محدثه

محدثه

علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

انواع لک صورت چیست + نحوه درمان آنها

لک صورت چیست؟

پوست یکی از مهم ترین بخش های بدن است و اولین قسمتی است که در برخورد با افراد مختلف در معرض نمایش قرار می گیرد. بنابراین وضعیت پوست و سلامت آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری یک فرد داشته باشد.

لک صورت یکی از مشکلات پوستی است که ایجاد آن دلایل مختلفی دارد. امروزه روش های مختلفی برای از بین بردن لک صورت وجود دارد. اما قبل از هر چیز بهتر است با لک و انواع آن آشنا شوید. در نهایت راه های از بین بردن آن ها را شناسایی کنید. در این مقاله از مجله ایطو به بررسی تمامی جوانب لک صورت می پردازیم.

لک صورت چیست؟

لک صورت معمولاً به قسمت هایی از پوست صورت گفته می شود که دارای رنگی متفاوت با قسمت های دیگر هستند. لک های قهوه ای، سفید، قرمز و تیره از جمله لک هایی هستند که در نواحی مختلف بدن از جمله صورت می توانند به وجود آیند.

لک صورت نتیجه اختلال در رنگدانه های پوستی و تجمع ملانین ها در بخش های مختلف پوست است. ملانین در واقع ماده ای است که وظیفه رنگ دهی به پوست را بر عهده دارد. این ماده به صورت ذاتی در پوست تولید می شود. اما عوامل خارجی و داخلی در بدن می توانند بر عملکرد آن و میزان تولید و تجمع آن در قسمت های مختلف پوست تاثیر گذاشته و لک های پوستی را به وجود آورند. این نکته را به خاطر داشته باشید که رنگ پوست کاملاً ارثی بوده و زمینه وراثتی دارد. بنابراین به صورت طبیعی برخی از افراد دارای پوست روشن و برخی دیگر دارای پوست تیره هستند.

اما لک های پوستی به دلیل تفاوتی که با رنگ قسمت های دیگر پوست دارند کاملاً قابل تشخیص بوده و نوعی مشکل پوستی به شمار می روند. بنابراین افراد بسیاری از وجود لک صورت رنج برده و به دنبال راه حلی دائمی برای درمان آن هستند. خبر خوشحال کننده این است که لک صورت با روش های مختلفی قابل درمان است و این روش ها در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، نتیجه ای غیر قابل بازگشت خواهند داشت. در ادامه به معرفی روش های از بین بردن لک های پوستی خواهیم پرداخت.

انواع لک صورت

همانطور که اشاره شد لک صورت نتیجه توزیع نامناسب و تجمع ملانوسیت ها در لایه اپیدرم یا همان لایه ی سطحی پوست است. وظیفه ملانوسیت ها ایجاد یک رنگ یکنواخت و یکدست در سراسر پوست است. اگر عملکرد آن ها دچار اختلال شود، لک های پوستی به وجود می آیند. بهتر است برای تشخیص نوع لک پوستی به پزشک متخصص مراجعه شود. اما لک ها دارای انواع مختلفی هستند.

به طور کلی لک صورت به انواع زیر دسته بندی می شود:

  • لک های سفید رنگ یا هایپرپیگمنتیشن: این لک ها معمولاً به دنبال ابتلا به بیماری هایی نظیر ویتیلیگو یا در اثر تروما و سوختگی هایی با درجات مختلف به وجود می آیند.
  • لک های قهوه ای رنگ: این لک ها که به لک های پیری یا افزایش سن مشهور هستند، با گذشت زمان و بعد از سن ۴۰ سالگی ایجاد می شوند.
  • لک های قرمز رنگ: این لک ها معمولاً به صورت مادرزادی روی صورت یا قسمت های مختلف بدن دیده می شوند. این نوع لک صورت به دنبال ابتلا به ماه گرفتگی و غیره به وجود آمده است.
  • لک های خونی: این لک ها پاپول نامیده می شوند. این نوع لک در اثر ترکیب رگ های خونی در سطح پوست به وجود می آید. پتشیا هم نوع دیگری لک صورت است که به دنبال پارگی مویرگ های خونی در سطح پوست ایجاد می شود.
  • لک های تیره رنگ: این لک صورت به دلیل تجمع بیش از حد ملانین در یک ناحیه از پوست به وجود می آید. لک هایی که در دوران حاملگی و یائسگی به وجود می آیند از این نوع هستند. این نوع لک صورت به دنبال تغییرات هورمونی به وجود می آید.
  • خال ها و کک و مک نیز نوع دیگری از لک صورت هستند که عامل اصلی ایجاد آن ها وراثت و ژنتیک است.

لک های پوستی چرا ایجاد می شوند؟

همان طور که اشاره شد لک صورت به دنبال ایجاد اختلال در رنگدانه ها به وجود می آید. همچنین بهتر است بدانید که این موضوع در بیشتر موارد به عامل وراثت و ژنتیک بر می گردد. اما در برخی از موارد نیز تحت تأثیر موارد فیزیکی بیرونی است. به طور مثال اشعه های نور خورشید از جمله عوامل شایع در ایجاد لک های پوستی است. اما در اکثر مواقع با استفاده از ضد آفتاب ها می توان از ایجاد این نوع لک روی پوست صورت جلوگیری کرد.

افزایش سن نیز می تواند عملکرد ملانین ها را دچار اختلال کرده و منجر به ایجاد لک صورت و دست ها شود. از طرف دیگر با ابتلا به برخی از بیماری ها و مصرف داروهای خاصی امکان ایجاد لک های پوستی بالا می رود. آکنه و جوش هایی که معمولاً نوجوانان و جوانان با آن درگیر هستند نیز می توانند منجر به ایجاد لک های پوستی شوند. نوع دیگری لک صورت نیز وجود دارد که به دنبال ایجاد جراحت یا عفونت در پوست ایجاد می شود.

به طور کلی علل ایجاد لک صورت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • ابتلا به ماه گرفتگی های مادرزادی از جمله خال، نقطه های آبی مغولی، لک های قرمز پورت واین، خال های توت فرنگی نوزادی یا همانژیومی
  • ابتلا به بیماری های پوستی مختلف از جمله ملاسما، روزاسه، درماتیت تماسی، خونریزی های زیر جلدی، تینه آ ورسیکالر، ویتیلیگو و زخم استاز
  • ابتلا به انواع مختلف سرطان پوست مانند کراتوز نوری، سرطان سلول های قاعده ای، کارسینوم سلول های سنگفرشی و ملانوم
  • آفتاب سوختگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت طولانی بدون استفاده از ضد آفتاب
  • ابتلا به عفونت های پوستی مانند قارچ ها و انگل ها مانند بیماری کاندیدیازیس
  • ابتلا به بیماری های خود ایمنی مختلف مانند لوپوس
  • لک های ناشی از اسکار جوش و آکنه و کک و مک
  • تغییرات هورمونی مانند دوران بارداری و یائسگی
  • ابتلا به حساسیت های پوستی مانند اگزما
  • سوختگی هایی با درجات مختلف
  • لک های ناشی از جراحات
  • انجام رادیوتراپی

آیا جلوگیری از ایجاد لک های پوستی ممکن است؟

بله ممکن است. استفاده از کرم ضد آفتاب و در حد امکان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگرفتن تا حد زیادی می تواند از ایجاد لک های پوستی جلوگیری کند.مراقبت از پوست برای پیشگیری از لک های پوستی بسیار اهمیت دارد.

راه های از بین بردن لک پوستی

بهتر است بدانید که امروزه راه های مختلفی برای از بین بردن لک صورت وجود دارد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر این روش ها می توانند منجر به کاهش و از بین بردن کامل لک ها و ایجاد توقف در تولید لک های جدید شوند. از جمله روش هایی که برای از بین بردن لک صورت در سراسر جهان استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بسیاری از لک های صورت به کمک کرم های لایه بردار و کرم های ضد لک قابل رفع هستند. اما در این میان برخی از لک های صورت کاملاً در برابر کرم ها مقاوم هستند. برخی دیگر نیز بعد از تکمیل دوره درمان بازگشته و کاملاً از بین نمی روند.

در این موارد تنها راه برای از بین بردن لک صورت استفاده از لیزرهای درمانی است. لیزر معمولاً برای رفع لک هایی که به درمان دارویی مقاوم هستند و لک هایی که نیاز است در مدت زمان کوتاهی از بین بروند مورد استفاده قرار می گیرد.

در این موارد از لیزرهای ضد لک استفاده می شود. لیزر می تواند لک صورت را کاملاً از بین برده و نتیجه کار کاملاً غیر قابل بازگشت است. این روش عارضه ای ندارد و تنها پس از انجام آن کمی التهاب و قرمزی در پوست صورت دیده می شود.

استفاده از کرم ضد لک برای از بین بردن لک

در بسیاری از موارد می توان لک صورت را به کمک کرم های ضد لک از بین برد. اما کرم ضد لک چیست و چگونه می تواند لک پوستی را درمان کند؟ کرم های ضد لک حاوی ترکیباتی هستند که می توانند از تجمع ملانین ها در لایه اپیدرم پوست و پیشرفت فرآیند رنگ سازی توسط آن ها جلوگیری کنند. در نتیجه فرآیند تغییر رنگ پوست متوقف می شود و پوست پس از مدتی به حالت طبیعی خود باز می گردد. در نهایت لک های پوستی به مرور زمان از بین می روند.

اما همه این موارد به شرط استفاده مداوم و منظم از این کرم ها است. همچنین برخی از این کرم ها می توانند با لایه برداری از خارجی ترین لایه پوست منجر به روشن تر آن شوند. در نتیجه پس از پایان دوره درمان پوست چند درجه روشن تر خواهد شد.

نحوه استفاده از کرم ضد لک صورت چگونه است؟

این کرم ها باید با توجه به نوع لک صورت و زیر نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرند. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی همچون افزایش میزان لک ها یا سوختگی پوست را به همراه داشته باشند. این اتفاق معمولاً در اثر استفاده از کرم هایی که حاوی مقادیر زیادی از ماده هیدروکینون هستند می افتد

کرم های ضد لک باید به صورت روزانه و مداوم مورد استفاده قرار گیرند. این کار باید حداقل دو تا سه ماه ادامه داشته باشد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. در کنار این کرم ها باید از کرم های ضد آفتاب استفاده شود تا از ایجاد لک صورت جدید نیز جلوگیری گردد.

کرم ضد لک چه لک هایی را از بین می برد؟

کرم ضد لک می تواند لک های قهوه ای، قرمز و خاکستری رنگ ناشی از بیماری ملاسما، لک هایی که در اثر تماس با نور خورشید به وجود آمده اند، کک و مک و لک های قرمز و قهوه ای رنگی که حاصل جوش ها و آکنه های قدیمی هستند را از بین ببرد.

استفاده از درمان های گیاهی و خانگی

بسیاری از افراد معتقدند می توان لک صورت را به کمک روش های خانگی از بین برد. البته باید توجه داشت قبل از هر چیز باید نوع لک و علت ایجاد آن بررسی شود. به طور مثال؛ لک هایی که در اثر بیماری های مختلف به وجود آمده اند با این روش ها قابل رفع کردن نیستند.

روش های خانگی بسیار زیادی برای رفع لک صورت پیشنهاد می شود. در این میان استفاده از آب گوجه فرنگی، ژل آلوئه ورا، استفاده از سفیده تخم مرغ، عسل، لیمو، سرکه سیب، خیار، روغن درخت چای، ماسک عسل و دارچین و مصرف چای سبز بسیار توصیه می شود. گفته می شود بخور دادن صورت و استفاده از کمپرس گرم نیز می تواند میزان لک صورت را کاهش دهد.

چه ترکیباتی در از بین بردن لک صورت موثر است؟

از جمله ترکیباتی که می تواند به روشن تر شدن پوست صورت و از بین بردن لک صورت کمک کند، می توان به ویتامین ث اشاره کرد. آب گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث، آنتی اکسیدان و ماده لیکوپن است.

این ماده می تواند منجر به روشن تر شدن پوست شود. بهتر است قبل از مصرف آب گوجه فرنگی مقداری از آن را روی پوست صورت خود تست کنید تا از عدم حساسیت به آب گوجه فرنگی مطمئن شوید.

  • ژل آلوئه ورا نیز از جمله محصولاتی است که گفته می شود در از بین بردن لک صورت معجزه می کند. این ژل حاوی ماده پلی ساکارید است. این ماده می تواند روند بهبود زخم ها و از بین رفتن لک ها را سرعت بخشد. همچنین به تولید سلول های جدید کمک می کند. این ژل می تواند محافظت کاملی در برابر اشعه آفتاب نیز به وجود آورد. قبل از استفاده از این ژل بهتر است از نداشتن هرگونه حساسیت پوستی به این محصول اطمینان حاصل کنید.
  • سفیده تخم مرغ از گذشته تا به امروز به عنوان یک ماسک لایه بردار شناخته شده است. برای استفاده از آن تنها کافیست سفیده را از زرده جدا کرده و روی پوست صورت بمالید. سپس اجازه دهید تا خشک شود و آبکشی نمایید. انجام این کار حداقل دو مرتبه در هفته می تواند منجر به کاهش لک صورت شود.
  • عسل نیز یکی از محصولات سرشار از آنتی اکسیدان است که در طب سنتی به منظور التیام زخم ها و افزایش سرعت بهبود آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب عسل و زردچوبه یا عسل و دارچین می توانید یک ماسک لایه بردار برای از بین بردن لک صورت تولید کنید.
  • لیمو نیز یکی از مرکباتی است که در محصولات زیبایی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. آب لیمو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث است. بنابراین می تواند به عنوان یک ضد لک صورت مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار کمی از آب لیمو را روی پوست صورت مالیده و بعد از ۱۰ دقیقه آبکشی کنید. این کار را هر روز به مدت دو هفته انجام دهید تا تاثیرش را در از بین بردن لک صورت مشاهده کنید.

جمع بندی

به طور کلی ابتلا به انواع لک صورت برای همه ی افراد اجتناب ناپذیر است اما با آگاهی نسبت به این موضوع و انجام مراقبت های پوستی مانند استفاده مداوم از کرم های ضدآفتاب مناسب پوست می توان احتمال ابتلا را ضعیف و از ایجاد لک صورت جلوگیری به عمل آورد. البته اگر لک های صورت ایجاد شده باشد هم می توان آن ها را درمان کرد. کافی است با مشاوران و متخصصین در زمینه مراقبت های پوستی مشورت کنید. فروشگاه اینترنتی ایطو به عنوان یکی از ارائه دهندگان انواع پکیج های مراقبت پوستی می توانند به شما کمک کنند.

منبع

محدثه
محدثه علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋