nezam majidy

nezam majidy

چراغ زنون

چراغ زنون چیست؟

شاید در عبور از خیابان یا بزرگراه یا در هنگام رانندگی، متوجه شده باشید که برخی از لامپ های موجود در خیابان نور بیشتری نسبت به بقیه دارند.این لامپ ها از نوع زنون بوده و تفاوت های بسیاری با بقیه لامپ ها دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

اختراع لامپ زنون

لامپ زنون که درواقع ریشه ای اروپایی داشته و از اختراعات مهم اروپا می باشد؛ در اواسط سال ۲۰۰۱ در اروپا و تحت نظارت کمپانی های پیشرفته ساخته شده است.

بخش عمده ای از ماشین آلات و خودرو های اروپایی سالهاست که به طور استاندارد از این لامپ استقاده می‌کنند.

 

انواع چراغ یا لامپ زنون

همانطور که در بالا اشاره کردیم لامپ زنون ریشه ای اروپایی داشته و مثل بقیه لامپ ها از عنصر های موجود در آزمایشگاه ساخته شده است.

گاز زنون گاری بی رنگ و بی بو است که کاربرد فراوانی در تکنولوژی دارد.

با استفاده از این گاز، انواع لامپ زنون ساخته می‌شوند که برخی از مهمترین آنها در زیر آورده شده اند.

زنون ۵۰۰ وات

 
 

 

 

زنون F9

 
 

 

 

زنون ۱۰۰وات

 

 
 

 

 

 

 

مزایا و معایب لامپ زنون

لامپ زنون هم مانند دیگر وسایل الکتریکی مزایا و معایبی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

یکی از مزایای لامپ زنون روشنایی بیشتر آن نسبت به دیگر لامپ هاست به طوری که به راحتی می‌توان تفاوت شدت نور لامپ زنون با دیگر لامپ های موجود را تشخیص داد.

چراغ های زنون عمر بیشتری نیز نسبت به بقیه دارند؛ به همین دلیل است که در اکثر خودروهای خارجی به طور معمول از چراغ های زنون استفاده میکنند. که البته با توجه به ماندگاری بالا از لحاظ اقتصادی نیز برای دارندگان خوردو مقرون به صرفه می باشد.

یکی دیگر از مزایای بی‌شمار این چراغ ها بهره وری بالای انرژی انهاست؛ به طوری که در مقایسه با دیگر لامپ های مورد استفاده به انرژی به شدت کمتری نیاز دارند که خب این موضوع هم برای تولید کننده و ام مصرف کننده به شدت مطلوب است.

اما بد نیست نگاهی هم به معایب این لامپ بیاندازیم.

اول اینکه همانطور که اشاره کردیم روشنایی این لامپ نسبت به بقیه بیشتر است و همین تابش خیره کننده برای بینایی افراد مضر است و حتی موجب این می شود که فرد در هنگام رانندگی تشخیص درستی ندهد و...

از دیگر معایب آن قیمت بالای آن است که البته قابل پیش بینی نیز هست. با توجه به کارایی و کیفیت بالای این محصول پیش بینی می‌شود که قیمت آن نسبت به سایر لامپ ها بیشتر باشد.

 

 

 

 

کاربردهای لامپ زنون

 

لامپ زنون کاربردهای های بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

یکی از این کاربردها در صنایع مختلف و برای شبیه سازی نور آفتاب است.

در واقع برای آنکه نور طبیعی خورشید به گونه ای بازسازی شود از چراغ های زنون استفاده کرده و منبع نور تازه ای ساخته می‌شود.

کاربرد دیگر چراغ های زنون در سینما و مراکز اکران فیلم است؛ پروژکتور های موجود در سینما که برای اکران و پخش فیلم به کار گرفته می‌شوند، همگی از زنون بهره می‌گیرند.

تفاوت لامپ زنون و هالوژن

در اکثر اتومبیل ها چراغ های جلو هالوژن هستند. که باتوجه به ارزان و مقرون به صرفه بودن آنها به راحتی قابل تعویض و جایگزینی هستند.

لامپ های هالوژنی اکثرا به صورت ترکیب هستند و از مقدار اندکی گاز هالوژن و گازی بی بو و بی اثر ساخته شده اند.

با توجه به طول عمر زیاد این لامپ ها و همچنین شفافیت آنها استفاده از لامپ هالوژن در اکثر کشور ها بخشی از استاندارد خوردو سازی را تشکیل می‌دهد.

اما هالوژن هم معایبی دارد؛ مانند تولید بیش از اندازه گرما که باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود و همینطور اتلاف بیش از اندازه انرژی که نکته به شدت مهمی می باشد.

در مقایسه با هالوژن، زنون اما نور بسیار مناسب تری دارد و این نکته باعث استفاده بیشتر از زنون نسبت به هالوژن می شود. همچنین طول عمر زنون از هالوژن بیشتر بوده و ماندگاری آن نیز بسیار بیشتر از هالوژن می‌باشد.

اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، قیمت بالا و همینطور درخشش بیش از اندازه آن موجب شده تا استفاده از آن برای همه به یک اندازه نباشد.

اما به طور کلی با توجه به برتری زنون نسبت به هالوژن و ویژگی های منحصر بفرد آن استفاده از زنون رواج بیشتری پیدا کرده تا جاییکه حتی در کشور خودمان هم،ترجیح اکثر افراد استفاده از لامپ های زنون می‌باشد.

بخش قابل توجهی از تحقیقات و پژوهش ها برای ساخت لامپ ها و چراغ‌های زنون در اروپا شکل گرفته و حدودا ۹۰ درصد لامپ زنون در اروپا استفاده و به بهره برداری می رسد. درواقع ویژگی های منحصر بفرد زنون باعث شده تا افراد دیگر سمت لامپ های رشته ای هالوژن نرفته و بروز و آپدیت باشند.

گرچه لامپ های هالوژنی هم در طول سال‌ها نیاز های بسیاری از افراد را برطرف کرده و در واقع می‌توان گفت شروعی برای روشنایی ها در جاده بودند؛ اما با اختراع لامپ های زنون و استفاده گسترده از این لامپ ها و همچنین ترکیباتی که از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر کمتر شاهد استفاده از لامپ های هالوژنی هستیم.

البته استفاده از هالوژن هنوز هم در خیلی از کشورهای سطح متوسط به وفور پیدا می‌شود. کشورهایی که یا به دلیل صرفه اقتصادی یا به دلیل مشکلات سياسی قادر به تولید یا وارد کردن زنون نیستند.

مورد دیگری هم که قابل تآمل است، این است که از سال ۲۰۱۲ به این طرف ترکیب هالوژن و زنون را شاهد هستیم. در بسیاری از مراکز تحقیقاتی با تمرکز بر هسته اولیه و همچنین ویژگی های شاخص هالوژن و زنون لامپ های رشته ای و هندسی بسیاری تولید شده که بخش عمده ای از مسائل مربوط به نور و روشنایی در خودرو و همينطور جاده ها را حل کرده است.

اگر بتوان به طور بهینه از ویژگی های این دو عنصر مفید استفاده کرد، میتوان محصولات متنوع و کاربردی را در زمینه نور و روشنایی تولید کرد و از همه مهمتر آنکه می‌توان نیاز های بسیاری از افراد را حل کرده و مشکلاتی از این قبیل را سر و سامان ببخشیم.

 

منبع : اتو کلینیک فورکی 

 

 

 

 

 

 

nezam majidy
nezam majidy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋