Mohsen Haghighi

Mohsen Haghighi

 ۳ نفر را دنبال می کند

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا مجلسی با زعفران و ابلیمو

سبزی پلو با ماهی قزل آلا یک غذای مجلسی ایرانی بیار عالی میباشد.ترکیبی از پلوی ایرانی با سبزی های معطر که ماهی قزل آلا سرخ شده در کنار آن قرار میگیرد. سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی معمولا در شب های عید نوروز سرو میشود و یک غذای عالی برای مهمانی ها میباشد. عطر و بوی سبزی وسیر که در سبزی وجود دارد معمولا در شب های عید در خانه های ایرانیان میپیچد .

اکروز قصد داریم طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل الا را به شما با نکته های طلایی اموزش دهیم پس با من تا آخر این مقاله همراه باشید.

 

مواد لازم :

 

ماهی قزل آلا: 3 عدد

برنج ایرانی :4 پیمانه

سبزی های سبزی پلو :شوید 150 گرم - تره 90 گرم - جعفری 90 گرم - گشنیز 90 گرم - شنبلیله 15 گرم (یا 1 ق غ خشک) - سیر تازه 20 گرم یا 5 حبه

زعفران دم شده : به میزان لازم تقریبا نصف لیوان

زردچوبه: 2 ق غ

 پودر سیر: 1 ق غ

- پودر تخم گشنیز 1 ق غ - پودر زنجبیل 1 ق چ 

نمک و فلفل سیاه : به مقدار لازم

 

طرز تهیه :

 

1. ابتدا برنج را که از قبل حدود سه ساعت در آب و نمک خیس کرده ایم داخل قابلمه آب جوش ریخته و 5 دقیقه اجازه میدهیم بجوشد.برعکس پلو های معمول باید برنج را یه مقدار سفت و زنده بر داریم.

 

2. سپس سبزی های خورد شده را به برنج اضافه میکنیم و یک هم میزنیم تا با هم مخلوط شوند.اجازه ندهید برنج زیاد نرم شود و زود برنج را ابکش کنید. سپس چند عدد نان لواش یا تافتون را برای تهدیگ کف قابلمه قرار میدهیم به همراه روغن .برنج و سبزی را نیز کم کم به قابلمه اضافه میکنیم.برای داشتن سبزی پلو با عطر و طعم بیشتر میتوانید مقداری سیر خورد شده و شنبلیله نیز وسط برنج قرار دهید. 

 

3.سپس با کف کفگیر چند تا سوراخ داخل برنج ایجاد میکنیم تا برنج بهتر دم بدهد. مقداری کره و یا روغن را روی برنج ریخته و درب قابلمه را گذاشته و اجاره میدهیم 30 الی 45 دقیقه دم بکشد.

 

4.سپس به سراغ ماهی ها میرویم. ماهی را از چند ساعت قبل در آبلیمو و پیاز و فلفل سیاه میخوابانیم.تا عطر و طعم خوبی بگیرد و بوی بد ماهی از بین برود. سپس به آن زعفران دم شدخ اضافه کرده و داخل و روی ماهی را با فرچه زعفران میزنیم تا خوش رنگ شود. 

 

5. سپس به سراغ سرخ کردن ماهی میرویم و روغن را داخل تابه ریخته و اطمینان پیدا میکنیم که روغن خوب داغ شود.دقت کنید در 5 دقیقه ابتدایی سرخ کردن باید درب ماهیتابه را گذاشته و حرارت را زیاد کنید تا هم ماهی خوب سرخ شود و هم روغن به بیرون نپاشد.

 

6.یک طرف ماهی که کاملا سرخ شد به سراغ طرف دیگر ماهی میرویم و آن را سرخ میکنیم.در این مرحله ماهی سرخ شده و سبزی پلو نیز بعد از 45 دقیقه کاملا آماده است. سبزی پلو و ماهی را در ظرفی زیبا میکشیم و به همراه سیر ترشی،کوکو سبزی و ترشی و تهدیگ خوشمزه نوش جان میکنید.

 

نکات مهم :

. . .

 

سبزی پلو معمولاً به روش معمولی درست می شود اما اگر برنج شما برنج ایرانی با کیفیت باشد، می توان آن را به شکل کته هم درست کرد.
افزودن مقداری برنج دودی یا شمالی به برنج سبزی پلو عطر فوق العاده ای به آن می دهد.
وقتی دانه برنج را بین دو انگشت فشار دادید، برنج را آبکش کنید، اطراف آن نرم است و مغز آن کمی خام است.
می توانید از سیب زمینی برای تحدید نیز استفاده کنید. البته بهترین تحدیق برای سبزی پلو، دستور تهیه ظهر تحدیق ایرانی است.
می توانید به جای کره آب شده از چند تکه کره هم استفاده کنید تا در حین دم کشیدن برنج کم کم آب شوند و داخل برنج بروند.
استفاده از سیر تازه طعم و عطر خوبی به برنج می دهد، سیر تازه را فراموش نکنید.
می توانید سبزی را قبل از آبکش کردن به برنج اضافه کنید و بلافاصله آبکش کنید تا سبزیجات و برنج خوب مخلوط شوند.

منبع: Meals Cook

Mohsen Haghighi
Mohsen Haghighi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋