tehran-mag

tehran-mag

تفاوت سیم افشان و مفتولی چیست؟

 

در اولین قدم برای دانستن تفاوت سیم افشان و مفتول باید تفاوت کابل و سیم افشان را بدانیم. سیم از ترکیب رشته های مختلف سیم ساخته می شود و انعطاف پذیری کمی دارد. اما ناگفته نماند که بر خلاف ظاهر خود با انعطاف پذیری کم، توانایی هدایت ولتاژ بالا و انتقال موثر برق را دارد.

شرکت صنایع سیم و کابل کمان فروشنده انواع سیم و کابل با بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در صنعت کابل کشور می باشد. کابل کمان مرکز عرضه و فروش انواع سیم های مفتولی تک رشته ، سیم های نایلونی و کیسه ای و سیم های ارت ساختمانی می باشد.آخرین قیمت کابل افشان از وبسایت کابل کمان بخواهید.

 

کاربردهای کابل مفتولی

شناخت کاربردهای کابل مفتولی ما را در شناخت بهتر تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی بیشتر یاری می‌رساند؛ چرا که هر کدام از این دو نوع از کابل‌های گفته شده دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص و منحصر به فردی هستند که این امر موجب تفاوت آن‌ها شده است.

کابل‌های مفتولی برای ارسال اطلاعات در فواصل زمانی طولانی مدت به کار برده می‌شوند و همچنین می‌توان از آن‌ها برای مسافت‌های طولانی نیز بهره برد؛ چراکه قیمت مناسبی داشته و مقرون به صرفه هستند.
از آن‌ها برای توزیع برق نیروگاه‌ها، کابل کشی در لوله‌های ساده و خرطومی، ساخت تابلو برق و غیره استفاده می‌شود. ما می‌توانیم این کابل‌ها را در قسمت‌های داخلی یا خارجی ساختمان و حتی زیرزمین‌ها نصب کنیم؛ اما به خاطر داشته باشید که بهتر است این نوع کابل‌ها را در مکانی نصب کنید که احتمال ایجاد ضربات مکانیکی به آن بسیار پایین باشد و آن را از صدمات احتمالی حفظ نماید.

به همین علت شما می‌توانید از این کابل‌ها در زیر گچ یا در داخل دیوارهای بتنی و آجری استفاده کنید تا احتمال برخورد ضربات مکانیکی به صورت مستقیم به آن‌ها را به حداقل برسانید.

 

کابل افشان چیست؟

شناخت تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی در گرو شناخت دقیق این دو نوع کابل است؛ لذا در این بخش به تعریف کابل افشان می‌پردازیم. بر خلاف کابل مفتولی که دارای انعطاف پذیری پایینی بود، کابل‌های افشان بسیار نرم و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و به همین علت گاها به این نوع کابل‌ها کابل نرم نیز گفته می‌شود.

این انعطاف پذیری بالا، سبب شده تا بتوان کابل افشان را به راحتی خم کرد و در بخش‌های مختلف از آن استفاده نمود. طبیعتا این کابل نیز همانند سایر کابل‌های برق دارای یک رسانا و عایق است. رسانای مورد استفاده در این نوع از کابل‌ها از جنس مس اندود یا آنیل شده می‌باشد. همچنین، در کابل‌های افشان قدرت، از پلمیرهای PVC/A که دارای مقاومت بیشتری هستند به عنوان عایق استفاده می‌شود.

تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی

همان طور که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، به منظور راه‌اندازی صحیح سیستم‌های مختلف باید از کابل‌های اختصاصی مربوط به آن سیستم استفاده کنید. بنابراین، شناخت تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه نوع کابلی مناسب اتصالات مد نظر شماست.

مهم‌ترین تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی ، تفاوت در میزان مقاومت اهمی این دو نوع کابل می‌باشد و با توجه به تنیده شدن رشته‌های مختلف در کابل‌های مفتولی، میزان مقاومت اهمی کابل‌های مفتولی بیشتر از کابل‌های افشان است.

کابل‌های افشان با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارند، گزینه بسیار مناسبی برای موقعیت‌هایی خواهند بود که نیازمند کابل متحرک هستیم و یا ممکن است به کابلی نیاز داشته باشیم که همانند پریزهای صنعتی سیار، کابل به صورت متناوب پیچانده می‌شود.

اما اگر اتصالات مد نظر شما به گونه‌ای است که قرار است کابل بر روی زمین یا به صورت ثابت نصب گردد، بهتر است از کابل‌های مفتولی استفاده نمایید.

با توجه به این که در کابل‌های مفتولی از رشته‌های کمتری استفاده می‌شود، احتمال اتصال مداری در آن‌ها بسیار پایین است و دارای مقاومت بسیار بالایی هستند که همین امر موجب می‌شود تا بهترین گزینه برای کابل کشی در مسافت‌های طولانی باشند.

در شناخت تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی ، تفاوت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که متاسفانه به علت جنس مفتول به کار رفته در کابل‌های مفتولی، الکترون‌ها همواره در سطح خارجی هادی رسانا، جابه‌جا می‌شوند و این امر در طولانی مدت ممکن است موجب ایجاد شکستگی در کابل‌ها شود؛ درحالی که چنین احتمالی در کابل‌های افشان بسیار پایین است.

 

۶ تفاوت اصلی کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت اصلی کابل افشان و کابل مفتولی در ۶ مورد زیر است:

۱- مقاومت اهمی

۲- قابلیت انعطاف

۳- میزان خوردگی

۴- قیمت

۵- اتصالی کردن

۶- کاربرد

مقاومت اهمی

میزان مقاومت اهمی یک مورد از شاخصه های الکتریکی است. در واقع این شاخصه یک تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی است.

در مقایسه میزان مقاومت اهمی در دو نمونه کابل افشان و کابل مفتولی در دمای یکسان، طبق بررسی ها مشخص می شود که در نوع افشان این میزان بیشتر است. در واقع میزان تفاوت را به پیچش رشته ها در این نوع از کابل ها مرتبط دانسته اند.

 

قابلیت انعطاف

در تولید کابل های افشان از رشته های مختلف با قطر کم مانند ۰٫۲۳۵ و ۰٫۲۸۵ و ۰٫۱۹۵ و …  استفاده می شود.

این مورد سبب می شود تا شکل پذیری و انعطاف بالاتری نسبت به نوع مفتولی داشته باشند.

در واقع یک مورد از تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی، همین خاصیت شکل پذیری (انعطاف پذیری) بیشتر کابل های افشان هستند.

این مورد باعث می شود تا در کابل های افشان کمتر شاهد شکستگی باشیم.

میزان خوردگی

خوردگی در کابل های برق و اتصالات معضل بزرگی است. میزان خوردگی یک تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی است.

اگر می خواهید یک کابلی را تهیه کنید که کمتر دچار خوردگی شود، کابل مفتولی گزینه ی بهتری است.

چرا که می تواند در مقابله با خوردگی پایداری بیشتری داشته باشد.

 

قیمت

یکی دیگر از موارد تفاوت این دو کابل قیمت آن‌هاست.

در بحث هزینه ها و موضوع مالی، باید گفت که کابل های مفتولی بهترین گزینه هستند.

اتصالی کردن

کابل ها و سیم های مختلف ممکن است در طی جریان های گوناگون دچار اتصالی شوند.

کابل های مفتولی معمولا کمتر از کابل های افشان دچار اتصالی می شوند.

 

 

کاربرد

در بالا چند مورد از تفاوت کابل افشان و کابل مفتول را بررسی کردیم. حال بهتر است به مهم ترین تفاوت آن ها یعنی کاربرد اشاره کنیم.

کابل افشان همانطور که گفتیم از رشته های مختلف درست شده و نیز قابلیت انعطاف بالاتری دارد.

از این رو مرسوم است که در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

هادی مس موجود در کابل افشان می تواند در انتقال جریان درون لوازم برقی نقش داشته باشد.

در فضاهای باز برای انتقال روشنایی و به طور کلی رساندن انرژی از کابل افشان کمک می گیرند.

یک تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی در مورد کاربرد در زیر زمین است.

در حقیقت تمام کسانی که با انواع مختلف کابل ها در ارتباط هستند باید بدانند که بکار بردن کابل مفتول در زیر زمین صحیح نیست و نباید انجام شود.

کاربرد کابل مفتول می تواند درون ساختمان ها و برج ها باشد.

در واقع کابل کشی هایی که در ساختمان ها می بینیم اغلب از جنس کابل مفتولی هستند.

البته این بدین معنا نیست که این نوع کابل در فعالیت های صنعتی هیچ جایگاهی ندارد.

اگر سطح مقطع محیطی که نیاز به کابل کشی دارد بزرگ باشد، بهتر است کابل مفتولی را مورد استفاده قرار دهید.

 

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی به زبان ساده


در بخش معرفی کابل و سیم افشان گفتیم که کابل افشان از چندین سیم افشان تشکیل‌شده است که در یک غلاف قرار گرفته‌اند. کابل مفتولی، برخلاف کابل افشان، دارای هسته هادی مفتولی با سطح مقطع دایره‌ای یا مثلثی شکل است. برخلاف انواع افشان، کابل‌های مفتولی انعطاف‌پذیری بسیار کمی دارند. به ‌همین دلیل، به‌راحتی خم نمی‌شوند و در صورت اعمال فشار زیاد، می‌شکنند.

دومین تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی را می‌توان در مقاومت اهمی آنها دانست. مقاومت اهمی کابل مفتولی بیشتر از کابل افشان می‌باشد. به ‌همین دلیل است که از این نوع کابل در خطوط انتقال فشار قوی استفاده می‌شود.

 


در پاسخ به این سوال که کابل افشان بهتر است یا مفتولی قیمت آنها نیز باید مقایسه شوند. زیرا یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو کابل، قیمت آنها است. وجود چند رشته سیم پوشش‌دار در کابل افشان، باعث می‌شود که قیمت تولید تمام شده آن بیشتر گردد. پس در واقع، قیمت کابل مفتولی، ارزان‌تر از نوع افشان است.

از دیگر تفاوت‌های بین کابل‌های افشان و مفتولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت کابل مفتولی در برابر خوردگی، بیشتر است.
احتمال اتصالی مدار با وجود استفاده از کابل مفتولی بسیار کمتر خواهد بود.
به ‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا، شکل‌پذیری کابل افشان، بسیار بیشتر است.


 

tehran-mag
tehran-mag

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋