قبل از هر توضیحی باید بگوییم که موسسه حقوقی یک واحد غیرتجاری محسوب می شود که از جانب چندین وکیل متخصص کاربلد تشکیل شده است که در مسائل حقوقی صاحب نظر هستند . در این موسسات فعالیت های حقوقی با جنبه های علمی صورت می گیرد.
برای ثبت موسسه حقوقی باید از قوه قضاییه تاییدیه ( پروانه وکالت) گرفت . در پروانه شما ذکر شده که چه مدتی می توانید فعالیت کنید ؛ که بعد از زمان قید شده باید دوباره پروانه خود را تمدید کنید.
قبل از هر توضیحی در مورد چگونگی ثبت موسسات حقوقی به شرح مختصری از ویژگی های موسسات حقوقی می پردازیم .
موسسات حقوقی در چه زمینه هایی فعالیت می کنند. حوزه های اصلی فعالیت اینگونه موسسات در موارد زیر خلاصه می شود:
مشاور خانواده
وصول مطالبات
مشاوره کیفری
این مواردی که نام بردیم کلی و بسیار پرکاربرد هستند . اما هرکدام شرح مسائل گوناگونی دارند . مثلا مشاور خانواده در زمینه های زیر می تواند راهگشای مشکلات شما باشد:
طلاق
نفقه
مهریه
فسخ نکاح
طلاق توافقی
ملاقات فرزند
فرزند خواندگی
استرداد جهیزیه
الزام به تمکین
حضانت فرزندان
اجرت المثل
طلاق خلع و مبارات
شروط ضمن عقد ازدواج
تعداد شرکا در موسسات غیرتجاری حداقل باید ۲ نفر باشد و حداکثر آن نیز بدون محدودیت است.
موسسات تجاری می توانند ۱ بازرس به اختیار خود انتخاب کنند ( انتخاب بازرس اجباری نیست)
ما در اینجا مهمترین مواردی که برای ثبت موسسه حقوقی نیاز است را برایتان عنوان می کنیم :
با یک نفر نمی توان موسسه ثبت کرد . حداقل ۲ نفر باید باشند که مدرک حقوق یا وکالت دادگستری داشته باشند
مدیران شرکت باید به سن قانونی ۱۸ سال رسیده باشند
برای ثبت موسسه حقوقی حداقل ۱۰۰ هزار تومان سرمایه ( به صورت نقدی ) نیاز است.
یکی از وکلای موسسه در هنگام ثبت موسسه ، باید بیش از ۱۰ سال سابقه وکالت داشته باشد
داشتن پروانه تاسیس موسسه حقوقی که توسط قوه قضاییه به تایید رسیده و صادر شده باشد.
در هنگام ثبت باید در اساسنامه به صورت مکتوب تعداد اعضای موسسه، نام موسسه و محل تاسیس موسسه حتما ذکر شود.
یک نسخه از آگهی رسمی را ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از انتشار درخواست ثبت ، به کانون وکلا تحویل داده شود.
برای عضویت در موسسه حقوقی ، رعایت موارد بالا ضروری است . در غیر این صورت شخص نمی تواند عضو موسسه باشد و شرکت می تواند طی مدت ۳۰ روز نسبت به عضویت فرد جدید اقدام کند.
مدارکی که برای ثبت موسسه لازم است شامل :
۱٫ دو نسخه تقاضانامه ثبت مؤسسه حقوقی
۲٫ دو نسخه اساسنامه ثبت مؤسسه حقوقی
۳٫ دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
۴٫ دو نسخه مربوط به صورتجلسه هیئت مدیره یا رکن اداره کننده مؤسسه حقوقی
۵٫ کپی برابر اصل همه مدارک احراز هویت مؤسسین و مدیران مؤسسه حقوقی
۶٫ کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی مؤسسه حقوقی
۷٫ حداقل باید یکی از اعضای هیئتمدیره شرکت مدرک تحصیلی کارشناس حقوقی داشته باشد
۸٫ ارائه ۲ نسخه چاپی گواهینامه تصدیق به همراه ترجمه فارسی
۹٫ چنانچه مؤسسه حقوقی در کشور دیگری هم به ثبت رسیده است باید گواهینامه تصدیق آن هم وجود داشته باشد.
۱۰٫ اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوط
۱۱٫ مجوز ثبت موضوع موسسه حقوقی
۱۲٫ در صورت داشتن وکیل ثبت موسسه حقوقی ، به اصل یا کپی برابر اصل وکالتنامه نیاز است.
۱۳٫ یک کپی از روزنامه رسمی حقوقی
۱۴٫ کلیه مدارک حقوقی گفته شده را می توانید از طریق اداره ثبت شرکت ها تهیه کنید
همانطور که می دانید موسسات حقوقی از وجود چندین وکیل بهره می برند . این وکلا به عنوان مدافع یا مشاور بر طبق آئین نامه ها و قوانین حقوقی در موسسه فعالیت می کنند . این افراد به هیچ عنوان نباید دارای سابقه کیفری باشند.
داشتن مشکلات فساد اخلاقی و عدم هماهنگی با شئونات اسلامی هرگز مورد پذیرش نیست .
پروانه وکالت وکلا بلافاصله پس از اتمام تاریخ ، باید تمدید شود.
وکلا به طور همزمان نمی توانند در دو یا چند موسسسه حقوقی دیگر در همین حوزه فعالیت کنند.
در حدود یکسال و نیم قبل از درج این مقاله دیوان عدالت رای صادر کرده بود مبنی بر عدم لزوم دارا بودن پروانه وکالت جهت تاسیس موسسه. اما به تصویب نرسید. شما برای ثبت موسسه حتما باید پروانه وکالت در شهر مربوطه داشته باشید. مثلا برای ثبت موسسه حقوقی در تهران حتما باید پروانه وکالت در تهران را داشته باشید.
لازم به ذکر است اگر در موارد مربوطه نیاز به راهنمایی داشتید می توانید از مشاوران ثبت ملاصدرا ، کسب اطلاع نمائید. وکلای ملاصدرا همه روزه به موارد و مشکلاتی که ممکن است در راه کسب مجوز برایتان پیش آید برخورد دارند و می توانند بهترین پیشنهاد را به شما بدهند. برای مشاوره رایگان حقوقی نیز کافیست شماره تماس خود را در سایت بگذارید تا ماشورین ما کمتر از ۶۰ ثانیه با شما تماس بگیرند.
اقداماتی که پس از ثبت موسسه حتما باید انجام دهید : بر اساس قانون ایران تا ۲ ماه پس از ثبت موسسه ، باید نسبت به پلمپ دفاتر تجاری ، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنید.
پاسخ ها