mo10110002

mo10110002

آیا المپیاد کامپیوتر دانش آموزی هر ساله برگزار می شود ؟

یکی از رشته های پر متقاضی المپیاد علمی دانش آموزی ، المپیاد علوم کامپیوتر است که دانش آموزان پایه های تحصیلی دهم و یازدهم می توانند در این المپیاد شرکت نمایند. هدف از برگزاری المپیاد کامپیوتر گسترش علم کامپیوتر در سطح دانش‌ آموزان و معلمان مقطع دبیرستان است و مراحل المپیاد کامپیوتر به گونه ای اجرا می شود که در ابتدا بیش از هر چیز بر روش های ساده تاکید دارد و پس از آن دانش ریاضی از جمله جبر ، احتمال ، ریاضیات گسسته و … در آزمون مراحل دوم و سوم مطرح می شوند. دانش آموزانی که علاقه مند به شرکت در المپیاد کامپیوتر هستند ، می توانند با دانلود نمونه سوالات المپیاد کامپیوتر دانش آموزی سال های قبل ، با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند و با آمادگی بیشتری در جلسه آزمون حضور یابند.

در ادامه این مطلب لینک دانلود دفترچه سوالات المپیاد کامپیوتر دانش آموزی را قرار داده ایم. ضمن اینکه توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری و محتوای المپیاد کامپیوتر ، ارائه شده است.

مراحل مختلف المپیاد کامپیوتر چیست؟
مرحله‌ی اول: 
یک آزمون تستی چندگزینه‌ای برای انتخاب در سطح استانی برگزار می‌شود. تعداد شرکت کنندگان این آزمون حدود ۱۰٬۰۰۰ نفر و تعداد قبول شدگان برای مرحله‌ی بعد بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر می‌باشد.

مرحله‌ی دوم: 
شامل یک آزمون تستی و یک آزمون تشریحی که در دو روز برگزار شده و برای انتخاب در سطح کشوری برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان این مرحله قبول‌شدگان مرحله‌ی اول هستند و تعداد قبول‌شدگان برای مرحله‌ی بعد حدود دو برابر ظرفیت دوره‌ی تابستانی می‌باشد.

https://pasokhbama.com/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C/

آزمون مقدماتی برنامه‌نویسی:
شامل یک آزمون تمرینی و دو آزمون انتخابی که در آن هر نفر یک کامپیوتر برای کمک گرفتن در حل مسائل خواهد داشت. در این مرحله پاسخ نهایی هر سوال یک عدد خواهد بود که روی برگه نوشته شده و تصحیح می‌شود. قبول‌شدگان این مرحله حدود ۳۵ نفر برای شرکت در دوره‌ی تابستانی انتخاب می‌شوند.

دوره‌ی تابستانی: 
در این دوره در کنار تدریس مطالبی از علوم کامپیوتر که در دروس دبیرستان مطرح نمی‌شوند و همچنین کلاس‌های تمرین برنامه‌نویسی و حل مساله، به طور منظم آزمون‌های تشریحی و برنامه‌نویسی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این دوره منتخبین آزمون مقدماتی برنامه‌نویسی و همچنین دارندگان مدال نقره‌ی المپیاد کامپیوتر از سال‌های گذشته هستند که مجاز به شرکت در المپیاد باشند. در انتهای این دوره بر اساس عملکرد شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها به ۸ نفر مدال طلا و به حدود نیمی از دیگر دانش‌آموزان مدال نقره و نیم دیگر مدال برنز داده می‌شود. برحسب عملکرد دانش‌آموزان ممکن است به فرد یا افرادی هیچ مدالی داده نشده و تنها دیپلم افتخار دریافت کنند. دانش‌آموزانی که مدال طلا کسب کرده‌اند برای انتخاب تیم ملی از شرکت در کنکور سراسری معاف بوده و در این رقابت‌ها باید شرکت کنند.

دوره‌ی انتخاب تیم ملی:
دانش‌آموزانی که مدال طلای کشوری المپیاد کامپیوتر را کسب می‌کنند تا زمانی که مجاز به شرکت در المپیاد کامپیوتر باشند برای عضویت در تیم ملی اعزامی به المپیاد بین‌المللی کامپیوتر رقابت خواهند کرد. در این دوره تمرکز بر تمرین و کسب تسلط بیشتر می‌باشد و در کنار آن مطالب تکمیلی نیز آموزش داده می‌شود. پس از این دوره تیم ملی متشکل از ۴ نفر انتخاب خواهند شد.

جوایز و امتیازات قبولی در مراحل مختلف المپیاد کامپیوتر
در حال حاضر امتیازات شرکت در المپیاد کامپیوتر به ترتیب زیر می‌باشند:

مدال برنز کشوری: مانند دیگر المپیادها، مطابق مصوبه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری علاوه بر عضویت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان، می‌توانند در کنکور سراسری از ۲۰٪ سهمیه در زیرگروه آزمایشی مربوطه استفاده نمایند.
مدال نقره‌ی کشوری: علاوه بر سهمیه‌ی مشابه مدال‌آوران برنز، به طور خاص در المپیاد کامپیوتر، مدال‌آوران نقره‌ی کشوری می‌توانند در سال‌های بعد در صورت دارا بودن شرایط شرکت در المپیاد کامپیوتر، بدون شرکت در مراحل اول، دوم و آزمون مقدماتی برنامه‌نویسی مستقیماً در آزمون‌های دوره‌ی تابستانی بعد برای کسب مدال طلای کشوری المپیاد کامپیوتر شرکت کنند.
مدال طلای کشوری:  مانند دیگر المپیادها، علاوه بر عضویت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان، پس از شرکت در آزمون‌های پیش‌دانشگاهی و اخذ دیپلم متوسطه مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون شرکت در کنکور سراسری توسط باشگاه (معاونت) برای ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان در زیرگروه مربوطه معرفی می‌شوند.
علاوه بر موارد بالا تمامی دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز جهت بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به این بنیاد معرفی می‌شوند.

المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲، نوعی آزمون است که هر ساله و طی سه مرحله برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم برگزار شده و ثبت نام آن نیز به صورت اینترنتی و در اوایل آبان ماه انجام می گیرد. با وجود این که آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 - 1402 برای دو پایه مختلف انجام می گیرد اما سوالات برای هر دو پایه به صورت یکسان طراحی می شود.

منابع این سوالات کتب درسی ریاضی متوسطه دوم بوده و تسلط بر این کتاب ها شانس موفقیت دانش آموزان را در آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 - 1402 افزایش می دهد. اما تنها تسلط بر کتاب های درسی کافی نبوده و داوطلبان باید با سوالات المپیاد کامپیوتر سال های گذشته و نوع آن ها آشنا شده و مباحث عمده این سوالات را یاد بگیرند.

در ادامه مقاله به شرح مختصری از مراحل المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ و مباحث آن پرداخته و نمونه سوالات و کلید آن را برای دانلود داوطلبان آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 - 1402 ارائه می نماییم.


دفترچه سوالات و پاسخنامه مرحله اول المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲
مباحث کلی در نظر گرفته شده در طرح سوالات آزمون المپیاد کامپیوتر به 4 دسته کلی زیر تقسیم می شود:

 

۱گراف

 

۲الگوریتم

 

۳برنامه سازی(نویسی)

 

۴مباحث‌ویژه

 

المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ در سه مرحله برای داوطلبان این آزمون برگزار می شود که طبق اطلاعیه منتشر شده از طرف آموزش و پرورش، مرحله اول آزمون المپیاد کامپیوتر 1401 - 1402 در بهمن ماه برگزار می شود. زمان برگزاری آزمون علمی دانش آموزی نیز طبق مقررات و ضوابط زمانی از طریق سایت my.medu.ir اطلاع رسانی شده است.

 

مدت زمان در نظر گرفته شده برای مرحله اول المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ حدودا بین 3 تا 4 ساعت بوده و حدود ۳۰ سوال چند گزینه ای در این مرحله برای داوطلبان در نظر گرفته می شود. همچنین نتایج مرحله اول آزمون المپیاد کامپیوتر در اسفند ماه اعلام می گردد.

 

در این بخش برای آماده سازی بهتر داوطلبان شرکت در المپیاد کامپیوتر 1401 - 1402 و آشنایی بهتر این دانش آموزان با نوع و الگوی سوالات، تعدادی از نمونه سوالات مرحله اول آزمون المپیاد کامپیوتر سال های قبل را در جدول زیر قرار داده ایم. لازم به ذکر است که تمامی سوالات ارائه شده در این قسمت دارای پاسخ نامه و کلید سوالات بود و به صورت کاملا رایگان قابل دریافت هستند.

 

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋