ahmad nabavi

ahmad nabavi

سیم مفتول چیست؟ انواع سیم آرماتور بندی و سیم قالب بندی

اگر تا به حالا به بازار آهن سر زده باشید و یا با صنعت ساختمان‌سازی سروکار داشته باشید قطعا با یک سیم یا میلگرد فولادی بسیار نازک روبه رو شده‌اید که به صورت کویل پیچیده شده است. به این محصول فولادی سیم مفتول می‌گویند در بازار به این سیم مفتولی، سیم آرماتوربندی، سیم قالب بندی، سیم خشک یا نصب ساده نیز معروف است. سیم مفتول در انواع مختلف، همچنین در سایزهای مختلف تولید می‌شود. سیم آرماتوربندی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم در ساخت محصولات دیگر به کار می‌رود. در واقع این محصول یکی از ابزارهای پرکاربرد آهنی است و در صنایع توری مفتولی و ساخت وساز کاربرد دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با سیم مفتول، انواع سیم مفتول همچنین نحوه تولید سیم‌آرماتوربندی آشنا شوید.


سیم آرماتوربندی چیست؟ 

سیم مفتول آرماتوربندی یا سیم قالب بندی یکی دیگر از انواع سیم‌های پرکاربرد فولادی است به دوروش کششی و نورد گرم تولید می‌شود سیم آرماتوربندی از یک رشته سیم باریک فلزی تاب داده شده به وجود می‌آید که کاملا انعطاف‌پذیر و نرم هستند و در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی بسار مقاوم است از ویژگی مهم این محصول می‌توان به آهن ربایی نبودن آن اشاره کرد و دارای سطح مقطع 0.4 تا 4 میلیمتر است. جنس سیم مفتول معمولا از فولاد کم کربن بوده، البته در همه‌ی سیم مفتول‌ها صدق نمی‌شود، نوع خاص دیگر از سیم مفتول‌ها وجود دارند که در ساخت آن از فولاد پرکربن استفاده شده است. نکته‌ای که در مورد سیم مفتول باید بدانیم این است که مقدار کربنی که در سیم مفتول به کار می‌رود براساس استانداردهای مختلف تعیین می‌شود.

کاربردهای سیم مفتول

اگر بخواهیم در مورد کاربرد سیم مفتول یا همان سیم خشک بگوییم نمی‌توانیم به یک جمع‌بندی کلی برسیم، این رشته سیم باریک فلزی به دلیل انعطاف پذیر بودنش و همچنین جنسی که برای سیم در نظر گرفته شده است در موارد زیادی به کار می‌رود.


مواردی که در زیر بیان می‌کنیم کاربردهای سیم مفتول است.
1. سیم توری؛ انواع توری از جمله توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون، توری فرنگی و پرسی
2. سیم قالب بندی؛ بستن قسمت‌های مختلف قالب برای محصور کردن محوطه بتن‌ریزی
3. تولید سیم‌های خاردار خطی و حلقوی به عنوان سیم راسته و یا خار مرتبط با آن
4.سیم رابیتس بندی؛ بستن رابیتس گالوانیزه
5. تولید فنر
6. تولید سیم جوش و الکترود
7. سیم آرماتوربندی؛ بستن قسمت‌های مختلف آرماتور

انواع سیم مفتول

در ادامه با انواع سیم مفتول نیز آشنا شوید و همچنین در مورد کاربرد آنها به طور مختصر توضیح خواهیم داد.
. سیم مفتول گالوانیزه
. سیم مفتول گالوانیزه سرد
. سیم مفتول گالوانیزه گرم
. سم مفتول سیاه یا آرماتوربندی
. سیم مفتول سفید
. سیم مفتول استیل
. سیم مفتول مسوار

سیم مفتول گالوانیزه

سیم‌های گالوانیزه در دونوع سیم گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شود سیم‌های گالوانیزه به دلیل داشتن روکش روی، در مقابل زنگ‌زدگی و پوسیدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

سیم مفتول گالوانیزه سرد

سیم گالوانیزه سرد از مفتول سیاه تولید می‌شود. روش تولید بدین ترتیب است ابتدا مفتول سیاه را تمیز کرده و با استفاده از الکترولیز یک لایه روی مفتول سیاه ایجاد کرده، لایه‌ای که در روش گالوانیزه سرد به دست می‌آید برعکس گالوانیزه گرم دارای ضخامت کمتری است. مفتول گالوانیزه سرد به دوشکل کلاف و شاخه در بازار موجود است همچنین این سیم مفتول در هر نوع آب وهوایی استفاده می‌شود و در مقابل زنگ‌زدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

سیم مفتول گالوانیزه گرم

سیم گالوانیزه گرم طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. در تولید سیم مفتول گالوانیزه گرم بعد از اینکه مفتول سیاه را حرارت دادن در یک وان که حاوی مذاب است غوطه‌ور می‌کنند . یک لایه از روی بر سطح آن تشکیل می‌شود. این سیم مفتول بسیار نرم، دارای سطحی مسطح و صاف می‌باشد.

سیم مفتول سیاه یا آرماتوربندی

روش تولید این نوع سیم تقریبا مانند سیم مفتول گالوانیزه با استفاده از مفتول سیاه حرارت گرفته و کاملا نرم تولید می‌شود. به این نوع سیم، سیم آرماتوربندی یا سیم آرماتوری می‌گویند. این نوع مفتول با ابعاد 1.5 تا 4 میلیمتر در بازار می‌توان یافت کرد.از سیم  آرماتوربندی در فونداسیون سازه‌ها، اتصال میلگردهای عمودی و افقی استفاده می‌شود

سیم مفتول سفید

سیم مفتول سفید نسبت به سیم مفتول‌های دیگر در صنایع مختلفی کاربرد دارد همین امر باعث شده در بازار از محبوبیت زیادی برخوردار شود. این مفتول سفید از طریق روش گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شود برای تولید این محصول از فولاد گالوانیزه شده استفاده می‌شود که دارای یک روکش از جنس روی است. سیم مفتول سفید به دلیل داشتن روی و همچنین مقداری کربن باعث دوام و استحکام این سیم شده است

سیم مفتول استیل

سیم مفتول سفید در دو مدل مفتول استیل فابریک و غیر فابریک تولید می‌شود. این دو محصول مراحل تولیدشان با یکدیگر فرق دارد. در تولید مفتول‌های فابریک در مدت زمانی که تولید می‌شود میلگردهای استیل کشیده می‌شود اما در تولید مفتول‌های استیل غیر فابریک، این مفتول از نوار استیل ساخته می‌شود. سیم‌های مفتول استیل به دلیل مقاومت کششی همچنین انعطاف‌پذیری بالایی که دارد در بازار از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

سیم مفتول مسوار

سیم مفتول مسوار در قطر 1.5 تا 9 میلیمتر است و معمولا به شکل شاخه، کلاف و به صورت قرقره با سطحی صاف تولید می‌شود. سیم مفتول مسوار را در صنایعی مانند لوازم برقی و قطعه سازی می‌توان مورد استفاده قرار داد.

انواع گره‌های متداول مفتول های آرماتور بندی برای بستن دو میلگرد به یکدیگر:

۱- گره ساده(لغزان): گره ساده،متداولترین گره برای اتصال میلگردهای اصلی و فرعی(مونتاژ) در شبکه‌های افقی مانند سقف و فونداسیون با امکان اجرای سریع است.
۲- گره صلیبی:در مواقعی که به علت استفاده از میلگردهای قطور،تعداد نقاط اتصال کم باشند،برای استحکام بیشتر اتصال میلگردها به یکدیگر،از این گره استفاده می‌شود.
۳- گره پشت گردنی: در ستون‌ها و تیرها،برای اتصال محکم میلگردها به خاموت‌ها در گوشه‌ها،اغلب از این نوع گره استفاده می‌کنند.
۴- گره اصطکاکی: در اتصال میلگردها در شبکه‌ها و صفحات قائم(شبکه دیوارهای بتن)،برای جلوگیری از لغزش میلگردهای افقی،از این نوع گره استفاده می‌شود.

خرید و قیمت سیم مفتول 

بهترین قیمت مفتول را از ما بخواهید. (صنایع فولاد توفیقی)

ahmad nabavi
ahmad nabavi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋