reza niri

reza niri

مهارت های مهم سخنرانی، یک سخنرانی موفق، باید بدانید!

 

آیا می دانید منظور از بیان چیست؟ آیا می دانید برای ارائه یک سخنرانی موفق چه چیزی لازم است؟ آیا می دانستید که موفق ترین و تاثیرگذارترین افراد سخنرانان حرفه ای هستند؟ شاید شما از آن دسته افرادی باشید که عاشق صحبت کردن در مقابل جامعه بزرگ هستید، اما ترس از دنبال کردن یا داشتن مشکل در حین اجرا شما را ناامید می کند؟ 

با رعایت اصول و تکنیک های مهم سخنرانی در جمع، به راحتی می توانید یک سخنرانی موفق در مقابل گروه زیادی از مردم ارائه دهید. برای تقویت مهارت های ارائه خود، باید دو شرط اساسی را داشته باشید.

مخاطب را درک کند
ویژگی های شخصی شما
شما به عنوان یک سخنران باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشید تا سخنرانی شما مورد توجه مخاطب قرار گیرد. این توابع عبارتند از:

نوع پوشش
ظاهر
جلد
زبان بدن هماهنگ
اعتماد به نفس
قوی
اطلاعات کافی داشته باشد
آره. همچنین، باید بدانید که مخاطبان شما در چه سطح و سطح آموزنده ای با ارائه شما درگیر هستند، سن شرکت کنندگان و چه چیزی نیاز دارند. پیروی از این اصول می تواند ارائه شما را موثرتر و کارآمدتر کند. اما نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اصول و فنون مهم بیان
خوب و با اعتماد به نفس صحبت کردن خواسته و هدف هر کسی است و هرکسی دوست دارد مردم به حرف او گوش دهند. در واقع یکی از کلیدهای موفقیت همین فن بیان است. برخی افراد با این تکنیک بیانی به راحتی به اهداف خود می رسند. اما مهم ترین سوال این است که چگونه می توان مهارت های ارائه قوی و خوب داشت؟

1- باید بدانید در مورد چه چیزی می خواهید صحبت کنید
قبل از ایراد سخنرانی، باید به دقت فکر کنید و برای سخنرانی خود برنامه ریزی کنید تا در صورت وقوع، احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. شما همچنین باید سخنرانی خود را با اشتیاق شروع کنید.

2- از قبل آماده شوید
چه از نظر برنامه ریزی و چه از نظر موضوع، آماده شدن از قبل بسیار مهم است. منظور از سوالات نوشتن همه کلمات و گفتگو نیست. بلکه برای بررسی درک جنبه های مختلف نکات و مضامین کلیدی. شما باید از صحت و سقم موضوع کاملا آگاه باشید.

همچنین با مطالعه بیشتر و جمع آوری مطالب مرتبط با موضوع خود می توانید علاوه بر جذابیت، ارائه خود را پربارتر و ارزشمندتر کنید.

3- با تمرین
بعد از برنامه ریزی و آماده شدن از قبل، این تمرین شماست که بیشترین اهمیت را دارد. اگر تمرین کافی داشته باشید، مشکلات عملکردی کمتری خواهید داشت. برای موفقیت بیشتر، بهتر است موقعیت‌ها و مشکلات را پیش‌بینی و شبیه‌سازی کنید تا در هنگام بروز آن‌ها دچار استرس نشوید.

اما چگونه ورزش کنیم؟

تمرین باید مرحله به مرحله انجام شود،
تمرین در اوقات فراغت،
تمرین باید با تجسم همراه باشد، ترجیحا با
همراه با حرکات بدن

4- خودت باش
بیان همه دیالوگ های یک کتاب در یک سخنرانی دشوار است، اما رویکرد بهتر استفاده از ترکیبی از زبان گفتاری ساده تر و یک کتاب است. به عنوان مثال، می توانید بسیاری از افعال را به صورت محاوره ای بیان کنید. این استرس شما را کاهش می دهد و ارائه شما را کسل کننده نمی کند. در دوره آموزشی حرفه ای فن بیان نکات بیشتری را توضیح می دهیم. 

5- تماس چشمی موثر
موافقم که صحبت کردن سخت است، اما برقراری تماس چشمی مناسب در حین صحبت کردن بهترین راه برای ارتباط با دیگران است.

6- تلاوت نکنید
اگر مطالب را در حین ارائه مطالعه کنید، از مخاطبانی که کار را دوست ندارند یا تحمل نمی کنند، احساس اشتیاق و انگیزه برای گوش دادن خواهید داشت.

7- بیان و ارزش محتوا اهمیت دارد
یکی از نکات مهم در فن بیان و سخنرانی موفق، تاثیر کلام است. اگر محتوایی که انتخاب می‌کنید ارزشمند است و از بیان خود برای انتقال بهترین آن به مخاطبان خود استفاده می‌کنید، پس باید بیشترین تأثیر را داشته باشد و موفق خواهید شد.
8. وقتی فراموش کردید چه کار کنید
گاهی ممکن است برخی مطالب را در طول سخنرانی فراموش کنید. راه حل چیست؟ آیا باید جمعیت را ساکت کنید تا موضوع خود را به خاطر بسپارید یا کار دیگری انجام دهید؟ در این مورد ما دو راه حل را پیشنهاد می کنیم.

ابتدا، می توانید با پرسیدن یک یا چند سوال از مخاطب، زمان بخرید. مثلاً با پرسیدن آیا سؤالی وجود دارد؟ آیا مطالب تا اینجا قابل درک است؟ و…
راه دوم این است که جمله ای که دفعه قبل گفتید را تکرار کنید، چند جمله در مورد آن موضوع بگویید و در این زمان به ادامه این موضوع فکر کنید.
البته اگر ارائه شما همراه با اسلاید و نرم افزار ارائه باشد با این مشکلات کمتر مواجه خواهید شد.

9- پوشش مناسب
لباس هایی که به عنوان اسپیکر می پوشند باید بسیار مرتب و تمیز و متناسب با گروهی باشند که در آن حضور دارید. شما باید پوشش خود را برای هر گروه تغییر دهید، شغلی که نیاز به خلاقیت هوشمندانه دارد.

10 - صدای رسا و رسا
در طول مکالمه، صدا باید بلند و رسا باشد، زیرا صدای ضعیف و عمیق اغلب نشانه عدم اعتماد به نفس است. اگر به هر دلیلی لحن صدای شما آرام و پایین است، باید سعی کنید آن را تغییر دهید. بهترین راه برای حل این مشکل ضبط صدا و مقایسه وضوح و بلندی آن با صداهای دیگر است.

11- زبان بدن مناسب
این اشتباه است که فکر کنیم فقط کلمات می توانند به مخاطب برسند. همه عناصر غیرکلامی مانند زبان بدن یا لحن بیان تاثیر بیشتری بر بیننده و شنونده دارند. اما اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد زبان بدن هستید، خواندن مقاله زبان بدن چیست؟ خواندن

12- دامنه لغات و دایره لغات را افزایش دهید
با گسترش دامنه کلمات و عبارات خود می توانید منظور خود را واضح تر و راحت تر بیان کنید و به قلب مخاطبان خود برسید. ایجاد حس ناخوشایند در مخاطب با استفاده از کلمات سخت و دشوار خوب نیست. پس سعی کنید از کلمات جدید و ساده برای بیان موضوع خود استفاده کنید.

13- نحوه بیان خوب
تمرکز دیگر هنرهای بیانی نحوه بیان است. بهتر است بر کلمات مهم در یک سخنرانی تأکید کنید، حتی گاهی اوقات مکث کنید، تا اینکه سریع مطالب غیر ضروری را نادیده بگیرید. نکته مهم دیگر در فن بیان، لحن است. اگر محتوا به صورت یکنواخت تکرار شود، مخاطب احساس خستگی و بی علاقگی می کند، بنابراین باید با تغییر صدا این مشکل را حل کرد، به خصوص در مواقعی که محتوا مهم است.

14 - مخاطب را دوست داشته باشید
علاقه و صمیمیت شما به مخاطب منتقل می شود و آنها هر احساس و علاقه ای را درک می کنند. پس سعی کنید آنها را دوست داشته باشید و تصور کنید که همه آنها بهترین دوستان شما هستند.

15- استفاده از افکار یا جملات بزرگان
یازرگان در طول تاریخ و در زمان حیات خود مطالب ارزشمندی ارائه کرده است. شما می توانید از این مطالب به نفع خود در سخنرانی خود استفاده کنید، زیرا ثابت شده است که این کلمات موثرتر هستند. زیرا اگر چیزی از زبان فرد موفق دیگری بیان شود، احتمال پذیرش آن بیشتر است.

16- گوش دادن فعال
گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موثر با دیگران بسیار مهم است. شما باید بتوانید به طور موثر گوش کنید. باید به شما یادآوری کنم که اکثر ما دوست نداریم ناخودآگاه گوش کنیم زیرا گوش دادن بیشتر از صحبت کردن مغز ما را مصرف می کند.

فردی که مهارت ارائه خوبی دارد باید شنونده خوبی هم باشد، زیرا گوش دادن فواید زیادی دارد، می تواند قدرت سخنرانی را افزایش دهد و ما را صبورتر کند.

17- از جوک استفاده کنید
شاید باور نکنید، اما تأثیر یک شوخی بسیار زیاد است. اما نه هر شوخی، اگر به موقع انجام شود، اگر برای همه جذاب باشد، اما در عین حال موضعی نداشته باشد و به کسی توهین نشود، پس فوق العاده جذاب است.

18- با اطمینان و اعتماد صحبت کنید
با اطمینان صحبت کنید. به طور خلاصه، دولت نیازها و منابع را محکم و واضح و در عین حال با در نظر گرفتن خواسته ها و نظرات دیگران، تعیین می کند.

19- احساسات خود را کنترل کنید
طبیعی است که در حین ارائه احساس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید، و این اشکالی ندارد! مهم است که این احساسات باعث از دست دادن کنترل شما نشود. شما باید بتوانید با حوصله پاسخ دهید.

20- صحبت های دیگران را قطع نکنید
قبل از اینکه شما شروع به صحبت کنید، اجازه دهید دیگران صحبت را تمام کنند. این امر علاوه بر مودب بودن، به همه اجازه می دهد تا سهم خود را داشته باشند.

امیدواریم این مقاله به بهبود بیان و ارائه شما کمک کند. در نهایت منتظر پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.

reza niri
reza niri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋