mo10110002

mo10110002

منابع مطالعاتی برای المپیاد کامپیوتر

برای ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی لازم است پس از اطلاع از مراحل و زمان ثبت نام به مطالعه منابع المپیاد پرداخت. منبع اصلی المپیادهای علمی دانش آموزی همان کتاب های درسی دانش آموزان در مدارس است. المپیاد کامپیوتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دانش آموزان برای شرکت در المپیاد کامپیوتر ابتدا باید به مطالعه کامل کتاب های کامپیوتر مدرسه ای خود بپردازند.

 

در کنار مطالعه کتاب های کامپیوتر مدرسه به عنوان منابع المپیاد علمی دانش آموزی، باید سایر کتاب هایی که از انتشارات معتبر کشور می باشند را نیز تا حد امکان مطالعه نمود. یکی از انتشاراتی که به فروش کتاب های کامپیوتر المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱ می پردازد، باشگاه دانش پژوهان جوان می باشد که برای درس کامپیوتر اقدام به انتشار کتاب هایی به عنوان منابع المپیاد کامپیوتر کرده است.

 

دانش آموزانی که دارای شرایط ثبت نام المپیاد علمی دانش آموزی هستند می توانند در هر یک از رشته های مورد نظر خود در المپیاد ثبت نام کنند.  منابع المپیاد کامپیوتر را اینجا ببینید.المپیاد کامپیوتر نیز یکی از انواع المپیادهاست که از طرفداران نسبت زیادی برخوردار است. برای آشنایی با نحوه ثبت نام در المپیاد کامپیوتر می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

منابع المپیاد کامپیوتر دهم
المپیاد کامپیوتر دهم در سه مرحله برای شرکت کنندگان برگزار می گردد. شرکت کنندگان باید در تاریخ های اعلام شده از سوی باشگاه دانش پژوهان جوان در هر کدام از مراحل این المپیاد در فصل های زمستان ، بهار و تابستان شرکت کنند. دانش آموزان در حال تحصیل در پایه دهم و یازدهم مجاز به شرکت در المپیاد کامپیوتر می باشند. لازم است در نظر داشته باشید که پذیرفته شدگان مرحله دوم برای شرکت در مرحله سوم و دوره آموزشی تابستان که ترکیبی از آزمون و آموزش است ؛ معرفی خواهند شد.

 

یکی از چالش هایی که دانش آموزان پایه دهمی کامپیوتر با آن مواجه هستند ، این موضوع می باشد که منابع المپیاد کامپیوتر دهم شامل چه سرفصل ها و یا چه کتاب های کمک آموزشی است. سوالات المپیاد کامپیوتر مرحله اول و دوم المپیاد کامپیوتر دهم ، سوالات مفهومی و تحلیلی هستند و متقاضیان با مطالعه منابع مناسب قادر به پاسخگویی به سوالات آن خواهند بود. دسته ای از دانش آموزان پس از اتمام مرحله سوم المپیاد کامپیوتر موفق به کسب مدال طلا شوند ، به المپیاد جهانی کامپیوتر راه پیدا می کنند.

مباحث المپیاد کامپیوتر دهم مرحله اول
مرحله اول المپیاد کامپیوتر دهم ، شامل سوالات مفهومی است. پاسخگویی به سوالات مطرح شده در این مرحله نیازمند برخورداری از مهارت حل مسئله و درک مفهومی می باشد. مباحث المپیاد کامپیوتر دهم مطابق با معرفی باشگاه دانش پژوهان جوان ، به شرح موارد زیر است :

دانش مقدماتی ریاضی در سطح دبیرستان
مبحث آنالیز ترکیبی
مباحث ابزار های ترکیبیاتی از جمله مباحث لانه کبوتری و …
نظریه بازی ها
نظریه گراف
الگوریتم
مبحث احتمال
مسائل خلاقیت

منابع مطالعاتی برای المپیاد کامپیوتر
المپیاد علوم کامپیوتر مانند سایر رشته‌های این مسابقه علمی، طی سه مرحله برگزار می‌شود تا در نهایت دانش‌آموزان برگزیده دوره تابستانی برای حضور در تیم ملی المپیاد جهانی انتخاب شوند. دانش‌آموزان برگزیده مرحله دوم، وارد دوره تابستانی می‌شوند و برای شرکت در رقابت جهانی، در کنار بهترین اساتید آموزش می‌بینند. در هر مرحله نوع طراحی سوالات و سطح آن‌ها متفاوت است بنابراین منابع المپیاد فیزیک را باید با توجه به مرحله مورد نظر انتخاب کنید؛ بیشتر از سطح المپیاد مطالعه کردن لزوما باعث موفقیت شما نمی‌شود بلکه باید برنامه‌ریزی درستی برای تسلط بر منابع هر مرحله داشته باشید.

منابع المپیاد کامپیوتر مرحله اول
منابع المپیاد کامپیوتر مرحله اول
هدف از مرحله اول المپیاد دانش آموزی جذب علاقه‌مندان به کامپیوتر و برنامه‌نویسی و انتخاب دانش‌آموزان مستعد برای ورود به مرحله دوم است. منابع المپیاد کامپیوتر دهم و منابع المپیاد کامپیوتر یازدهم یکسان هستند اما دانش‌آموزان سال دهم فقط به صورت آزمایشی می‌توانند در مرحله اول و دوم المپیاد شرکت کنند. در این آزمون ۳۰ سوال ۵ گزینه‌ای از مباحث زیر طراحی می‌شوند:

آنالیز ترکیبی
ابزارهای ترکیبیاتی
نظریه بازی ها
نظریه گراف
الگوریتم
احتمال
مسائل خلاقیت
مسائل منطق ریاضی
منابع المپیاد کامپیوتر ۱۴۰۱ برای مرحله اول که از طرف مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان اعلام شده، به شرح زیر است:

کتاب ریاضی ۱ سال دهم متوسطه رشته ریاضی فیزیک، انتشارات چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
کتاب ترکیبات، علیرضا علیپور، انتشارات فاطمی
کتاب آشنایی با الگوریتم‌ها، یحیی تابش، انتشارات فاطمی
کتاب محافل ریاضی، انتشارات فاطمی
منابع المپیاد کامپیوتر مرحله دوم
این مرحله که معمولا در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود، دو بخش کتبی (تشریحی، چند گزینه‌ای و ترکیبی از این دو) و عملی دارد که سؤالات آن‌ها به صورت مفهومی و تحلیلی طراحی می‌شوند. برای موفقیت در این بخش باید مهارت کدنویسی نیز داشته باشید. در این مرحله علاوه بر مطالعه منابع المپیاد کامپیوتر مرحله دوم، باید روی تسلط بیشتر بر منابع مرحله اول نیز همچنان کار کنید. یادگیری و کار با نرم‌افزارهای زیر نیز از ضروریات مرحله دوم این المپیاد است:

Orwell dev-c++
Emacs
Codeblocks
Gvim
NotePad++
gcc

مسائل منطق ریاضی

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋