مهدی صمدی

مهدی صمدی

گارسینیا کامبوجیا چیست؟ این برای چیست؟

گارسینیا کامبوجیا چیست؟ این برای چیست؟

گارسینیا کامبوجیا که به نام تمر هندی مالابار نیز شناخته می‌شود و در رژیم افزایش وزن نیز جای دارد، میوه‌ای بومی آسیای جنوب شرقی است که از نظر اندازه شبیه پرتقال و از نظر ظاهری کدو تنبل کوچک است. در حال حاضر 180 گونه در آسیا، آفریقا و پلی‌نزی وجود دارد که 30 گونه آن تنها در هند است. با این حال، تنها سه گونه از این گونه‌ها حاوی ماده فعال اصلی یعنی اسید هیدروکسی سیتریک هستند و آنها کامبوج، ایندیکا و آترویریدیس هستند که در هند و سریلانکا رشد می‌کنند [1].

 

و گارسینیا کامبوجیا یکی از سه موردی است که به دلیل خواص لاغری ادعایی اش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

 

دم کرده میوه گارسینیا کامبوجیا در طب عامیانه [2] برای

 

روماتیسم ،

انگل های روده ای

هموروئید ،

مشکلات قاعدگی

با این حال، در بخش غذا هنوز هم در شرق - همراه با اندیکا و آترویریدیس - به عنوان ادویه کاری و به عنوان نگهدارنده برای ماهی استفاده می شود: پوست خشک شده در واقع حاوی حدود 30٪ اسید سیتریک است. که به دلیل pH پایین به عنوان یک باکتریواستاتیک عمل می کند و بنابراین از تشکیل هیستامین توسط باکتری ها - مسئول واکنش های آلرژیک و مسمومیت های غذایی جلوگیری می کند [3].

 

مطالعات اخیر بر روی گارسینیا کامبوجیا [1] پتانسیل درمانی را در زمینه های مختلف برجسته کرده است:

 

به عنوان یک آنتی اکسیدان، به لطف عملکرد گارسینول و گوتیفرون،

به عنوان یک درمان ممکن برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ،

به عنوان ضد سرطان در نوروبلاستوما (آزمایش های انجام شده در شرایط آزمایشگاهی)،

به عنوان یک تصفیه کننده آب از فلزات سنگین (به ویژه آرسنیک).

با وجود تمام این کاربردهای بالقوه، توجه تقریباً به طور کامل بر روی اثر ادعایی لاغری و بی اشتهایی (کاهش اشتها) گارسینیا کامبوجیا متمرکز شده است - و محصولات متعددی در بازار برای این برنامه تبلیغ می شوند.

 

گارسینیا کامبوجیا و کنترل وزن: آیا کار می کند؟

مسئول اثر لاغری گارسینیا کامبوجیا جزء اصلی آن است، یعنی اسید هیدروکسی سیتریک (HCA)، ایزومری از اسید سیتریک که قادر به مسدود کردن عملکرد آنزیم - ATP-Citrate Lyase - است که قندها را در چربی‌ها تغییر می‌دهد: با مهار تشکیل. از نظر کلسترول و تری گلیسیرید ، HCA یک کاندید ایده آل به عنوان یک داروی گیاه درمانی برای درمان چربی خون و چاقی است [ 1،2].

 

همچنین به نظر می رسد که HCA ترشح سروتونین را به طور مرکزی افزایش می دهد و بنابراین احساس سیری را تقویت می کند [4].

اولین مطالعات in vivo بر روی حیوانات، که از اواخر دهه 70 شروع شده بود، نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آورده بود، که حتی در زمان‌های اخیر تأیید شده بود: در مطالعه‌ای که در سال 2003 روی موش‌ها انجام شد، نشان داده شد که گارسینیا کامبوجیا در واقع قادر به کاهش چربی احشایی است. [5]؛ دیگری کاهش مقاومت به انسولین (شرایط مستعد ابتلا به دیابت ) را مشاهده کرده بود [6]. در مورد دیگر اثر پیشگیرانه گارسینیا بر افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید در صورت مصرف همزمان دگزامتازون (یک داروی کورتیزون ) برجسته شد [7].

 

میوه گارسینیا کامبوجیا با متر نواری

 

با این حال، هنگامی که نوبت به مطالعات انسانی رسید، همان نتایج دلگرم کننده به دست نیامد: تأثیری بر غلظت تری گلیسیرید خون، اما نتایج ناچیز یا حداقل متناقض بر روی عمل لاغری فرضی.

 

در مطالعه ای که روی 60 زن دارای اضافه وزن بین 25 تا 60 سال انجام شد، عصاره خشک گارسینیا (با دوز 2.4 گرم در روز) به مدت 2 ماه در مقایسه با دارونما تجویز شد. در پایان کارآزمایی، زنان تحت درمان با گارسینیا حدود یک سوم کاهش تری گلیسیرید را نشان دادند، اما هیچ اثر قابل توجهی روی سطح کلسترول تام، HDL یا LDL یا کاهش وزن وجود نداشت [8].

در مطالعه دیگری، عصاره خشک گارسینیا با عصاره خشک سویا و دارونما در افراد چاق مقایسه شد. پس از 10 هفته درمان، هیچ کاهش وزن قابل توجهی از نظر بالینی وجود نداشت و تأثیری بر درصد توده چربی افراد مورد مطالعه وجود نداشت [9].

در نهایت، در مروری بر مطالعات قبلی در مورد گارسینیا کامبوجیا، منتشر شده در سال 2015 [10]، نویسندگان اشاره می‌کنند که، اگرچه مطالعات حیوانی و انسانی وجود دارد که مصرف گارسینیا را با کاهش وزن مرتبط می‌کند، اما به همان میزان، به شدت در برابر دارونما انجام شده است. ، که نتایج قابل توجهی را گزارش نکرد. علاوه بر این، بسیاری از تحقیقات، حتی اگر به خوبی انجام شده باشد، بر روی تعداد بسیار محدودی از افراد و برای مدت بسیار کوتاه انجام شده است: هیچ مطالعه ای بیش از 12 هفته از درمان نگذشته است، بنابراین به دست آوردن اطلاعات در مورد اثر مشکل می شود. و هرگونه منع مصرف) استفاده طولانی مدت از گارسینیا کامبوجیا.

سپس مشکل دیگری وجود دارد که مربوط به جنبه فرمولاسیون دقیق HCA، اسید هیدروکسی سیتریک است: بیشتر مطالعات پیش بالینی با استفاده از HCA به شکل نمک سدیم انجام شده است، در حالی که در مطالعات بالینی - جایی که گزارش شده است (و این نشان دهنده یک مشکل دیگر از لحاظ تفسیر نتایج) - نمک کلسیم اغلب استفاده می شد. دومی، اگرچه از نظر شیمیایی پایدارتر است، اما زیستی بسیار کمتری نسبت به نمک سدیم دارد و اتفاقاً رایج‌ترین شکل موجود در بازار است. بنابراین این احتمال وجود دارد که نتایج منفی به دلیل اثربخشی ضعیف HCA فی نفسه نباشد، بلکه به دلیل تجویز آن به عنوان نمکی است که بیش از حد نامحلول است که اثر درمانی قابل توجهی داشته باشد [1].

 

آخرین جنبه، نه کمتر مهم، مربوط به تقلب های متعدد در مکمل های غذایی است که خود را لاغر می کنند: آنها اغلب حاوی مواد ضد اشتها - و علاوه بر آن ممنوع - هستند. این مورد مربوط به مکمل گارسینیا کامبوجیا است که در ایالات متحده به بازار عرضه شد و در سال 2017 توسط FDA [13]، آژانس کنترل غذا و داروی آمریکا، پس از تحقیقاتی که وجود سیبوترامین در آماده سازی را آشکار کرد، از آن خارج شد. سیبوترامین یک داروی ضد اشتها است که از سال 2010 به دلیل عوارض جانبی سنگین ( فشار خون ، سکته مغزی ، حمله قلبی - به نام چند مورد) از بازار (همچنین در ایتالیا) خارج شده است، که بسیار فراتر از مزایای احتمالی است.

 

در خطر بدیهی انگاشتن، عاقلانه به نظر می رسد که به یاد داشته باشیم که بهترین و تنها روش واقعاً «طبیعی» برای کاهش وزن ، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که احتمالاً با ترکیبی از فعالیت بدنی حداقل اما منظم است .

 

موارد منع مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی

استفاده از گارسینیا کامبوجیا در دوزهای تجویز شده به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، حتی اگر در حال حاضر هیچ اطلاعات رسمی در مورد اثرات استفاده طولانی مدت (بیش از 12 هفته) وجود نداشته باشد.

 

هر گونه عارضه جانبی، گذرا یا در هر صورت قابل برگشت با تعلیق درمان، که برای دوره های کوتاه مصرف مشخص می شود، بیشتر مربوط به اختلالات گوارشی است [10].

 

موارد پراکنده پانکراتیت حاد ناشی از مصرف گارسینیا کامبوجیا توسط افراد چاق گزارش شده است:

 

اولی مربوط به زنی 61 ساله با سابقه فشار خون ، دیابت ، نارسایی کلیوی و سوء مصرف مواد بود [11].

دوم، جدیدتر، مربوط به یک مرد 82 ساله است که به دلیل حمله پانکراتیت حاد به دلیل فرض گارسینیا کامبوجیا، به عنوان سرکوب کننده اشتها - همچنین با سابقه قبلی فشار خون بالا، دیابت، کوله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) در بیمارستان بستری شده است  . جراحی)، آمبولی ریه [12].

بنابراین، اینها موارد شدید و افراد با تصویر بالینی در معرض خطر هستند.

 

هیچ تداخل شناخته شده ای از گارسینیا با هیچ دارویی وجود ندارد.

همین حالا رژیم درمانی آنلاین خودتُ دریافت کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋