mo10110002

mo10110002

چگونه از شرایط ثبت نام المپیاد دانش آموزی مطلع شویم ؟

المپیاد دانش آموزی از جمله مسابقه های علمی هستند که هر ساله به صورت تیمی یا انفرادی در همه کشور های دنیا برگزار می شوند. تاریخ شروع برگزاری این المپیاد ها در کشور ما به دهه 60 شمسی باز می گردد. این المپیاد دانش آموزی دارای 13 رشته میباشد. هر ساله متقاضیان بسیاری جهت شرکت در این المپیاد اقدام به عمل می آورند. از جمله مزایای شرکت در المپیاد دانش آموزی تخصص در رشته های این آزمون، در صورت بردن مدال طلا ورود به رشته و دانشگاه مورد نظر بدون کنکور، تضمین آینده شغلی و تحصیلی افراد و... میباشد.  لذا مرکز آکادمی آریانا به بررسی شرایط و ویژگی های المپیاد دانش آموزی پرداخته است.

المپیاد یک رقابت علمی است که هر ساله در کشور های مختلف برگزار می‌ شود. برگزاری المپیاد در ایران از حدود دهه شصت آغاز شده است. اولین المپیاد دانش آموزی که در ایران برگزار شد، المپیاد ریاضی بود. از دهه‌ ی هفتاد به بعد توجه بیشتری نسبت به المپیادها صورت گرفت و رشته‌ های دیگری به جمع المپیاد ریاضی و ادبی اضافه شدند. دلیل اصلی گسترش المپیاد دانش آموزی، نیاز به گسترش رشته ‌های فنی و مهندسی بود. این اتفاق بنا بر اسناد توسعه‌ ی کشور ازجمله برنامه سوم توسعه، در دستور کار قرار گرفت. بدین ترتیب به المپیاد دانش آموزی المپیاد هایی مانند شیمی، فیزیک و کامپیوتر نیز اضافه شدند.شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی توضیح خواهیم داد.

در سال ‌های گذشته نیز رشته های دیگری مانند جغرافیا، علوم زمین، نجوم و سلول ‌های بنیادی و پزشکی ساختاری به جمع آزمون های المپیاد دانش آموزی اضافه شده است.

این المپیاد های دانش آموزی هر ساله برای دانش آموزان زیر هجده سال برگزار می شود. دانش‌ آموزان از پایه‌ ی نهم می‌ توانند به ‌صورت آزمایشی برای شرکت در المپیاد اقدام نمایند و برای شرکت در رقابت اصلی المپیاد دانش‌آموزی باید در پایه‌ ی دهم و برای بعضی از المپیاد ها در پایه‌ ی یازدهم تحصیل نمایند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی 1401
المپیاد علمی دانش آموزی برای رشته های شیمی ، فیزیک ، ریاضی ، کامپیوتر ، ادبی ، جغرافیا و … برگزار می شود و دانش آموزانی که از شرایط لازم برخوردار هستند ، می توانند در المپیاد یک یا چند رشته شرکت نمایند. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی شامل شرایط عمومی و اختصاصی به شرح موارد زیر می باشند :

شرایط عمومی
ثبت نام المپیاد علمی دانش آموزی را فقط دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه های تحصیلی دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه می توانند انجام دهند.
دانش آموزانی که شرایط عمومی و اختصاصی المپیاد را دارند ، می توانند در بیش از یک المپیاد شرکت کنند.
دانش آموزان پایه دهم در صورت شرکت در المپیاد ادبی و فیزیک ، حضور آنها در این المپیاد ها به صورت آزمایشی است و امکان ورود به دوره آموزشی تابستان را ندارند.
دانش آموزان پایه دهم که در المپیاد سال قبل حضور داشته اند و مدال برنز رشته کامپیوتر را کسب کرده اند ، برای شرکت در المپیاد های امسال باید مجددا نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.
دانش آموزان پایه دهم که در المپیاد سال قبل مدال برنز و نقره رشته های به جزو کامپیوتر را کسب کرده اند ، می بایست برای شرکت در المپیاد های امسال باید مجددا نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.
مرتبط بخوانید : منابع المپیاد کامپیوتر – اعلام نتایج المپیاد

شرایط اختصاصی المپیاد ریاضی
المپیاد ریاضی برای دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم تمام رشته های تحصیلی برگزار می شوند.
از میان تمام دانش آموزانی که در المپیاد ریاضی شرکت می کنند ، 600 نفر وارد مرحله دوم می باشند. همچنین به 900 نفر از دانش آموزان پایه دهم فرصت داده می شود که به صورت ازمایشی در آزمون تشریحی مرحله دوم شرکت کنند ولی مجاز به شرکت در دوره آموزشی تابستان نیستند.
دانش آموزانی که موفق به دریافت مدال طلای المپیاد ریاضی شوند ، می توانند وارد رشته های پزشکی دانشگاه شوند.
دانش آموزانی که در المپیاد ریاضی مدال طلا به دست آورند ، از شرکت در آزمون سراسری زیر گروه مربوطه معاف می شوند.
شرایط اختصاصی المپیاد ادبی
منتخبین المپیاد ادبی ، از شرکت در کنکور سراسری زیر گروه مربوطه معاف هستند و می توانند وارد رشته مورد علاقه خود در دانشگاه شوند.
برگزیدگان المپیاد ادبی می توانند در کنار کنکور انسانی ، رشته های هنر را نیز انتخاب کنند.

شرایط عمومی ثبت نام در المپیادهای علمی دانش آموزی 1401 – 1402
همان طور که اشاره شد، دریافت دفترچه ثبت نام المپیاد علمی دانش آموزی و کسب اطلاعات کافی از شرایط تعیین شده اولین گامی است که دانش آموزان باید در راستای ثبت نام خود انجام دهند. شرایط نام نویسی به دو صورت عمومی و اختصاصی تعریف شده اند و صرفا دارندگان تمامی این شرایط مجاز به شرکت در این المپیاد می باشند.

دانش آموزان در سال تحصیلی مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) باشند.
دانش آموزان واجد شرایط عمومی و اختصاصی می توانند در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت نمایند.
دانش آموزان در دوره دوم متوسطه نباید تکرار پایه، وقفه تحصیلی و یا ترک تحصیل داشته باشند.
حضور دانش آموزان پایه دهم در آزمون المپیاد رشته های ادبی و فیزیک به صورت آزمایشی می باشد و امکان ورود به دوره آموزشی تابستان را نخواهند داشت.
تمامی دانش آموزان پایه دهم که در آزمون المپیاد سال گذشته شرکت کرده اند و دارای مدال برنز رشته کامپیوتر و یا نقره و برنز سایر رشته ها هستند، جهت شرکت در آزمون المپیادهای سال جاری می بایست مجددا نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. این دسته از داوطلبان صرفا در صورت با موفقیت گذراندن آزمون می توانند به مرحله بعدی صعود نمایند.
منتخبین نهایی هشتمین آزمون المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که در دوره آموزشی تابستان 1401 موفق به کسب مدال شوند، از امتیاز گذراندن دوره کار آموزی در شرکت های دانش بنیان حوزه پزشکی باز ساختی مورد حمایت ستاد سلول های بنیادی برخوردار می شوند.
علاقه مندان به ثبت نام آزمون المپیاد کامپیوتر و فیزیک باید بدانند که بین مرحله دوم و دوره آموزشی تابستان یک مرحله سومی برای آن ها در نظر گرفته است که به صورت آزمون عملی برگزار می شود. برگزیدگان مرحله سوم این المپیاد وارد دوره آموزشی تابستان خواهند شد.
پذیرفته شدگان مرحله دوم المپیاد سواد رسانه ای می توانند در رقابت انتخابی مسابقه تلوزیونی فضانورد که در تابستان 1401 تولید و پخش می شود، شرکت کنند.
مدال آوران دوره آموزشی تابستان جزو باشگاه امید، عضو شبکه امید سیما شده و از تسهیلات زیادی برای آموزش و ورود به عرصه تولیدات هنر و رسانه ای برخوردار خواهند شد.
اعضای تیم های ملی آزمون المپیاد جغرافیا و علوم زمین می توانند در زمان ثبت نام کنکور سراسری دانشگاه ها در این آزمون شرکت نمایند و به منظور کسب نتایج بهتر در آزمون المپیاد های بین المللی، اختصاص سهمیه معینی از 8 مدال طلا به دانش اموزان پایه دهم در دستور کار قرار گرفته است.شرایط اختصاصی شرکت در المپیاد دانش آموزی جغرافیا
برای شرکت در المپیاد جغرافیا تنها دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی حق ثبت نام دارند.
برگزیدگان المپیاد جغرافیا برای شرکت در کنکور سراسری امتیاز ویژه ای ندارند.
نفرات برتر المپیاد جغرافیا سال قبل ، برای شرکت در المپیاد امسال لازم است تمام مراحل ثبت نام را از ابتدا انجام دهند.
شرایط اختصاصی المپیاد شیمی
منتخبین المپیاد شیمی ، از شرکت در کنکور سراسری معاف هستند و می توانند وارد رشته محل مورد علاقه خود شوند.
دانش آموزان پایه دهم مجاز به شرک در آزمون مرحله اول و دوم المپیاد شیمی هستند اما فقط یکبار اجازه حضور در دوره آموزشی تابستان را دارند.
دانش آموزانی که امسال در المپیاد شیمی شرکت می کنند اما از دوره آموزشی تابستان انصراف می دهند ، در صورت شرکت در المپیاد سال بعد ، باید تمام مراحل را از ابتدا بگذرانند.
شرایط اختصاصی شرکت در المپیاد دانش آموزی کامپیوتر
دانش آموزانی که موفق به دریافت مدال طلای المپیاد کامپیوتر شوند ، می توانند وارد رشته های پزشکی شوند.
دانش آموزانی که سال قبل مدال طلای المپیاد کامپیوتر را دریافت کرده اند ، اگر در المپیاد سال جاری شرکت نمایند ، می توانند بدون شرکت در مرحله اول و دوم این المپیاد ، وارد دوره آموزشی تابستان شوند. البته باید گواهی اشتغال به تحصیل که مورد تایید مدرسه و اداره کل آموزش و پرورش می باشد را ارائه دهند.
دانش آموزانی که در المپیاد کامپیوتر شرکت کرده و مدال دریافت می کنند ، از شرکت در کنکور سراسری مربوطه معاف هستند و می توانند وارد رشته مورد علاقه خود در دانشگاه شوند.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋