مهدی صمدی

مهدی صمدی

گیاه مریم گلی چیست؟

مریم گلی گیاهی است از خانواده Labiatae یا Lamiaceae (همان آویشن و نعناع)، بومی خاورمیانه و مدیترانه است، اما اکنون تقریباً در سراسر جهان گسترش یافته است. در ایتالیا در حدود 20 گونه وجود دارد که 9 گونه آن تنها در قوس آلپ وجود دارد. شناخته شده ترین و بیشتر مورد مطالعه مریم گلی یا مریم گلی معمولی است.

 

مریم گلی به خوبی شناخته شده و در آشپزخانه برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود، مریم گلی به دلیل خواصی که دارد به عنوان یک دارو در طب عامیانه نیز شناخته می شود.

 

ضد التهاب،

ضد عفونی کننده ها،

گوارشی،

دیورتیک ها،

التیام‌بخش.

می تواند در رژیم افزایش وزن باشد.

نام آن از salvus به معنای سالم به دلیل فضیلت های سالم نسبت داده شده به گیاه گرفته شده است.

 

مریم گلی برگ می کند

 

شامل چه چیزی است؟

مریم گلی حاوی بسیاری از اجزای فعال بیولوژیکی است که از جمله آنها اشاره می کنیم

 

اسیدهای فنولیک، از جمله اسیدهای کافئیک و رزمارینیک،

فلاونوئیدها (لوتئون، آپیژنین، کورستین)،

مونوترپن ها، دی ترپن ها، تری ترپن ها (توجون ها، سینئول، اسید کارنوزیک).

ترکیب نهایی عصاره تا حد زیادی به تکنیک استخراج و همچنین قسمت های گیاه مورد استفاده بستگی دارد [3].

 

کمی تاریخ

"چرا باید مردی که در باغش حکیم رشد می کند بمیرد؟"

 

مدرسه پزشکی سالرنو (نخستین و مهمترین مؤسسه پزشکی اروپایی در قرون وسطی) چنین می‌خواند که گواه ارزش درمانی بالایی است که پزشکی آن زمان به این گیاه نسبت می‌داد.

 

در حقیقت، شهرت این گیاه بسیار زودتر از زمان مصریان و بعداً یونانی ها و رومی ها برمی گردد: برای مثال دومی ها به آیین واقعی برداشت مریم گلی - که گیاهی مقدس تلقی می شود - از استفاده از آهن متوسل شدند. اشیاء و پوشیدن تونیک سفید، پابرهنه و شسته شده.

 

دیوسکوریدس، پزشک یونانی که در زمان نرون (قرن اول پس از میلاد) در روم باستان زندگی می کرد، در کتاب خود به نام De materia medica استفاده از مریم گلی را به عنوان جوشانده ای برای جلوگیری از خونریزی از زخم ها و ضد عفونی کردن زخم ها و زخم ها گزارش کرده است . به عنوان چای گیاهی، در عوض، برای گرفتگی صدا و سرفه . Pliny the Elder، معاصر او، در Naturalis Historia ، استفاده از مریم گلی را برای بهبود حافظه و به عنوان جوشانده ای برای غرغره کردن - همراه با رزماری، پیچ امین الدوله، چنار و عسل - برای درمان آفت ها و گلودرد گزارش کرده است .

 

در قرون وسطی مریم گلی را نوشدارویی برای همه بیماری ها می دانستند: به نظر می رسد که از آن برای تهیه دمنوش معجزه آسا همراه با رزماری، آویشن و اسطوخودوس (سرکه چهار دزد) استفاده می شده است. طاعون. همچنین اعتقاد بر این بود که گیاه مریم گلی یک آفرودیزیک قوی برای مردان است و باروری زنان را افزایش می دهد: امروزه ما در حقیقت می دانیم که برگ های مریم گلی حاوی فیتواستروژن هستند - و به همین دلیل است که این گیاه برای مقابله با علائم یائسگی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است .

 

در طب سنتی چینی، مریم گلی را گیاه ماندگاری می‌دانستند و امروزه نیز به‌عنوان داروی درمان از آن استفاده می‌کنند.

 

اختلالات گوارشی ،

بی خوابی ،

افسردگی ،

اختلالات قاعدگی

در طب آیورودا، علاوه بر مواردی که ذکر شد، از آن به صورت خارجی استفاده می شود

 

هموروئید ،

سوزاک ،

واژینیت ،

عفونت های چشمی

خواص، فواید و تحقیقات علمی

مریم گلی برای مصرف خوراکی (به شکل دمنوش های گیاهی، اسانس، عصاره خشک در کپسول) همچنان توصیه می شود و امروزه به عنوان یک درمان برای

 

کمک به هضم و درمان مشکلات گوارشی به طور کلی (مصرف قبل از غذا اشتها را تحریک می کند، بعد از غذا به هضم کمک می کند)

درمان التهاب دهان و حلق،

کاهش مشکلات یائسگی،

تسکین دردهای قاعدگی ،

کاهش حافظه و مشکلات تمرکز،

مبارزه با تعریق شبانه .

به خصوص هنگامی که به شکل اسانس استفاده می شود، رعایت دستورالعمل ها و دوزهای نشان داده شده روی بسته بندی بسیار مهم است، زیرا غلیظ ترین و خالص ترین شکل دارویی است و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای پدیده اوردوز است.

 

اسانس کلاری سیج 100% خالص 5 میلی لیتر - استفاده داخلی پخش کننده مواد غذایی درمانی آروماتراپی لوازم آرایشی آشپزخانه - LaborBio

اسانس کلاری سیج 100% خالص 5 میلی لیتر - استفاده داخلی پخش کننده مواد غذایی درمانی آروماتراپی لوازم آرایشی آشپزخانه - LaborBio

از آمازون

16.90 یورو

17.90 یورو-6٪

پیشنهاد را ببینید

اما برای مصارف خارجی، از برگ های مریم گلی همانطور که هستند یا به صورت دم کرده استفاده می شود

 

ضد عفونی کننده زخم،

سفید کننده های دندان،

خوشبو کننده های نفس

کاربردهای درمانی مدرن مریم گلی با استفاده تلفیقی در سنت، اما همچنین با داده های جمع آوری شده در عمل توسط پزشکان گیاه شناس، مطالعات آزمایشگاهی یا درون تنی (روی حیوانات) و برخی مطالعات بالینی پشتیبانی می شود [1].

 

طبق آنچه که توسط مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه (NCCIH) - یک سازمان دولتی ایالات متحده - گزارش شده است، با این حال، مطالعات بالینی هنوز برای تأیید اثربخشی داروهای مبتنی بر مریم گلی کافی نیست و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 2]. محدودیت عمده مطالعاتی که تاکنون منتشر شده این است که عصاره مریم گلی با تکنیک هایی به دست می آید که اغلب با یکدیگر متفاوت هستند (روغن ها، عصاره های الکلی، ...) و در نتیجه درصد متفاوتی از مواد موثره دارند و بنابراین مقایسه و مقایسه آنها دشوار است. تکثیر.

 

جدیدترین مطالعات [3،8،9،10،11] بر روی استفاده از مریم گلی به عنوان متمرکز شده است

 

ضد التهاب برای بیماری های گلو و دستگاه تنفسی فوقانی ،

مسکن،

آنتی اکسیدان،

ضد میکروبی،

کاهش چربی خون در صورت بیماری های متابولیک ،

هیپوگلیسمی (برای کاهش قند خون ).

همچنین تحقیقات جالبی در زمینه بیماری های عصبی مانند آلزایمر برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی انجام شده است: از مطالعات اخیر به نظر می رسد که مریم گلی قادر به کاهش التهاب ناشی از تجمع پروتئین β-آمیلوئید، مشخصه آلزایمر است. و بر روی سیستم کولینرژیک اثر می گذارد و آن را تقویت می کند [4،7]. به نظر می رسد برخی از آثار نشان می دهد که حتی عطر مریم گلی می تواند تأثیر مثبتی بر حافظه داشته باشد [5،6].

 

کمک به یائسگی؟

کاربرد جالب مریم گلی به استفاده از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین علائم یائسگی و به ویژه برای

 

کاهش تعریق بیش از حد و گرگرفتگی ،

بهبود عملکرد ذهنی و خلق و خوی

به نظر می رسد این عمل به دلیل اثر استروژن مانند مریم گلی باشد، همانطور که در مورد فیتواستروژن های سویا اتفاق می افتد [14].

 

در یک مطالعه چند مرکزی که در سوئیس روی 71 بیمار انجام شد، در دوران یائسگی به مدت حداقل 12 ماه، مریم گلی تازه در قرص های روزانه (280 میلی گرم عصاره) به مدت 8 هفته تجویز شد [12]. در 4 هفته اول 50 درصد کاهش در دفعات و شدت گرگرفتگی وجود داشت - این درصد پس از 8 هفته به 64 درصد افزایش یافت. محدودیت این مطالعه عدم وجود گروه کنترلی است که دارونما به آنها داده شده است، اما با این وجود نتایج دلگرم کننده هستند و چشم اندازهای جالبی را برای استفاده از مریم گلی باز می کنند.

 

بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال جاری منتشر شد [13]، اثر بر گرگرفتگی می تواند به دلیل تمایل خاص عصاره مریم گلی با گیرنده های موسکارینی M3، آلفا 2A آدرنرژیک و μ-اپیوئیدی در سطح مرکزی باشد که در تنظیم حرارت نقش دارند. سازوکار.

 

موارد منع مصرف و عوارض جانبی

مریم گلی درجه غذایی به عنوان یک تقویت کننده طعم به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود.

 

با این حال، به دلیل وجود توجون، یک کتون پیچیده که می‌تواند در دوزهای بالا سمی باشد، توصیه می‌شود از مقدار آن تجاوز نکنید: طبق آنچه که توسط FDA گزارش شده است، 12 قطره اسانس دوز سمی در نظر گرفته می‌شود. آژانس دارویی اروپا (EMA) حداکثر دوز روزانه توژیون را 5 میلی گرم نشان می دهد [15].

 

با این حال، در بازار فرمولاسیون مبتنی بر مریم گلی بدون تویون وجود دارد.

 

علائم مسمومیت با مصرف بیش از حد عبارتند از:

 

ضعف،

حالت تهوع و استفراغ ،

سرگیجه ،

تاکی کاردی ،

لرزش و تشنج .

اسانس خالص و عصاره های الکلی در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود زیرا می توانند اثرات سمی بر روی جنین یا نوزاد ایجاد کنند [8].

 

هیچ تداخل دارویی خاصی مشخص نیست.

همین حالا رژیم درمانی آنلاین خودتُ دریافت کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋