mobindalir96

mobindalir96

توسط ۱ نفر دنبال می شود

انواع دریل و کاربردهای آنها

دریل ابزاری دستی یا الکتریکی است که برای سوراخ کردن سطوح استفاده می شود. مته به دلیل قدرت و استفاده از مته مناسب برای سوراخکاری چوب، فلز و بتن قابل استفاده است. با پیشرفت ابزار، امروزه نه تنها برای سوراخ کاری، بلکه با افزودن قطعات دیگر، می توان امکاناتی مانند سنگ زنی، سنگ زنی، برش عمودی و ... را به این دستگاه اضافه کرد که البته بهتر است از ابزار مناسب برای آن استفاده شود. شغل برای هر شغل اگر قصد خرید دریل را دارید باید قبل از آن با انواع دریل های موجود در بازار آشنا شوید.

برای معرفی انواع دریل می توان به موارد زیادی اشاره کرد. مته ها با توجه به عملکردشان در اشکال و اندازه های مختلف با مزایا و معایب متفاوتی تولید می شوند. برای کارهای خانگی مانند نصب پرده، نصب لوستر، پانل و ... باید دریل مخصوص کارهای سبک خریداری کنید. به همین ترتیب، همانطور که سطح مورد نظر تغییر می کند و سخت تر می شود، باید مته قوی تری تهیه کنید.

 

همچنین اندازه و وزن مته ای که خریداری می کنید مهم است. زیرا به دلیل ساختار مته ممکن است پس از مدتی دستان شما خسته شود و تمرکز لازم برای انجام مته را نداشته باشید. بنابراین توصیه می کنیم برای خرید محصول مناسب کار و حرفه خود به پارامترهای مهم در انتخاب مته توجه کنید.


اجزای دریل


دانستن اجزای دریل می تواند به شما در خرید یک مته خوب کمک زیادی کند. اجزای مته شامل موارد زیر است:

کلید روشن و خاموش
کلید تنظیم سرعت چرخش
کلید فعال و غیرفعال کردن حالت چکشی
کلید قفل برای روشن نگه داشتن مته
سوئیچ جهت چرخش
عمق سنج برای تنظیم حرکت مته در سطح مورد نظر


سه سیستم

این قسمت با قفل کردن مته در سر مته به ثابت نگه داشتن مته کمک می کند. سه سیستم به دو دسته آچاری و اتوماتیک تقسیم می شوند.



سیم

 

سیم آرمیچر باید تمام مسی بوده و توانایی تحمل حداقل 160 درجه تا 220 درجه را داشته باشد.


آرمیچر

 

این صنعت آرمیچر که یکی از مهم ترین اجزاء آن می باشد باید دارای ضخامت بالا و آلیاژ مس باشد.



بالشتک

 

سیم به کار رفته در آن باید مسی بوده و دمای حداقل 180 درجه تا 220 درجه را تحمل کند، بهتر است روکش الکترولیز داشته باشد.


زغال

اگر زغال خیلی نرم باشد سریع تمام می شود و اگر خیلی سفت باشد به کلکتور آسیب می رساند و بهتر است بین بدنه دستگاه و زغال عایق حرارتی باشد تا بدنه دستگاه به دلیل گرمای زغال سنگ آسیب نمی بیند.


گیربکس

 

علاوه بر آلیاژ و سختی آن، روش کار CNC و درگیر شدن اجزای گیربکس بسیار مهم است، به طوری که به مرور زمان به دلیل عدم درگیری مناسب به یکدیگر سایش می کنند.

 


گریس

 

گریس باید دمای بالا و پایین را تحمل کند، به عبارتی در گرما سیال نشود و در سرما سفت نشود تا اجزای گیربکس را چرب نکند.


مته پیچ گوشتی شارژی


اولین و شاید ساده ترین مدل دریل موجود در بازار، دریل پیچ گوشتی شارژی است. این مته کاربردهای زیادی دارد اما بیشتر افراد از این محصول برای کارهای خانگی و ایجاد سوراخ های کوچک استفاده می کنند. علاوه بر این می توان از این مته برای باز و بسته کردن پیچ استفاده کرد.

با توجه به شارژی بودن این نوع دریل ها می توانید به راحتی آنها را جابجا کنید. مته پیچ گوشتی وزن زیادی ندارد، بنابراین هنگام استفاده از این دریل باید تمام حواس خود را روی کار خود متمرکز کنید. این دریل ها به دلیل استفاده از انواع مته و سری پیچ گوشتی بر روی مواد مختلفی مانند چوب و فلز قابل استفاده هستند.

 

مزایا و معایب دریل شارژی


از مزایای دریل شارژی می توان به قابلیت حمل آسان، وزن سبک و قابلیت استفاده از چوب یا فلز اشاره کرد. این دریل علاوه بر مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز می باشد. از معایب مته پیچ گوشتی شارژی می توان به دریل ضعیف و نامناسب بودن آن برای سطوح سخت مانند مصالح ساختمانی، گشتاور و سرعت کمتر نسبت به دریل چکشی اشاره کرد.


 مته ضربه ای (چکشی)


یکی دیگر از دریل های موجود در بازار مته ضربه ای است. این دریل همان دریل پیچ گوشتی شارژی است که حالت ضربه ای نیز دارد. از این مته می توان برای باز کردن پیچ ها و سفت کردن پیچ ها روی سطوح سخت استفاده کرد. نوع عملکرد این دریل به این صورت است که از مکانیزم ضربه و چرخش استفاده می کند. با استفاده از این مته می توان تمامی پیچ ها را در هر محصولی با هر نوع ماده ای سفت یا باز کرد.

 

مزایا و معایب مته ضربه ای (چکشی)


مزیت مته ضربه ای این است که می تواند پیچ ​​های محکم را در چند ثانیه باز کند و نیازی به نیروی بیش از حد ندارد. علاوه بر این امکان باز و بسته شدن پیچ در محصولات مختلف و با سطوح مختلف وجود دارد. از معایب این دریل استفاده از باتری و ممکن است در حین کار خاموش شود. همچنین قیمت آن نسبت به سایر مته ها بیشتر است.

 

مته چکشی


این مته محصولی بسیار قدرتمند است که برای سوراخکاری قطعات و سطوح سفت استفاده می شود. این مته در واقع شامل دو محصول است. چکشی و مته معمولی با هم ترکیب شده و در این مته قرار می گیرند. تقریباً شبیه مته ضربه ای است اما عملکرد پیشرفته تری دارد. در حالی که مته در حال چرخش است، مته به عنوان یک چکش نیز عمل می کند.

 

مزایا و معایب مته چکشی


یکی از مزایای دریل چکشی قدرت بالای آن است و برای انواع سطوحی که با مته های معمولی سوراخ نمی شوند قابل استفاده است. همچنین سرعت چرخش این دریل بالاست. یعنی با اعمال نیروی مناسب می توان سطح مورد نظر را سوراخ کرد. از طرفی یکی از معایب این دریل وزن زیاد آن است که ممکن است در استفاده طولانی مدت باعث خستگی، کبودی و یا آسیب به دست شما شود. بنابراین توصیه می کنیم هنگام استفاده از این دریل نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

 مته بتن

 

با توجه به نام این مته می توان به کاربرد آن پی برد. معمولاً کار با مته روی بتن سخت است و مته باید قدرت بالایی داشته باشد تا بتواند سطح را سوراخ کند. مته بتن این مشکل را حل کرده است. این نوع مته ها دارای عملکرد چکشی هستند که در حین چرخش مته را تحت تأثیر قرار می دهد و به مته کمک می کند تا در مواد متراکم تر حرکت کند.

علاوه بر این، اگر قصد دارید روی سطوح ضعیف تری دریل کنید، می توانید حالت چکشی را غیرفعال کنید تا قدرت این مته کاهش یابد. البته بهتر است برای سطوح ضعیف تر از دریل های معمولی بیشتر استفاده کنید. به دلیل قدرت بالای این دریل، سطحی که در حال سوراخ کردن آن هستید، ممکن است آسیب ببیند.

 

مزایا و معایب دریل


از مزایای این دریل می توان به قدرت بالا، قابلیت تخریب بتن و سطوح بسیار مستحکم و قابلیت تخریب چکش اشاره کرد. از طرفی برای اشاره به معایب مته بتن ریزی می توان گفت که کارایی آن نسبت به سایر مته ها محدود است. همچنین وزن و حجم بالایی دارد که کار با این دریل را سخت می کند.
این نوع دریل ها جزء ابزارهای برقی محسوب می شوند و معمولاً برای استفاده طولانی مدت استفاده می شوند. همچنین این دریل ها دارای سیم هستند. یعنی هنگام کار باید به منبع برق وصل شوند. قدرت مته شارژی بر حسب وات نشان داده شده است.

 

هرچه این عدد بیشتر باشد، مته برای استفاده بر روی سطوح سخت مانند مصالح ساختمانی و دیوارها مناسب تر است. در حالی که برای سطوح ضعیف، مته با قدرت کمتر کافی است. این دریل ها دارای سیم های بلندی هستند که گاهی اوقات ممکن است گیر کنند و باعث بروز حوادث شوند، بنابراین هنگام کار با مته برقی مراقب سیم بلند بودن آن باشید.

 

مزایا و معایب دریل برقی


یکی از مزایای دریل های برقی عدم نیاز به باتری یا از دست دادن زمان برای شارژ باتری است. وزن مناسبی نیز دارند و می توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد. به علاوه از این مته می توان برای سوراخ کاری انواع سطوح استفاده کرد. داشتن سیم و نزدیک بودن به منبع تغذیه می تواند یکی از معایب دریل برقی باشد. بنابراین، اگر در حین کار نیاز به جابجایی دارید، مته برقی برای شما مناسب نیست.


 مته ایستاده یا ستونی


دریل های ایستاده یا ستونی بیشتر در کارگاه ها و کارخانه های تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دریل ها ثابت بوده و قابل جابجایی نیستند. بنابراین برای کار با این مته باید قطعه کار را روی صفحه ثابت کرد و از بالا سوراخ کاری و سوراخ کاری روی قطعه کار انجام داد. در انواع خاصی از دریل های ستونی امکان ایجاد زاویه در سوراخ کاری نیز وجود دارد.


مزایا و معایب دریل ستونی


از مزایای مته ایستاده یا ستونی می توان به دقت حفاری در عمق، انجام عملیات بدون انحراف اشاره کرد. همچنین عدم امکان جابجایی این دریل از مهمترین معایب آن است.

 

 مته هوا (پنوماتیک)


عملکرد این دریل به این صورت است که با هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور کار می کند. این مته برای خطوط تولید و ایستگاه های مونتاژ استفاده می شود. همچنین این دریل برای کار نیازی به برق ندارد. بنابراین می توانید با خیال راحت از آن برای محیط های گازی و محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده کنید.

 

مزایا و معایب دریل هوایی


دریل های بادی در مقایسه با مته های برقی بسیار متفاوت هستند. یعنی سایز کوچکتر و وزن سبک تری دارد. همچنین ایمنی بالاتر و استهلاک کمتری دارد. این موارد را می توان از مزایای دریل هوایی نامید. اما از طرفی بسته به فشار هوا و کمپرسوری که این فشار هوا را تولید می کند یکی از مهمترین معایب دریل بادی است.

 

 مته نمونه برداری


این مته دارای یک موتور سنگین است که بر روی یک اسکلت فلزی نصب شده است تا در حین کار ثابت نگه دارد. برای شروع کار، دستگاه با سرعت بالایی شروع به چرخش می کند تا هسته مواد را استخراج کند. نام دیگر این دریل کورینگ است و عملکرد منحصر به فردی دارد. از این مته می توان برای برداشتن هسته سنگ، چوب و سایر مواد استفاده کرد.

 

مزایا و معایب مته نمونه برداری


قدرت زیاد، ظاهر زیبا و عملکرد منحصر به فرد از مزایای این دریل می باشد. از طرفی وزن این دریل بسیار زیاد است و ممکن است دست شما آسیب ببیند. همچنین استفاده محدود از معایب این دریل می باشد.

mobindalir96
mobindalir96

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋