محدثه

محدثه

علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

علل ایجاد انواع لک صورت را بدانید!

 

در نتیجه اختلالات رنگدانه ای پوست و تجمع ملانین ها، قسمتی از پوست رنگی متفاوت با سایر نواحی دارد، به این قسمت ها لک گقته می شود. اگر به دنبال درمان لک پوستی هستید بهتر است قبل از هر چیز در ابتدا علت ایجاد لک های پوستی را تشخیص دهید. تنها با تشخیص صحیح علت ایجاد لک پوستی می توان آن را به طور کامل درمان کرد. علل پیدایش لک ها بسیار زیاد است. اما در میان همه آن ها بهتر است بدانید که کمبود ویتامین ها در بدن نیز می تواند منجر به ایجاد لک صورت شود. در این مقاله از سری مقالات فروشگاه اینترنتی ایطو به بررسی علل ایجاد انواع لک پوستی می پردازیم.

کمبود کدام ویتامین باعث ایجاد لک صورت می شود؟

 


کمبود برخی از ویتامین ها مانند ویتامین آ، ب 12، ویتامین سی و غیره یکی از عوامل ایجاد لکه پوستی است

بهتر است بدانید رنگ پوست به صورت طبیعی ریشه در نژاد و ژنتیک افراد دارد. به طور مثال افرادی که نژاد تیره تر دارند یا سبزه هستند معمولاً لک های پوستی بیشتری دارند. زیرا لک ها از تجمع و ایجاد اختلال در ملانوسیت های پوست به وجود می آیند. به طور مثال کمبود ویتامین ب ۱۲ در این افراد منجر به ایجاد لک پوستی می شود. این در حالیست که کمبود این ویتامین در افرادی که پوست روشن تری دارند کمتر است.

1. کمبود ویتامین ب ۱۲، کمبود ویتامین سی، کمبود ویتامین آ و اسید فولیک می تواند منجر به ایجاد لک های پوستی شود. معمولاً افرادی که مبتلا به کم خونی هستند از لک پوستی رنج می برند.


2. کمبود ویتامین A نیز یکی دیگر از شایع ترین علل ایجاد لک های پوستی است. همچنین پوست هایی که دارای برجستگی هستند و به آن ها اصطلاحاً دانه مرغی گفته می شود نیز از کمبود ویتامین آ رنج می برند. به طور کلی کم خونی منجر به رنگ پریدگی و مشکلات پوستی بسیار زیادی می شود. از این جمله می توان به ایجاد لک پوستی اشاره کرد. کمبود فولیک اسید در بدن می تواند منجر به ایجاد لک های تیره رنگ در پوست قسمت های مختلف از جمله صورت شود.


3. اسید اسکوربیک همان ویتامین سی است. کمبود این ویتامین در بدن نیز می تواند منجر به کدر شدن پوست و همچنین ایجاد لک پوستی شود. به همین دلیل است که در اکثر محصولات روشن کننده پوست از این ویتامین استفاده می شود. کرم ها و سرم های ویتامین سی می توانند به مرور زمان منجر به روشن تر شدن پوست و از بین رفتن لک های پوستی شود.


4. همچنین ویتامین سی می تواند به توقف روند تولید بیش از حد ملانین ها کمک بسیار زیادی کند. ملانین ماده ای است که در پوست، رنگ ایجاد می کند. در صورتی که در تولید آن اختلالی ایجاد شود پوست دچار لک های پوستی می شود. برای بهبود وضعیت پوست و از بین رفتن لک ها می توان ویتامین سی را به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار داد.

علت لک رو گونه

 


یکی از قسمت های بدن که مستعد ایجاد لکه است، روی گونه هاست

لک پوستی معمولاً به دلیل مشکلات داخلی در بدن یا بر اثر عوامل خارجی به وجود می آید. لک های صورت معمولاً در ناحیه گونه قرار گرفته و بسیاری از افراد از وجود آن ها رنج می برند. بنابراین به دنبال از بین بردن این لک ها هستند. اما قبل از هر چیز بهتر است علت ایجاد لک روی گونه تشخیص داده شود. این لک ها معمولاً قهوه ای رنگ هستند و علل ایجاد آن ها یکی از موارد زیر است:

1. مصرف داروهای مختلف از جمله داروهای ضد مالاریا، دی پنیسیلامین، کلرپرومازین، هیدانتوئین و داروهای ضد سرطان و قرص ماینوسیکلین در طولانی مدت منجر به ایجاد لک پوستی می شوند.
2. ملانوم نیز نوعی بیماری در سلول های پوستی است که می تواند منجر به ایجاد لک های قهوه ای روی گونه، بینی، پیشانی، اطراف چشم و دهان شود.
3. ایجاد کک و مک FRECKLE که معمولاً ارثی و ژنتیکی است و با عوامل خارجی مانند نور آفتاب و تغییرات هورمونی تشدید می شود
4. ابتلا به بیماری های داخلی از جمله نارسایی کبد و کلیه، آسم، روماتیسم، سیروز کبدی و غیره
5. ایجاد تغییرات هورمونی مانند دوران بارداری و یائسگی که منجر به ایجاد لک ملاسما می شود.
6. کمبود ویتامین های بدن مانند ویتامین آ، ویتامین ب ۱۲، ویتامین سی و فولیک اسید
7. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت طولانی بدون استفاده از ضد آفتاب
8. ایجاد التهابات پوستی و ابتلا به بیماری هایی مانند لوپوس
9. لک های قهوه ای رنگ ناشی از اسکار جوش و آکنه
10. لک های پیری که با افزایش سن پدید می آیند
11. جای سوختگی و آفتاب سوختگی
 

انواع لکه های سفید پوستی

 


لک پوستی دارای انواع مختلفی است. لک ها در رنگ های قهوه ای، سفید، قرمز، آبی و تیره رنگ به وجود می آیند. علت به وجود آمدن هر یک از این لک های پوستی متفاوت بوده و راه درمان آن ها نیز با یکدیگر فرق می کند. در میان لک های پوستی لک های سفید رنگ که به هایپرپیگمنتیشن نیز معروف هستند بسیار متداول می باشند. این لک ها معمولاً به دنبال ابتلا به یک بیماری داخلی یا بر اثر عوامل خارجی ایجاد می شوند. در ادامه به بیان برخی از دلایل ایجاد لک های سفید می پردازیم:

1. ابتلا به بیماری ویتیلیگو که با نام پیسی نیز شناخته می شود
2. ایجاد التهابات و حساسیت های پوستی مانند اگزما
3. ایجاد اختلال هیپو ملانوز قطره‌ای ایدیوپاتیک
4. ایجاد سوختگی هایی با درجات مختلف
5. ابتلا به بیماری قارچی تینه آ ورسیکالر
6. ابتلا به بیماری لیکن اسکلروز
7. ابتلا به بیماری پیتریازیس آلبا
8. قرار گرفتن در معرض آفتاب
9. در اثر تروما


بیماری قارچی تینه آ ورسیکالر در اثر تغییرات هورمونی یا ضعف سیستم ایمنی بدن و همچنین به دلیل تعریق بیش از حد در هوای گرم و مرطوب در پوست های چرب به وجود می آید. این بیماری از رشد بیش از حد و غیر طبیعی قارچ پیتی روسپروم اوال که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد ایجاد می شود. این بیماری و لک پوستی ناشی از آن به کمک داروهای موضعی قابل درمان است.

بیماری لیکن اسکلروز نیز معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در دوره های مختلف از جمله دوران یائسگی در خانم ها ایجاد می شود. این لک ها که معمولاً با درد، خشکی و ترک همراه هستند در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. این بیماری درمان ندارد اما علائم آن را می توان به کمک دارو کنترل کرد.
اگزما یا درماتیت آتوپیک نیز از جمله مشکلاتی است که منجر به ایجاد لک پوستی سفید رنگ می شود. این حساسیت ها معمولاً به دنبال واکنش سیستم ایمنی بدن به موارد حساسیت زا ایجاد می شوند.


بیماری پیتریازیس آلبا منجر به ایجاد لک های قرمز رنگ روی پوست نوجوانان یا کودکان می شود و پس از درمان، لک های سفید رنگی را به جای می گذارد. این لک ها تنها با گذشت زمان از بین می روند و نیاز به درمان خاصی ندارند.


هیپو ملانوز قطره‌ای ایدیوپاتیک معمولاً در افرادی که پوست روشنی دارند ایجاد می شود. این بیماری منجر به ایجاد لک پوستی سفید رنگ در سنین بالای ۴۰ سال می شود. علت ایجاد این لک ها معمولاً قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب است.
ویتیلیگو یا پیسی یکی از شناخته شده ترین بیماری های پوستی است که می تواند منجر به ایجاد لک پوستی سفید رنگ شود. این بیماری خود ایمنی است و با گذر زمان گسترش می یابد.


هیپرپیگمانتاسیون نیز یکی از مشکلات پوستی است که به دنبال قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به وجود می آید. از نشانه های این بیماری ایجاد لک پوستی سفید رنگ است.

علت لکه های قهوه ای روی صورت

 

لک پوستی قهوه ای رنگ نیز از رایج ترین لک هایی است که به روی پوست صورت و دست ها ایجاد می شود. این لک ها معمولاً به یکی از دلایل زیر به وجود می آیند.
لک های قهوه ای رنگی که به لک های پیری یا افزایش سن مشهور هستند. این لک ها با گذشت زمان و بعد از سن ۴۰ سالگی به مرور زمان ایجاد می شوند و مقدار آن ها افزایش می یابد.
لک های تیره رنگی که به دلیل تجمع بیش از حد ملانین در یک ناحیه از پوست ایجاد می شوند. ملاسما یا همان لک هایی که در اثر تغییرات هورمونی به وجود می آیند از این نوع لک ها هستند. از این جمله می توان به لک هایی که در دوران حاملگی و یائسگی به وجود می آیند اشاره کرد.
خال ها و کک و مک نیز نوع دیگری از لک پوستی قهوه ای رنگ هستند که عامل اصلی ایجاد آن ها وراثت و ژنتیک است. بدین ترتیب والدینی که دارای لک های پوستی و کک و مک هستند معمولاً فرزندانی با همین ویژگی دارند.

نکته قابل توجه این است که این لک ها با استفاده از کرم های درمانی موضعی قابل درمان هستند. به طور مثال کرم های لایه بردار و کرم های ضد لک می توانند روند تولید لک های پوستی جدید را متوقف کرده و به مرور زمان لک های قبلی را از بین ببرند. اما اگر این روش ها موثر واقع نشوند و لک ها نسبت به درمان دارویی مقاومت نشان دهند بهتر است از روش های دیگری همچون لیزر درمانی استفاده شود. لیزر معمولاً در از بین بردن لک پوستی موفق بوده و جلوی تولید آن ها را می گیرد.

کدام لکه های پوستی خطرناک اند

 


همان طور که قبلاً اشاره شد ایجاد لک پوستی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما برخی از لک های پوستی در واقع زنگ خطر بوده و نشانه ای از ابتلا به یک بیماری خطرناک مانند سرطان هستند. ابتلا به انواع مختلف سرطان پوست مانند کراتوز نوری، سرطان سلول های قاعده ای، کارسینوم سلول های سنگفرشی و ملانوم می تواند منجر به ایجاد لک های پوستی شود.
این لک ها معمولاً به صورت ناگهانی روی پوست پدیدار می شوند. از دیگر نشانه های این لک ها می توان به تغییر رنگ دائمی آن ها اشاره کرد. خونریزی و خارش نیز با این لک ها همراه است. لک های پوستی خطرناک معمولاً روز به روز بدتر شده و بهبود پیدا نمی کنند. همچنین سرعت انتشار آن ها بسیار زیاد بوده و تعداد و اندازه این لک ها به سرعت افزایش می یابد. برخی دیگر از این لک ها نیز منجر به ایجاد ضایعات گوشتی می شوند. اما با تشخیص سریع می توان از گسترش آن ها جلوگیری کرده و درمان را آغاز کرد.

درمان تخصصی لک صورت

 

 


استفاده از لیزر، انواع ضد لک ها برخی از درمان های تخصصی لک صورت هستند

از بین بردن لک به دو روش امکان پذیر است. بسیاری معتقدند که لک پوستی را می توان به روش های خانگی رفع کرد. بر این اساس از روش بخور دادن، کمپرس آب گرم و ماسک های گیاهی مختلف استفاده می کنند. تأثیر بسیاری از این روش ها بر کسی پوشیده نیست. اما بهتر است بدانید که این روش ها زمان بر هستند و بهتر است قبل از هر چیز نوع لک و علت ایجاد آن تشخیص داده شود. گاهی استفاده از درمان های خانگی می تواند زمان طلایی را برای درمان از بین ببرد. از جمله درمان های پزشکی تخصصی که برای رفع لک وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده از لیزر
2. استفاده از ضد لک ها


3. استفاده از کرم لایه بردار
4. علت لک در ناحیه پیشانی
علت ایجاد لک پوستی در ناحیه پیشانی در وهله اول ملاسما تشخیص داده می شود. این مشکل معمولاً به دنبال تماس با نور خورشید، استفاده از داروهای تیروئیدی و ضد تشنج و غیره ایجاد می شود. بیماری لیکن پلان اکتینیک نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد لک قهوه ای روی پیشانی است. استفاده از کرم های ضد لک قوی حاوی هیدروکینون با غلظت بالا نیز می تواند لک های قهوه ای رنگ ایجاد کند.

علت تغییر رنگ پوست


پوست در اثر عوامل مختلفی می تواند دچار تغییر رنگ شود. تغییر رنگ پوست می تواند به دلیل عوامل خارجی مانند نوع شغل و تماس داشتن با مواد شیمیایی رنگی ایجاد شود. همچنین تغییر رنگ پوست و ایجاد لک پوستی می تواند دلایل داخلی از جمله ابتلا به بیماری های مختلف داشته باشد. به طور کلی علل ایجاد تغییر رنگ در پوست و ایجاد لک پوستی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

1. آفتاب سوختگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی بدون استفاده از ضد آفتاب
2. عفونت های پوستی و قارچ ها و انگل ها
3. لک های ناشی از اسکار جوش و آکنه
4. لک های ناشی از جراحات و صدمات
5. حساسیت های پوستی مانند اگزما
6. بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس
7. ابتلا به بیماری های پوستی
8. سوختگی با درجات مختلف
9. تغییرات هورمونی
10. مشکلات مادرزادی
11. انجام رادیوتراپی
12. سرطان پوست
13. کمبود ویتامین
14. کک و مک
15. شغل

منبع

 

شما میتوانید در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر برای خواندن دیگر مقالات در حوزه مراقبت پوست به مجله ایطو مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

لک صورت چیست؟

درمان تخصصی، گیاهی و خانگی لک صورت

محدثه
محدثه علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋