mzamanimoghadam83

mzamanimoghadam83

داکت اسپلیت برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

تعریف داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی، دستگاهی است که می تواند سرمایش و گرمایش را در انواع کاربری ها به کمک دو بخش یونیت بیرونی و داخلی ایجاد کند. به طور کلی در داکت اسپلیت از هوای برگشتی داخل هر واحد برای افزایش راندمان کاری دستگاه استفاده می شود که باعث مصرف انرژی کمتر می شود. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه با حرکت هوا در یونیت داخلی با مکش هوای داخلی انجام می شود. عملکرد سرمایش این سیستم دقیقا مانند کولر و اسپلیت است و برای گرمایش در این سیستم از کویل آب گرم استفاده می شود. هم چنین می توان با معکوس کردن سیکل تبرید، گرمایش را به کمک انرژی برق در این دستگاه تامین کرد.

ساختار داکت اسپلیت به این شکل است که یک یونیت داخلی در بالای سقف کاذب قرار می گیرد و به صورت مستقیم یا با استفاده از کانال های اجرا شده در تمامی اتاق ها و فضاها هوا را پخش می کند. داکت اسپلیت ها در دو نوع معمولی و اینورتر تولید می شوند که داکت اسپلیت با اینورتر مجهز به سنسور دمای داخلی است و با تغییر فرکانس برق ورودی می تواند تعداد دور و توان کمپرسور را با توجه به دمای محیط تغییر دهد.

مزایای داکت اسپلیت چیست؟
این سیستم کاملا مستقل از سیستم های مرکزی بوده و نسبت به رادیاتور، راندمان گرمایشی آن نیز بالاتر است. در ضمن لوله کشی گرمایش داکت اسپلیت از سقف بوده و با استفاده از این دستگاه از حجم لوله کشی آب گرم کاسته می شود. ضمناً هزینه نهایی راه اندازی داکت اسپلیت با کویل تقریباً نصف هزینه سیستم چیلر و مینی چیلر می باشد که یکی از مهمترین مزایای داکت اسپلیت می باشد.
از آنجایی که در داکت اسپلیت از جداکننده روغن استفاده می شود، امکان لوله کشی بین یونیت های داخلی و خارجی با اختلاف ارتفاع 15 متری را فراهم می کند که باعث می شود دستگاه در طولانی مدت به خوبی کار کند.
این دستگاه علاوه بر تامین سرمایش کافی، گرمایش بسیار قوی دارد و می تواند در زمستان بین 20 تا 30 درصد در مصرف برق صرفه جویی کند. داکت های اسپلیت می توانند با کمک فیلترهای قابل شستشو هوا را تصفیه کرده و فضایی دور از آلودگی ایجاد کنند. این دستگاه را می توان به راحتی در هر فضایی قرار داد و برای سردترین و گرم ترین مناطق طراحی کرد.

داکت اسپلیت برای کجا مناسب نیست؟

بهتر است بدانید که امکان کنترل زون در این دستگاه وجود ندارد، یعنی با روشن شدن این دستگاه تمامی فضاها اعم از اتاق ها، سالن ها، راهروها و ... در یک دما قرار می گیرند. از آنجایی که دمای هوا توسط ترموستاتی که در بزرگ‌ترین قسمت خانه قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری می‌شود، این امر باعث ایجاد بزرگترین مشکل در کانال اسپلیت می‌شود که دمای یکسان تمام قسمت‌های یک واحد ساختمانی است.

همچنین باید اشاره کنیم که این دستگاه نسبت به چیلرها و مینی چیلرها برق بیشتری مصرف می کند، اما مصرف برق داکت اسپلیت در مقایسه با اسپلیت های دیواری کمتر است. این مساله در داکت اسپلیت های اینورتر صادق نیست و انواع دستگاه هایی که دارای کمپرسورهای دور متغیر می باشند، انرژی مصرفی کمی دارند.

یکی دیگر از معایب داکت اسپلیت صدای آن است که برای سالن های کوچک و مکان هایی که نیاز به سکوت است توصیه نمی شود. درست است که داکت اسپیلت یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع است، اما صدای ناشی از موتور الکتریکی فن داکت ها می تواند به دلیل قرار گرفتن در سقف کاذب آسایش را از افراد سلب کند.

نتیجه گیری

آنچه در بالا ارائه شد از مهمترین مزایا و معایب داکت اسپلیت می باشد و خوب است با در نظر گرفتن این موارد نسبت به انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی آگاهی بیشتری داشته باشید. در ایران به دلایلی از جمله کمبود فضا، اختلاف سلیقه و عدم آشنایی با جزئیات فنی بسیاری از افراد در انتخاب سیستم های تهویه مطبوع با مشکل مواجه می شوند. اما دانستن مزایا و معایب داکت اسپلیت و همچنین مشاوره با متخصصان مجرب تجهیزات سرمایشی تاپ تهویه می تواند فرآیند انتخاب و خرید را برای شما آسان کند. همچنین لازم به ذکر است می توانید از امکان فروش اقساطی تجهیزات گرمایش اسپلیت برای داشتن تجربه خرید بهتر بهره مند شوید.

mzamanimoghadam83
mzamanimoghadam83

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋