reza niri

reza niri

ده مهارت برتر زندگی

 

اگر از کسی در خیابان بپرسیم که فکر می‌کند مهم‌ترین مهارت‌های زندگی چیست، مطمئناً چیزهای زیادی به ما می‌گوید، اما همه آنها مستقیماً با سه حوزه اصلی مرتبط هستند: روابط اجتماعی، رشد و درک خوب از توانایی‌های شناختی استفاده. و با احساسات مقابله کنید.

چندین مهارت مرتبط با این سه حوزه تقریباً در همه چیز وجود دارد، چه در محل کار، چه در مدرسه، چه در خانه، با دوستان یا با شریک زندگی.

از میان تمام توصیه‌های مربوط به مهارت‌های زندگی ، مهم‌ترین و «استاندارد»ترین آن‌ها، معیارهای WHO 1999 است، در مجموع 10 مهارت که در زیر با جزئیات بیشتر توضیح می‌دهیم. البته پیشنهاد می کنم به دوره مهارت های دهگانه زندگی هم سری بزنید. 

مهارت های زندگی چیست؟
جهان مکانی متنوع است که از نزدیک به 7 میلیارد نفر تشکیل شده است که هر کدام شخصیت، ویژگی ها و توانایی های منحصر به فرد خود را دارند. هیچ کس با دیگری برابری نمی کند، اما در این تنوع همه ما باید توانایی های خاصی را توسعه دهیم تا بتوانیم زندگی مرفهی داشته باشیم. این مهارت‌های زندگی چیزی است که به ما امکان می‌دهد زنده بمانیم و با خواسته‌های اجتماعی، فیزیکی و عاطفی وجودمان از خود کنار بیاییم.

می‌توانیم به مهارت‌های متعددی فکر کنیم که پایه و اساس زندگی هستند و حتی هر کسی می‌تواند فهرست زندگی خود را داشته باشد. اکثر مردم موافقند که داشتن روابط خوب با دیگران، شناخت و کنترل احساسات، پذیرفتن خود به گونه ای که هستید و بدانید که چگونه تصمیمات خوبی بگیرید، مهم است. آنها همچنین بر اهمیت شناخت دیگران بدون قضاوت در مورد اینکه چه کسی هستند، و اینکه دیدگاه خود را شجاعانه و با مهربانی بیان کنیم، تاکید خواهند کرد.

اما از میان تمام فهرست مهارت‌های زندگی می‌توان به مهم‌ترین آن ، توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1999 است که 10 مهارت مهم زندگی یا HPV را تعیین کرده و آنها را توانایی به درستی مهارت‌های لازم برای عملکرد فعال و مثبت به گونه ای که بتوانیم به طور موثر با خواسته ها و چالش های زندگی روزمره روبرو شویم.

در ابتدا، این 10 مهارت مهم برای جلوگیری از مشکلاتی که مستقیماً با سلامت عمومی مرتبط است، از جمله استفاده از مواد مخدر مانند الکل، تنباکو و ماری‌جوانا در اوایل زندگی پیشنهاد شد. همچنین هدف آنها اجتناب از رفتارهای پرخطر در جمعیت، بهبود عادات سالم در جمعیت، جلوگیری از تبعیض، ارتقای عزت نفس و روابط اجتماعی مثبت و بهبود عملکرد تحصیلی است. نه تنها برای سلامتی مهم است، بلکه از نظر شناختی و اجتماعی نیز اهمیت دارد.

مهارت های کلیدی زندگی و مفید بودن آنها
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ده مهارت مهم زندگی وجود دارد، چهار مهارت اول مهارت های اجتماعی، مهارت های شناختی 5 تا 8 و دو مورد آخر مهارت های عاطفی هستند.

1. خودشناسی
همانطور که از نامش پیداست، خودشناسی، شناخت خودمان ، یعنی شناخت ما از روی خلق و خو، شخصیت، نقاط قوت، ضعف، سلیقه و جنبه هایی که چندان دوست نداریم. با این توانایی می توانیم به راحتی تشخیص دهیم که کجا باید پیشرفت کنیم تا بتوانیم به عنوان یک انسان پیشرفت کنیم.

این نیز مهم است زیرا قبل از برخورد با دیگران باید خود را بشناسد. باید بدانیم که تا چه حد در سطحی هستیم که جامعه از ما می‌خواهد، و بنابراین آیا تغییر نزدیک است یا قریب‌الوقوع، چگونه درک خواهیم کرد. شناخت خودمان به ما این امکان را می دهد که به زندگی خود انگیزه دهیم، درک کنیم که برای تحقق رویاهایمان و رسیدن به خوشبختی بیشتر چه چیزی لازم است.

2. همدلی
اساساً، ما می‌توانیم همدلی را به عنوان توانایی تصور کردن .

این توانایی برای درک وضعیت دیگران، پذیرش آنها حتی زمانی که آنها کاملاً با ما متفاوت هستند و در نتیجه ایجاد تعاملات اجتماعی بر اساس احترام و درک متقابل حیاتی است.

3. ارتباط متناوب
ارتباط قاطعانه عبارت است از بیان درست، اجتماعی، بدون پنهان کردن آنچه واقعاً می‌خواهیم بگوییم . این شامل مهارت های زبانی و غیرزبانی است و ویژگی پیشینه فرهنگی باید هنگام برقراری ارتباط با دیگران در نظر گرفته شود.

داشتن مهارت های خوب به ما این امکان را می دهد که به اهداف شخصی خود به گونه ای دست یابیم که از نظر اجتماعی قابل قبول باشد و به دیگران آسیب نرساند. بسیار مهم است که مراقب نحوه صحبت خود باشیم، بدون اینکه حرف خود را قطع کنیم، اما خودمان را واضح و مختصر بیان کنیم.

این توانایی به ما این امکان را می دهد که در مواقع نیاز به دنبال مشاوره یا کمک باشیم که اغلب برای ما آسان نیست. همچنین، این فقط به این معنا نیست که از مردم بپرسید، بلکه از آنها بپرسید که آیا خوب هستند، فعالانه به آنها گوش دهید تا رویاها و احساسات خود را درک کنید تا بتوانید هر کاری که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید.

ممکن است به این موضوع علاقه داشته باشید: "ادعاهای ارتباطی: چگونه خود را به وضوح بیان کنیم"

4. روابط
حفظ ارتباطات مثبت با دیگران یک مهارت ضروری برای زنده ماندن هر روز است زیرا انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند. مهارت‌های بین فردی، شایستگی‌هایی هستند که برای شروع و حفظ روابط خوب با دیگران، چه با دوستان، خانواده یا با شریک زندگی، ضروری هستند.

این یک توانایی ضروری برای ایجاد سلامت اجتماعی و روانی خوب است و نه تنها به ما کمک می کند تا روابط اجتماعی خوبی ایجاد کنیم، بلکه زمان کاهش مصرف افراد سمی و درمانده را نیز تسهیل می کند. دانستن چگونگی ایجاد روابط فقط به خاطر داشتن دوستان خوب نیست، بلکه ارتباط با کسانی است که سلامت روان ما را به خطر می اندازند.

5. تصمیم گیری
برای داشتن یک زندگی موفق و پربار، لازم است بدانید که چگونه تصمیمات خوبی بگیرید. البته، ما در طول زندگی خود اشتباه می کنیم، اما در بیشتر موارد، تا زمانی که در مورد اعمالی که انجام می دهیم فکر کنیم، می توانیم هر روز زنده بمانیم.

اتخاذ تصمیم درست به این معنی است که بدانیم چگونه به شیوه ای فعالانه انتخاب کنیم، قاطعیت داشته باشیم، شناسایی کنیم و بتوانیم مشکلات یا نیازها را پیش بینی کنیم . این بدان معناست که با تصمیماتی که می گیریم سازگار باشیم، تصمیماتی را که می گیریم از قبل ارزیابی کنیم و بدانیم که بهترین گزینه کدام است.

6. مشکلات و تعارضات را حل کنید
در ارتباط نزدیک با نکته قبل، مدیریت مشکل و تعارض را می توان حل فعال.


همه مشکلات در زندگی نیازمند پاسخی از سوی ما هستند، زیرا نادیده گرفتن آنها ساده نیست: مشکلات به طور جادویی از بین نمی روند.

به عنوان یک مهارت، مدیریت مشکل و تعارض به ما این امکان را می دهد که با طیف گسترده ای از مشکلاتی که در زندگی ما رخ می دهد، قبل از اینکه این موقعیت ها مزمن شوند و به شکل تبلور آسیب های جسمی، ذهنی، عاطفی و روانی به خود بگیرند، روبرو شویم. یکی از مهارت‌های موجود در این مجموعه مهارت، توانایی تفکر، تحلیل، تغییر و بهبود هر موقعیتی، یادگیری از آن و توسعه آن است.

7. خلاقانه فکر کنید
تفکر خلاق یک مهارت بسیار مهم در این زندگی است و ارتباط مستقیمی با مدیریت مشکلات دارد. این به معنای در نظر گرفتن و اتخاذ تصمیماتی است که فراتر از حد معمول است، و در نظر گرفتن جایگزین های جدیدی که می تواند منجر به نتایج بهتری نسبت به رویکردهایی شود که قبلاً برای همان مشکل امتحان شده است.

تفکر خلاق شامل فکر کردن به موقعیت‌های ممکن قبل از اعمال رویکردی جدید برای یک مشکل، تلاش برای درک اینکه آیا واقعاً ارزش امتحان کردن را دارد یا خیر، و اگر شکست خورد، تلاش برای بازیافت همان ایده اما با دیدگاهی جدید.

ممکن است علاقه مند باشید: "تفکر خلاق: ویژگی ها و راه های تقویت تفکر"

8. تفکر انتقادی
تفکر انتقادی توانایی تجزیه و تحلیل عینی که در زندگی ما اتفاق می افتد . اغلب اوقات، اطلاعاتی که از خانواده، دوستان، مدرسه و به ویژه رسانه‌ها دریافت می‌کنیم، برای تشویق یک دیدگاه خاص، مغرضانه یا نادرست ارائه می‌شوند.

تفکر انتقادی توانایی تلاش برای فراتر رفتن از آنچه به ما داده می شود، برای دیدن اینکه چقدر از آنچه به ما گفته می شود درست است و چقدر نادیده گرفته می شویم، خواهد بود. برای اینکه شخص در مورد یک مفهوم یا یک موضوع اجتماعی نظر خود را داشته باشد، لازم است اطلاعاتی را که به ما می گوید تجزیه و تحلیل، مقایسه و قضاوت عینی کرد.

9. مدیریت عواطف و عواطف
دانستن اینکه چگونه حالات روانی خود را بشناسیم و درک بهترین راه‌ها برای اصلاح آن‌ها به روشی کاربردی، جنبه‌های کلیدی سلامت روان ما هستند. مدیریت عواطف و احساسات توانایی یادگیری کردن، ابراز احساسات و مدیریت احساساتمان، درک احساسات و نحوه برخورد با آن برای جلوگیری از به خطر انداختن زندگی روزمره یا به خطر انداختن روابط اجتماعی ما است.

10. مقابله با عصبیت و استرس

در نهایت، مدیریت تنش و استرس یک مهارت بسیار مهم در زندگی است که مستقیماً با مهارت قبلی مرتبط است و شامل دانستن چگونگی تشخیص اینکه چه زمانی استرس دارید، به کارگیری تکنیک‌های آرام‌سازی و حذف یا تسکین استرس به‌گونه‌ای است که سازنده باشد.

همچنین به این معنی است که بدانیم منبع این استرس چیست، با زندگی ما چه می کند و چگونه حضور آن می تواند به روابط اجتماعی، کار و بهره وری تحصیلی ما آسیب برساند. با توجه به اینکه استرس به عنوان یک بیماری همه گیر شناخته شده است، توسعه اقدامات مدیریت استرس به خوبی تثبیت شده و استرس به عنوان یک مهارت انطباقی افراطی برای جامعه قرن بیست و یکم دیده می شود.

خلاصه کنید
اگرچه معیارهای زیادی برای تعریف مهارت های زندگی مورد استفاده قرار می گیرد، سازمان جهانی بهداشت ده معیار را برای کار روزانه ما مهم می داند. این مهارت ها با در نظر گرفتن سه جنبه اساسی روابط اجتماعی، حوزه های شناختی و مدیریت عاطفی، امکان رشد و پیشرفت یک انسان کاملاً کارآمد را فراهم می کند.

داشتن یک زندگی سالم نه تنها به معنای اجتناب از رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر یا رابطه جنسی محافظت نشده است، بلکه به معنای داشتن یک زندگی اجتماعی خوب، احساس موفقیت در زندگی و کنترل احساسات است. داشتن یک سبک ارتباطی مطمئن، پردازش هیجانی رضایت بخش و رفتار اجتماعی جنبه هایی هستند که به ما امکان می دهند در جنگل پیچیده و متنوعی که جامعه است بقای خود را ادامه دهیم.

reza niri
reza niri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋