عملیات جستجوی برند و یا به اصطلاح عامیانه تر استعلام برند ( علامت تجاری) ، یکی از مهره های مهم صفحه شطرنج دنیای تجارت است که باید به درستی حرکت داده شود. شما قبل از آن که برند تجاری خود را رسماً به ثبت برسانید باید مطمئن شوید که کسی قبل شما اقدام به ثبت این نام تجاری در این حوزه را نکرده است. به این کار استعلام و یا همان جستوجوی برند می گویند.
هیچکس نمی تواند اهمیتِ یک برند تجاری را نادیده بگیرد. مطمئناً هر فردی که ذره ای از تجارت و ظرافت هایش اطلاعاتی در دست داشته باشد به راحتی به این نتیجه می رسد که علامت تجاری مصداقِ بارزِ شناسنامه یک کسب و کار است . محصول تولیدی و خدمت ارائه داده شده بدونِ یک برند تجاریِ مناسب و درخور، در حقیقت هیچ حیات و شخصیتی در جهانِ تجارت خارجی و حتی داخلی ندارد .
اما انتخاب یک نام تجاری ابتکاری و جدید آن هم در دنیای رقابتی امروز که هر لحظه یک فرد برندِ تجاری جدیدی را در حیطه فعالیتش به ثبت می رساند ابداً کارِ راحت و سهل الوصولی نیست. در حقیقتا نوآوری و خلاقیت در عصرِ جدید حرفِ اول را میزند. حتی در حینِ استارت کار و انتخاب برند و طراحی لوگو تجاریِ کسب و کارتان.
شما در انتخاب نام باید مواردِ زیادی را از نظر بگذرانید که هر یک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. برای مثال ممکن است شما روز ها و ماه ها برای انتخاب و طراحی یک برند تجاری وقت گذاشته باشید و هزینه کرده باشید، اما برند شما قابلیت به ثبت رسانی نداشته باشد. چراکه شما تحقیقات میدانی لازم را برای عملیات جستجوی برند انجام نداده اید.
ممکن است که متقدم تر از شما ، فردی پا پیش گذاشته و دقیقا عینِ نام تجاری شما را برای محصولش طراحی کرده است. شاید شما خلاقیت زیادی را برای طراحی لوگو و انتخاب نامِ محصولتان به خرج داده بودید و این مشابه از آب در آمدن ابداً تقصیر شما نیست.
اما اگر قبل از پروسه به ثبت رسانی برندتان از سایت های موجود استعلام برند می گرفتید تا این اندازه متحملِ صرفِ هزینه های مادی و معنوی نمی شدید. ما در ادامه شما را با ۳ ترفندِ استعلام و جستوجوی برند آشنا می کنیم.
روش اول:
در ترفندِ الکترونیکی اول شما می توانید با مراجعه به یک سایتِ نام آشنا و محبوبِ دلِ افرادی که تا به حال بارها در عملیات ثبت برند شکست خورده اند مراجعه کنید. بعد از سرچِ دامنه www.rrk.ir و ورود به این سایت با بخشی به نام آگهی های قانونی مواجه می شوید که با کلیک بر روی آن و انتخاب نوعِ آگهیتان با نامِ علامت تجاری ، هر اسمی را که مد نظر دارید استعلام کرده و عملیات جستوجوی برند را به راحتی انجام دهید. واضح است که اگر برند شما جدید نباشد و از قبل فردی آن را به ثبت رسانده باشد باید به دنبال طراحیِ ایده جدیدی برای نامِ تجاری برند خود باشید.
روش دوم:
روشِ دوم نیز تقریبا به راحتی همان راهِ اول است. و تنها با وارد شدن به سایت https://ipm.ssaa.ir امکان پذیر است. نام برند مد نظرتان را داخلِ فیلدِ اول وارد کرده و بعد کد امنیتی پیش فرض را در کادرِ مربوطه تایپ می کنید. سپس بر روی دکمه جستوجو کلیک کنید. در کسری از ثانیه نامِ برند های از قبل به ثبت رسیده شده را برای شما جستوجو و در اختیارتان قرار می دهد. در صورتی هم که از قبل نامِ تجاری مشابه و این چنینی در دنیایِ تجارت به ثبت نرسیده باشد ، شما با پیام : “این جستوجو شامل پیامی نمی باشد” مواجه می شود.
این که ما این همه از اهمیت متمایز و مبتکارانه بودنِ برند تجاریتان صحبت می کنیم، صرفا برای پر کردنِ سطر های مقاله نیست. ما آنقدر بر این مهم تاکید می کنیم تا ملکه ذهنِ خواننده بشود و لحظه ای از اهمیتِ خلاقیت و نوآوری در انتخاب نام تجاری غفلت نکند.
شما اگر موضوعِ انتخاب و طراحی برند را جدی نگیرید و از برند تجاری مشابه استفاده کنید، آنقدر دچارِ گیر و گرفت ها و پیگرد های قانونی می شوید که شاید قیدِ تجارت و کسب و کار را در همان ابتدای مسیر بزنید.
نمونه های زیادی مشاهده شده است که یک برند تجاری مشابه به قدری دچارِ حواشیِ دادگاه و شکایت از سویِ شرکتی که برند متقدم بوده است شده که حتی کمپانی شاکی پس از دریافتِ غرامتِ مادی نیز از قیدِ شکایتش نگذشته است. البته با اندکی نگاهی منصفانه باید حق را به شرکتِ شکایت کننده داد. آن ها وقت و هزینه زیادی را برای حُسن شهرتشان صرف کرده اند و اصلا به مذاقشان خوش نمی آید که فردی از راه برسد و از شهرت و محبوبیت برندش به راحتی سوء استفاده کند.
در حقیقت این مصداق بارزِ طی کردن مسیرِ موفقیت یک فرد دیگر است که قبلا توسطِ او ساخته شده است و حالا یک فردِ مقلد قصدِ استفاده ابزاری از این مسیر به نفع خودش را دارد.قانون برای پیش گیری از تمامِ این گره ها و کمتر مراجعه کردنِ افراد برای این مسائل به دادگاه ها راهِ ساده ای را پیشِ رویِ آغازگران کسب و کار می گذارد. او می گوید شما می توانید با یک استعلام و جستوجویِ برندِ ساده آن هم به صورت کاملا رایگان از سایت های قانونی از این حوادث و پیشامد های قانونی جلوگیری کنید و به علتِ یک مشابهت و به کار نبردنِ اندکی خلاقیت در انتخاب نام برند تجاری، وقتِ شریف دادگاه را هدر ندهید!
شرکت هایی که پیش از کمپانی شما تاسیس شده اند شرعا و عرفا حق دارند تا از مالکیت فکری خود که برندشان باشد به مطمئن ترین شکل ممکن محافظت کنند. هیچ شرکتی دلش نمی خواهد که جامعه هدفِ مشتریناش به علتِ تشابه یک برند تجاری دیگر گیج شده و تحتِ تاثیر قرار گرفته و به اشتباه محصولاتِ شرکتِ تقلید کار را خریداری کند.
ما به شما توصیه می کنیم که حتی اگر مرحله جستوجوی برند را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و در حینِ استعلام برند هیچ مشکلی برای شما پیش نیامد، ابداً به انتخابِ نام های تجاری مشابه آن هم برند هایی که در حوزه فعالیت مشترک با شما وجود دارند فکر نکنید. چرا که خیلی احتمال دارد دچارِ پیگرد های قانونی و مجازات های کیفری شوید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب قانون تجارت مراجعه کرده و تمامی مفاد ها و بند های مربوط به بخشِ برند تجاری را مطالعه کنید. چرا که ذکرِ تمامیِ قوانین و توضیحاتِ کتابِ نام برده از حوصله این مقاله خارج است و در آن نمی گنجد.
پاسخ ها