصرفی با هم تفاوت دارند. بهتر است بدانید که شدت نور دهی با واحد لومن (LM)، و توان مصرفی با واحد وات (w) مشخص می‌شود. جا دارد بگوییم به طور متوسط شدت نور دهی یک لامپ معمولی برابر با ۳۸۰۰ لومن می‌باشد. که البته این میزان مربوط به مصرف داخلی یه خانه است.

هنگام خرید هدلایت باید به این نکته توجه کنید که توان مصرفی لامپ‌های رایج در هر خودرو متفاوت و دارای ویژگی های تمایز یافته است. این به معنی این است که توان مصرفی مهم است ولی می‌تواند تغییر کند. توان رایج در بین لامپ‌ها معمولاً ۴۰ وات است. با فرض اینکه برای پروژکتورها که محفظه‌ی آن‌ها نسبت به کاسه چراغ کوچک‌تر است، توان ۳۰ وات یا نهایتاً ۴۰ وات مناسب باشد، توان ۸۰ وات باعث سوختن و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن می‌گردد. به همین دلیل در صورت انتخاب هدلایتی با توان بالاتر باید توان سیم و سوکت پایه لامپ هم بالاتر برده شود. در طراحی بعضی از هدلایت‌ها از ۴ عدد SMD استفاده شده که به آن‌ها چهار طرفه می‌گویند و در بعضی دیگر ۲ عدد SMD به‌ کار رفته که به نام دو طرفه شناخته می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع پرکاربرد و البته محبوب هدلایت اشنا می‌شوید.

هدلایت  C9

این محصول سری جدید هدلایت‌های سایز کوچک با توان بالا و نور دهی بیشتر می‌باشد و از سال ۲۰۱۵ تولید انبوه آن آغاز شده است. به‌گونه‌ای که پرنورترین و قویترین هدلایت موجود در میان هدلایت‌های 2 طرفه در بازار کشور است. بدنه‌ی این محصول تماماً از فلز بوده و در ساخت آن از فن دور بالا استفاده شده است. همین طراحی خنک کننده و فن قوی‌، باعث افزایش طول عمر مفید این هدلایت نسبت به نسل‌های قبلی هدلایت مینی گردیده است.

مزیت دیگر این محصول کابل ابریشمی آن می‌باشد که آن را در برابر آب و رطوبت کاملاً مقاوم کرده است. نصب آن نیز بسیار آسان بوده و فقط کافیست با لامپ اصلی خودرو جایگزین شده و سوکت آن وصل گردد. همچنین مقدار جریان مصرفی این نوع هدلایت برابر با 2.6 آمپر است.

 

 

برتری این مدل لامپ خودرو نسبت به لامپ زنون

برتری مهم این محصولات نسبت به زنون آن است که نور خیره کننده‌ای که موجب آزار راننده مقابل شود از خود ساطع نمی‌کنند. از مزیت‌های دیگر هدلایت نسبت به زنون، فاقد ترانس بودن، روشن شدن آنی و سهولت در نصب می‌باشد. این مدل معمولاً در کاسه چراغ خودرو مشابه زنون قرار می‌گیرد. در نتیجه جایگزین لامپ فابریک ماشین می‌شود. این وسیله به کمک نور زیادی که به جلوی ماشین پرتاب می‌کند، دید خوب و واضحی به راننده می‌دهد.

هدلایت‌ها همچنین در پروژکتورهای داخل سپر هم استفاده می‌شوند. همانطور که می‌دانید در اتومبیل‌های امروزی از پروژکتورهای داخل سپر برای بهبود کیفیت نوردهی استفاده شده است. مسلماً می‌دانید که هر ماشین  یک نور بالا و یک نور پایین دارد که هر کدام از این دو لامپ کارایی مخصوص به خود را دارند. همچنین در سپر برخی از ماشین‌ها نیز، جای پرژکتور تعبیه شده که خود دو لامپ دیگر را شامل می‌شود شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، برای نور بالا، نور پایین، پرژکتور و یا تمام این موارد از هدلایت استفاده کنید.

هر کدام از موارد مذکور یک سوکت خاص و یک طراحی منحصر به فرد برای قرار گرفتن پایه‌ی لامپ دارند. به این دو عامل به اختصار ” پایه ” گفته می‌شود. یعنی درواقع نور پایین، نور بالا و پروژکتورها هر یک پایه‌ی خاصی دارند. به این دلیل هدلایت انواع خودروها با هم تفاوت دارد و هنگام خرید هدلایت باید پایه‌ی مناسب برای خودروی مورد نظر انتخاب شود.

شما می‌توانید بسته به نوع نیاز، نوع ماشین و بودجه خود هدلایت مناسب خود را انتخاب نمایید. هنگام خرید هدلایت توجه به چند مورد بسیار مهم است. این موارد شامل نوع پایه لامپ، نوع چیپ، نوع فن، بست داربست ایران بست تعداد ضلع نور ده و نوع درایور می‌باشند. پایه لامپ درواقع همان سوکت لامپ است. که بسته به نوع خودرو و نوع لامپ (نور بالا، نور پایین، پرژکتور) متفاوت می‌باشد. بنابراین پیش از اقدام به خرید هدلایت نیاز است حتماً از نوع پایه‌ی هدلایت اتومبیل خود مطلع باشید.

خرید هدلابت نیز مانند بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر نیازمند نظر کارشناسانه و دقیق است، بنابر این در خرید این محصول تمام دقت خود را به کار گرفته تا بهترين کالا را خریداری کنید.

 

 

 

nezam majidy
nezam majidy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋