mo10110002

mo10110002

بازار کار رشته گرافيک کامپیوتر چگونه است ؟

با توجه به گزارش تیتر شهر مورخ آذر ماه 1395 بطور متوسط روزانه بالغ بر 3 هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداث می‌شود، به همین جهت صنعت ساختمان به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین صنایع در توسعه کشور، نقش اصلی در مصرف منابع و سرمایه‌های ملی دارد به طوری که بنابر آمارهای جهانی بیش از 30 درصد از درآمد سرانه ملی در کشور ما صرف تامین مسکن می‌شود و با توجه به رشد ساخت و ساز در کشور نیاز به برقکار ساختمان روز به روز در حال افزایش می باشد.

و مهمتر از هر چیز علاوه بر سیم کشی ساختمان لوازم و تجهیزاتی جانبی که در واحدها و مجتمع های مسکونی استفاده می شود روز به روز در حال بروز شدن می باشد مانند (درب اتوماتیک، درب کرکره ای پارکینگ، نصب دوربین، نصب اعلام حریق، نصب دزدگیر، برق خورشیدی ،هوشمند سازی ساختمان ، آنتن برقی ، برق اضطراری و…) که نشان از افزایش موقعیت شغلی برقکار ساختمان دارد.

گرافیک رایانه‌ای یا گرافیک کامپیوتری (Computer graphics) یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر، و کار با تصاویر به شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای اقدام می‌نماید. گرافیک رایانه‌ای یکی از پرجاذبه‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌هاست. بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، شبیه‌سازی‌های محاسباتی و پردازش تصاویر را می‌شود به‌ عنوان چند نمونه نام برد. درواقع گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل‌ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی و عکاسی آشنا می‌شوند.

https://pasokhbama.com/%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1/


مهارت‌های لازم برای دانشجویان رشته گرافیک
دانشجوی‌ گرافیک باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌.

توانمندی‌های لازم که هنرجویان در بدو ورود به این رشته باید داشته باشند:
1- دید هنری داشته باشند.
2- طراحی در سطوح ابتدایی را بلد با شند.
3- علاقه‌مند واقعی باشند.

مهارت‌هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می‌کنند:
1- فراگیری عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید
2- آشنایی با طراحی و رنگ‌شناسی
3- مهارت طراحی حروف صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب کودک
4- طراحی پوستر ، آرم ، بسته بندی و جعبه سازی
5- خوشنویسی درحد مبتدی و چاپ دستی

موقعیت‌های شغلی و بازار کار در ایران
برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته گرافیک فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

بازار کار رشته گرافیک کامپیوتر
اگر شما در رشته گرافیک کامپیوتر خبره شوید می توانید در زمینه هایی همچون ساخت موشن گرافیک و انیمیشن فعالیت کنید. استخدام در شرکت های کوچک و بزرگ و گرفتن سفارشات و انجام پروژه های مد نظر از فرصت ای شغلی پیش روی دانش آموختگان رشته گرافیک کامپیوتر است.
مرتبط ببینید : رشته گرافیک – راهنمای کامل از چیستی تا دانشگاه و آینده شغلی

طراحی و اجرای آرم ، لوگو ، سربرگ ، پاکت نامه ، کارت ویزیت و …
طراحی و اجرای کارت پستال
تصویر سازی کتاب کودک و طراحی جلد آن
طراحی پوستر های تبلیغاتی
استخدام در بخش روابط عمومی کارخانجات و سازمان های دولتی
استخدام به عنوان مربی گرافیک در مدارس و اموزشگاه های خصوصی
و ….
گرایش های گرافیک کامپیوتری
رشته گرافیک کامپیوتر 

 

نرم افزار های در ارتباط با رشته گرافیک کامپیوتری بسیار گستره هستند از جمله فتوشاپ ، مایا ، 3dmax ، اوتوکد ، پریمایر ، مالتی مدیا بیلدر ، ادوب فلش ، کامتازیا تچ اسمیت ، افتر افکت و… که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. رشته گرافیک کامپیوتر شامل گرایش های زیر است که البته امکان دسته بندی کردن گرایش ها به صورت های دیگری نیز ممکن است و حتی تعدادی از گزایش ها در محیط کاری و موقعیت های شغلی با یکدیگر هم پوشانی دارند.
گرافیک دو بعدی
گرافیک سه بعدی
انیمیشن
تدوین فیلم
نقشه کشی
طراحی مالتی مدیا
ادامه تحصیل در رشته گرافیک کامپیوتری
اگر تمایل به ادامه تحصیل در رشته گرافیک کامپیوتر را داشته باشید ، شرایط ادامه تحصیل برای شما فراهم است. شما با دیپلم نظام جدید خود هم می توانید در کنکور کاردانی فنی حرفه ای شرکت نمایید و هم در کنکور سراسری و تحصیلات خود را در مقاطع کاردانی و کارشناسی ادامه دهید. همچنین در صورت عدم تمایل به ادامه تحصیل ، می توانید به صورت بدون کنکور در دانشگاه های آزاد ، علمی کاربردی و … پذیرفته شوید.

مشاوره تحصیل در رشته گرافیک کامپیوتر
رشته گرافیک کامپیوتر در میان فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای بسیار محبوب است و داوطلبان بسیاری علاقه مند هستند به روش بدون کنکور یا با کنکور وارد این رشته شوند. اگر شما هم از علاقه مندان این رشته هستید و برای پذیرش در دانشگاه سوالاتی دارید ، می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا شما را به طور کامل تری راهنمایی کنند.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋