مهدی صمدی

مهدی صمدی

تشنگی خود را رفع کنید

همیشه یک بطری مایع در دست داشته باشید. تشنگی به ما هشدار می دهد که وقتی خیلی دیر شده است بدن خود را هیدراته کنیم. در تابستان با دمای زیاد و رطوبت بیش از حد، این احساس را داریم که هر چقدر هم بنوشیم، چیزی برای رفع تشنگی وجود ندارد.

 

چی بنوشیم؟ همیشه به ما گفته اند که بهترین راه برای رفع تشنگی آب است. خوب، نوشیدنی‌های ایزوتونیک بهتر از آب هستند، زیرا به دلیل داشتن نمک‌های معدنی، به آبرسانی سریع‌تر و کامل‌تر به بدن کمک می‌کنند. اگر بیش از حد گرم نیست، می توانید فقط آب بنوشید. در محیط های گرم با رطوبت بالا باید نمک های معدنی اضافه کرد، بنابراین آبرسانی مجدد بهتر است. نوشیدنی های ایزوتونیک الکترولیت ها، به ویژه سدیم را پر می کنند، آنها کربوهیدرات ها را برای جلوگیری از افت گلوکز و مایعات فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها طعم مطبوعی دارند که به نوشیدن بیشتر کمک می کند، به خصوص کودکان و ورزشکاران که باید به خوبی هیدراته شوند. نوشیدنی های ایزوتونیک باید بین 40 تا 80 گرم در لیتر کربوهیدرات (معمولا گلوکز، فروکتوز یا ساکارز) و الکترولیت ها، به ویژه سدیم (حدود 20-25 میلی لیتر در لیتر) داشته باشند. این کار از کاهش ادرار جلوگیری می کند و در نتیجه از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

 

باید در نظر داشته باشیم که اگر تشنه باشیم، نوشیدنی‌های حاوی کافئین، شکر یا الکل زیاد به هیچ وجه کمکی به ما نمی‌کنند، زیرا در ابتدا تشنگی ما را برطرف می‌کنند - یا به نظر ما می‌رسد - اما بعد احساس تشنگی بیشتر می‌شود. . برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه، الکل یا آنهایی که حاوی نوشابه هستند از دست دادن آب از طریق تعریق کمک می کنند. برای رفع تشنگی باید هر نوشیدنی حاوی آب (آبمیوه، چای، عرقیات...) یا غذاهای غنی از آب (میوه ها و سبزیجات) را بنوشیم. نوشیدنی های گازدار را می توان سردتر مصرف کرد و سریعتر بلعید، اما تشنگی را برطرف نمی کند.

 

دما را نیز باید در نظر گرفت. اگرچه اگر سرد باشد اشتها آورتر است، اما یک نوشیدنی سرد می تواند تخلیه معده و همراه با آن مشکلات معده را کاهش دهد. نوشیدنی باید بین 14-16 درجه سانتیگراد باشد.

 

قبل از تشنگی باید بنوشیم. تنها در این صورت است که از کم آبی بدن خودداری می کنیم زیرا زمانی که مغز سیگنال را ارسال می کند ما شروع به کم آبی کرده ایم. تشنگی نیاز یا میل طبیعی به نوشیدن است که در اثر کاهش حجم کل آب بدن ایجاد می شود. تشنگی نیز زمانی رخ می دهد که غلظت برخی از نمک های معدنی بیشتر از حد معمول باشد. هر فردی بر اساس سن، جنس، متابولیسم، سطح فعالیت بدنی و شرایط محیطی نیازهای خاصی به هیدراتاسیون دارد. هیپوتالاموس احساس تشنگی را تنظیم می کند. هیدراته نگه داشتن بدن برای جلوگیری از مشکلات سلامتی از خشکی دهان تا سرگیجه ضروری است.

در بزرگسالان سالم، مقدار تقریبی مایعاتی که باید در روز مصرف شود برای مردان سه و نیم لیتر و برای زنان دو و نیم لیتر است. از آنجایی که غذا آب را نیز تامین می کند، این مقادیر به مجموع آب موجود بین غذایی که می خوریم و بقیه مایعاتی که می نوشیم (آب، آبگوشت، سوپ، عرقیات، نوشابه ها و سایر نوشیدنی ها) اشاره دارد. تقریباً 25 درصد از آبی که روزانه مصرف می کنیم از غذا و 75 درصد از نوشیدنی ها تأمین می شود.

آنها به ما می گویند که ما باید 1.5 تا 2 لیتر مایعات در روز بنوشیم، یعنی خود را از کم آبی محافظت کنیم و از سنگ کلیه جلوگیری کنیم. اما افراد سالم، با عملکرد خوب کلیه و عرق کردن بیش از حد، می توانند روزانه یک لیتر مایع بنوشند.

افراد مسن، کودکان و نوجوانان می توانند راحت تر دچار کم آبی شوند. در مورد افراد مسن، مکانیسم تشخیص تشنگی آنها بدتر می شود، در حالی که در کودکان این حس هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است. بنابراین باید کنترل کرد که حتی بدون احساس تشنگی به مقدار کافی مایعات بنوشند. همچنین باید در ورزشکاران کنترل شود، جایی که از دست دادن مایعات بسیار بیشتر است. دیدن ورزشکارانی که دهان خود را شستشو می دهند و سپس مایع را تف می دهند، معمول است. چرا این کارو میکنند؟ آیا اینطوری تشنگی خود را نیز رفع می کنید؟ نه، تشنگی را رفع نمی کنند. آنها این کار را انجام می دهند زیرا وقتی ورزش می کنید، نوشیدن بیش از 200 میلی لیتر راحت نیست، زیرا ممکن است مشکلات معده از جمله باد شکم مخوف رخ دهد. گاهی اوقات ورزشکارانی را دیده‌ایم که برای رفع احساس تشنگی دهان خود را خنک می‌کنند اما مایع را نمی‌بلعند.

بسیاری از مردم بدون تشنگی مشروب نمی خورند زیرا عادت به این کار ندارند. زمانی تشنه هستید که مایع مربوط به 1% وزن بدن خود را از دست داده باشید، بنابراین وقتی تشنه هستید دیگر برای آب رسانی خیلی دیر شده است، زیرا بازیابی آنچه از دست داده اید دشوار است. لازم است برنامه ها یا دستورالعمل هایی برای نوشیدن در طول روز تنظیم کنید. اگر بدن 2 درصد از وزن بدن را از دست بدهد، عملکرد و استقامت کاهش می یابد و از 5% می تواند باعث تسریع ضربان قلب، بی تفاوتی، استفراغ و اسپاسم عضلانی شود.

از دست دادن آب به طرق مختلف رخ می دهد. در شرایط عادی، بیشترین حجم از طریق ادرار که توسط کلیه تولید می شود (1400 میلی لیتر) از دست می رود. مکانیسم های مهم دیگر عبارتند از: از طریق پوست (350 میلی لیتر)، از طریق تنفس (350 میلی لیتر) و از طریق مدفوع (100 میلی لیتر). اگر چه می توان مقادیر را به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش داد: حجم ادرار بسته به مایعات مصرفی افزایش می یابد ... (از نیم لیتر تا چند لیتر می تواند متغیر باشد) و از دست دادن آب از طریق مدفوع در صورت اسهال چندین لیتر افزایش می یابد. ; عرق کردن، زمانی که ورزش شدید بدنی انجام می شود یا هوا گرم است، می تواند تا یک یا دو لیتر در ساعت افزایش یابد.

برای اینکه وزن ثابتی داشته باشیم و مایعات از دست ندهیم، باید بیشتر از مقداری که داریم مایعات بخوریم یا در مواقعی که ورزش شدید بدنی انجام می شود یا هوا گرم است، می تواند تا یک یا دو لیتر در ساعت افزایش یابد. از دست دادن عرق اما شما نمی توانید بیش از حد بنوشید، زیرا بیش از 600 میلی لیتر مایع مصرف شده ممکن است در تخلیه معده تاخیر داشته باشد که می تواند باعث مشکلات معده شود. ایده آل این است که بین 200 تا 500 میلی لیتر مصرف کنید، به خصوص اگر در حال ورزش هستید.

آب یکی از مهمترین مواد مغذی است. 60 درصد از بدن یک فرد بالغ از آب تشکیل شده است: حدود 2/3 مربوط به آبی است که در داخل سلول ها قرار دارد و 1/3 باقی مانده مربوط به آب خارج سلولی است. میزان آب بدن با افزایش سن متفاوت است و در دوران کودکی و جوانی بیشتر و در سنین بالا کمتر است. در مغز، کبد یا ماهیچه ها درصد آب بیش از 70 درصد است.

ما از آب برای از بین بردن بسترهای سمی از بدن، هضم، جذب و انتقال مواد مغذی، روانکاری مفاصل و حفظ دمای بدن در حین ورزش استفاده می کنیم: آب به دلیل خواص حرارتی خود از افزایش دمای بدن در حین ورزش جلوگیری می کند. این می تواند گرما را از ماهیچه در حال انقباض به پوست منتقل کند و همچنین توانایی جذب مقادیری گرما را با کمی تغییر دمای بدن دارد. و می تواند گرما را دفع کند و با تبخیر عرق بدن را خنک کند.

در نهایت دیگر کم آبی، هیپرهیدراتاسیون است که زمانی رخ می دهد که مصرف آب بیشتر از حذف آن باشد. این مازاد به ندرت با نوشیدن مقادیر زیاد آب ایجاد می شود. برای اینکه به شما ایده بدهیم، یک بزرگسال باید بیش از 7.5 لیتر آب در روز بنوشد تا از توانایی بدن برای دفع مایعات بیشتر شود. زمانی که کلیه ها آب را به درستی دفع نمی کنند، آبرسانی بیش از حد معمول است و در نتیجه سدیم بیش از حد در خون رقیق می شود. همانند کم آبی، ارگانی که بیشتر در معرض هیدراتاسیون است مغز است. هنگامی که به آرامی رخ می دهد، سلول های مغز می توانند سازگار شوند، در حالی که برعکس است، فرد ممکن است دچار آشفتگی ذهنی و تشنج شود.

برای دریافت رژیم درمانی آنلاین همین حالا شروع کنید...

 

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋