اگر به تازگی در یک شغل سازمانی مشغول به کار شده اید و یا قصد نگارش نامه اداری برای ارگانهای مختلف را دارید، ما در این مقاله از شهرداد به شما نحوه تنظیم نامه اداری را به صورت خلاصه آموزش خواهیم داد.
نامه اداری جزو رسمی ترین نامههای نگارشی محسوب میشود و قواعد مخصوصی دارد که ممکن است در ابتدای مواجه شدن با آن کمی سردرگم شوید اما پس از مدت زمان کوتاهی بر نگارش نامه اداری مسلط خواهید شد.
نامههای اداری عموما به دو دستهی داخلی و بیرونی تقسیم میشوند. نامههای داخلی نامههایی هستند که در داخل سازمان رد و بدل میشوند و نامههای بیرونی نامههایی هستند که به بیرون از سازمان فرستاده میشوند. یک نامهی اداری اصولا دارای شماره گذاری بوده و دارای شماره، تاریخ و پیوست است.
نامههای اداری با بسمه تعالی شروع میشوند و پس از آن نام گیرنده ذکر شده و سمت گیرنده و موضوع نامه نیز در ادامه درج میشود. بعد از پر کردن این قسمتها باید بگویید که این نامه از طرف چه شخص یا ارگانی نوشته شده و به چه شخصی ارسال میشود. پس از آن با درج عرض سلام و احترام، باید این نکته را مد نظر داشته باشید که سلام کردن در ابتدای نامه تقریباً شبیه مکالمات روزمره، واجب محسوب میشود. مراقب باشید که سلام کردن را فراموش نکنید. پس از درج این توضیحات متن نامه را نیز اضافه کرده و نامه را پایان بندی میکنید.
پاسخ ها