محدثه

محدثه

علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

لک های صورت خود را چگونه از بین ببرید؟

به نقل از فروشگاه اینترنتی ایطو پوست صورت به صورت طبیعی و ژنتیکی دارای رنگ های مختلفی است. پوست تیره، سبزه، سفید و زرد از انواع رنگ پوست هستند. رنگ پوست ریشه در وراثت و ژنتیک دارد. اما در طول زمان عوامل خارجی و همچنین وضعیت داخلی بدن می تواند منجر به تغییر کل یا بخش هایی از آن شود. در نتیجه لک صورت ایجاد می شود.

لک صورت چیست؟

 

لک صورت یکی از مشکلات پوستی است که به دنبال ایجاد اختلال در روند رنگ سازی پوست ایجاد می شود. ملانوسیت ها در لایه میانی پوست قرار دارند و ملانین را تولید می کنند. ملانین عامل اصلی ایجاد رنگ پوست است. هر گونه اختلال در روند تولید این ماده می تواند منجر به ایجاد لک صورت شود.

لک ها در قسمت های مختلف بدن می توانند به وجود آیند. اما معمولاً لک صورت بیشتر به چشم می آید، زیرا در معرض دید است و صورت و دست ها اولین عضو از بدن هستند که نمایان می شوند. لک ها در انواع مختلفی از جمله لک های سفید، لک های قهوه ای، قرمز، آبی و تیره رنگ وجود دارند. برخی از آن ها به صورت مادرزادی و برخی دیگر به دلایل مختلف به وجود می آیند.

افراد بسیاری از وجود لک صورت رنج می برند. لک ها به طور کلی در انواع مختلف زیر دسته بندی می شوند:

لک های سفید رنگ یا هایپرپیگمنتیشن
لک های قهوه ای رنگ
لک های قرمز رنگ
لک های خونی
لک های تیره رنگ
خال ها و کک و مک

چگونه لک صورت را از بین ببریم؟

 

درمان لک صورت به روش لیزر و موضعی امکان پذیر است

به طور کلی تنها دو روش کلی برای از بین بردن لک صورت وجود دارد. روش اول درمان دارویی به روش موضعی و روش دوم استفاده از لیزرهای ضد لک است.

۱. درمان دارویی به روش موضعی


در روش اول از کرم های موضعی مانند کرم های ضد لک و کرم های لایه بردار استفاده می شود. این روش ها معمولاً زمانبر هستند و نیاز به نظم و تداوم دارند.
در صورتی که زیر نظر پزشک از کرم های لایه بردار و ضد لک به صورت مداوم و منظم استفاده شود، نتیجه درمان بعد از سه ماه قابل مشاهده خواهد بود. کرم های لایه بردار با از بین بردن خارجی ترین لایه پوست می توانند منجر به روشن تر شدن پوست گردند.

کرم ضد لک چیست؟

در مقاله ای جداگانه و مفصل به سوال « کرم ضد لک چیست؟» پاسخ داده ایم اما به طور خلاصه می توان گفت؛ محصولات ضد لک با استفاده از ترکیباتی که در تولید آن ها استفاده شده است می توانند از پیشروی و تولید لک ها جلوگیری کنند. همچنین به مرور زمان می توانند لک های قدیمی را از بین ببرند. کرم های ضد لک حاوی ویتامین ث، مرطوب کننده و هیدروکینون هستند. این کرم ها تنها می توانند لک هایی که به رنگ قرمز، قهوه ای و خاکستری هستند را درمان کنند. این لک ها معمولاً در اثر بیماری ملاسما یا در اثر آفتاب سوختگی به وجود آمده اند. کک و مک و جای جوش و آکنه نیز به کمک این کرم ها از بین می رود.

۲. استفاده از لیزر های ضد لک

 

استفاده از لیزر یکی از راه های از بین بردن لک پوستی است

اما در مواردی که بیمار مبتلا به لک صورت برای رفع لک ها عجله دارد یا در بیمارانی که به درمان های دارویی جواب نداده اند می توان از روش لیزر درمانی استفاده کرد. در این روش از لیزرهای ضد لک استفاده می شود. این لیزر می تواند بر عملکرد ملانوسیت ها تأثیر گذاشته و جلوی تجمع ملانین را بگیرد. برخی از لک ها پس از اتمام دوره درمان دوباره باز می گردند. اما بهتر است بدانید معمولاً لک هایی که به کمک لیزر از بین رفته اند غیر قابل بازگشت هستند. لیزر ضد لک صورت عارضه ای ندارد و تنها بعد از انجام آن کمی قرمزی و التهاب در پوست صورت دیده می شود.

 

استفاده از درمان های خانگی و گیاهی از بین بردن لک

 

استفاده از کمپرس سرد و گرم، انواع مواد مانند ابلیمو، عسل و ... از درمان خانگی لک صورت است

در طب سنتی معمولاً از روش های خانگی برای از بین بردن لک صورت استفاده می شود. بخور دادن و استفاده از کمپرس آب گرم، کمپرس آب سرد، انواع ماسک های گوجه فرنگی، ژل آلوئه ورا، عسل، سفیده تخم مرغ و .. از جمله روش هایی هستند که بسیاری از افراد از آن ها برای بهبود وضعیت پوست خود استفاده می کنند.

کمپرس سرد


سرما درمانی، یکی از روش های خانگی و آسان برای از بین بردن لک پوستی است. آکنه و تورم به این روش قابل درمان است. این روش ساده است و با استفاده از قطعات یخ و یک پارچه نرم هم می توانید به کاهش تورم و قرمزی پوست کمک کنید. تکه های یخ را در یک پارچه ی نرم بپیچید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در محل لک پوستی قرار دهید. این روش را می توانید روزانه چند بار انجام دهید.

کمپرس گرم


در مقابل گزینه دیگری هم وجود دارد که استفاده از کمپرس گرم است و این روش برای پاک کردن پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه موثر است. با گرم شدن پوست، منافذ آن باز شده و چرک ها بیرون می آیند.یک پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید و در محل مورد نظر قرار دهید. دقت کنید دمای پارچه نباید در حدی باشد که باعث سوزش یا اذیت شدن بشود.

گوجه فرنگی


لک هایی که ریشه آن ها آفتاب سوختگی و عوامل خارجی است معمولاً با این روش ها کاهش می یابند. مواد طبیعی که حاوی ویتامین ث، آنتی اکسیدان و لیکوپن هستند می توانند منجر به روشن تر شدن پوست در طول زمان شوند. آب گوجه فرنگی یکی از این مواد طبیعی است که مصرف مداوم آب آن به صورت موضعی روی پوست صورت می تواند منجر به کاهش لک صورت شود.

ژل آلوئه ورا


از دیگر مواد طبیعی که به وفور در تولید محصولات مراقبت از پوستی نیز استفاده می شود ژل آلوئه ورا است. این ژل می تواند از پوست در برابر نور خورشید و عوامل خارجی محافظت کاملی ایجاد کند. بنابراین از ایجاد لک های جدید جلوگیری می کند. همچنین می تواند روند درمان زخم ها و لک های قدیمی را بهبود بخشد.

عسل

 


عسل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدلک و روشن کننده دارد

عسل از جمله محصولات طبیعی است که در تولید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مانند انواع ماسک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. عسل حاوی آنتی اکسیدان بوده و می تواند در التیام زخم ها استفاده شود. زیرا نوعی آنتی باکتریال به شمار می رود. از ترکیب این ماده با مواد دیگری همچون زردچوبه یا دارچین ماسک هایی تولید می شود که می تواند پوست صورت را روشن تر کند. برای این کار کافیست هفته ای دو بار این ترکیب را روی لک صورت خود مالیده و پس از ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

سفیده تخم مرغ

 


پروتئین و ویتامین سفیده تخم مرغ، روشن کننده و ضدلک است

تخم مرغ ماده ای است حاوی مواد معدنی، ویتامین و پروتئین که خاصیت سفت کنندگی دارد و جاذب چربی اضافی پوست است. سفیده و زرده ی تخم مرغ را از هم جدا کرده و سفیده ی آن را بر موضع مورد نظر بمالید و بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید. از این ماسک می توان هر سه روز یکبار استفاده کرد تا به روشن شدن لکه های پوستی کمک کند.

سرکه سیب


سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد مانع از رشد باکتری ها می شود. خاصیت قلیایی دارد که باعث می شود سطح PH پوست به تعادل برسد. سرکه سیب به تنهایی قابل استفاده نیست و باید با مقداری آب ترکیب شود. یک پیمانه آب و یک سوم پیمانه سرکه سیب را در یک ظرف تمیز و استریل شده ترکیب کنید سپس یک تکه پنبه را به مقداری از ترکیب سرکه و آب آغشته کنید و لک صورت را پاک کنید. پس از ۲۰ ثانیه صورت خود را بشویید.
اما دقت کنید که سرکه سیب ممکن است حساسیت زا باشد، اگر پوست حساس دارید مقدار بیشتری آب به ترکیب اضافه کنید.
مقدار کمی از ترکیب را روی پوست تست کنید و در صورتی که مشکلی وجود نداشت و پوست شما واکنش غیر عادی نشان نداد می توانید از این ترکیب استفاده کنید.

لیمو ترش

 


لیمو ترش چون ویتامین c دارد، می تواند در از بین بردن لک اثر گذار باشد

لیموترش غنی از ویتامین C است. به چندین روش می توان از لیمو برای درمان لک صورت استفاده کنید.
۱. لیمو ترش را برش بزنید و تکه های آن را روی لک های قهوه ای قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه شستشو دهید. اما اگر پوست حساسی دارید به صورت مستقیم از لیمو استفاده نکنید . می توانید مقداری آب لیمو را با مقداری آب ترکیب کنید و با استفاده از پنبه به صورت خود بزنید.
۲. آب لیمو را با شکر ترکیب کنید. اضافه کردن ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری شکر به مقداری آب لیمو خمیری را شکل می دهد که می توانید روی لک های صورت بزنید. نیم ساعت زمان بدهید تا خمیر کامل خشک شود سپس صورت و یا محل تیرگی را آب سرد شستشو دهید و ترجیحا از مرطوب کننده استفاده کنید.

سیب زمینی


سیب زمینی ماده ای مفید برای سلامت و زیبایی پوست است. سرشار از ویتامین C و نشاسته است که می تواند به کاهش رنگدانه های پوست منجر شود. می توانید برش هایی از سیب زمینی را روی لک ها قرار دهید و بعد از چند دقیقه صورت خود را با آب بشویید.
در صورت تمایل می توانید از ترکیب سیب زمینی و عسل برای رفع تیرگی ها استفاده کنید. سیب زمینی را رنده کرده و به اندازه ی دو قاشق غذا خوری از آب سیب زمینی را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کرده و روی لک پوستی بزنید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه بماند سپس با آب سرد شستشو دهید.

خیار

 


خیار خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که می تواند لک پوستی را درمان کند

خیار، ماده ای سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان و موثر در از بین بردن لک های پوستی است. برای استفاده از خیار می توانید می توانید پنبه ای را به آب خیار آغشته کنید و به پوست بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه صورت خودرا با آب سرد بشویید. راه دیگر هم این است که حلقه های خیار را به صورت مستقیم در محل مورد نظر قرار دهید.

چای سبز


چای سبز هم نوعی آنتی اکسیدان است که حتی از کرم ها و لوسیون های حاوی چای سبز برای کاهش آکنه و التهاب استفاده می شود. چای سبز را در مقداری آب به مدت ۴ دقیقه بجوشانید. بعد از خنک شدن چای تکه ای پنبه را به آن آغشته و به صورت بزنید. بعد از خشک شدن پوست می توانید آن را شستشو دهید.

روغن درخت چای

 

روغن درخت چای خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان لک موثر است

روغن درخت چای مقوی است و خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که در درمان آکنه و التهابات پوستی می تواند موثر واقع شود. برای استفاده از روغن درخت چای باید آن را آب مخلوط کنید. روغن درخت چای و آب را به نسبت ۱ به ۹ با هم مخلوط کنید. یعنی مقدار آب ۹ برابر مقدار روغن درخت چای باشد سپس تکه ای پنبه را به مخلوط آغشته و روی لک یا آکنه بزنید. روزانه یک الی دو بار می توانید از این ترکیب استفاده کنید.

لک صورت چگونه بوجود می آید؟

 

از نظر پزشکی لک صورت در اثر توزیع نامناسب و تجمع ملانوسیت ها در لایه اپیدرم یا همان لایه ی سطحی پوست به وجود می آید. همان طور که قبلاً اشاره شد ملانوسیت ها وظیفه ایجاد رنگ در پوست را بر عهده دارند. بنابراین ایجاد هرگونه اختلال در روند تولید ماده ملانین می تواند منجر به ایجاد تغییر در رنگ بخش های مختلف پوست شود. ملانوسیت ها می توانند رنگ یکنواخت و یکدستی را در پوست ایجاد کنند.

حتماً تا به حال متوجه وجود لک های پوستی روی صورت و دست های افراد میانسال و سالخورده شده اید. بهتر است بدانید افزایش سن خود دلیل مهمی برای ایجاد لک صورت و دست ها است. با افزایش سن تولید ملانین در پوست دچار اختلال می شود و همچنین به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، این لک ها ایجاد می شوند. بر اساس تحقیقات میزان کک و مک و همچنین لک های پوستی در کشورهایی که بیشتر در معرض اشعه های مضر نور خورشید هستند بیشتر است.

بهتر است بدانید ابتلا به بیماری های مختلف و مصرف برخی از داروهای خاص نیز منجر به ایجاد لک صورت می شوند. داروهای هورمونی می توانند میزان لک های صورت را افزایش دهند. در واقع تغییرات هورمونی می تواند منجر به ایجاد لک صورت شود. به همین دلیل اکثر خانم ها در دوران بارداری و یائسگی دچار لک صورت می شوند.

اما لازم است بدانید این لک ها قابل درمان هستند و معمولاً با ایجاد تعادل در هورمون ها از بین می روند. این لک ها به کمک کرم های ضد لک و همچنین با استفاده از لیزر های ضد لک از بین می روند.

تا به اینجا افزایش سن، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و وراثت به عنوان عوامل ایجاد لک صورت معرفی شدند. اما بهتر است بدانید عوامل دیگری از جمله آکنه و جوش های پوستی نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد لک های پوستی تیره رنگ هستند.

در واقع این لک ها همان اسکار و جای جوش های قدیمی هستند. خبر خوب این است که این لک ها به کمک کرم های ضد لک و لایه بردار از بین می روند. همچنین در موارد بسیار حاد که به درمان های دارویی مقاوم هستند می توان از لیزر درمانی استفاده کرد. تابش نور خورشید، مصرف داروهای هورمونی و ... از عوامل ایجاد لک است

 

به طور کلی از جمله عوامل ایجاد لک صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وجود مشکلات پوستی به صورت مادرزادی از جمله ماه گرفتگی، خال، نقطه های آبی مغولی، لک های قرمز پورت واین، خال های توت فرنگی نوزادی یا همانژیومی
2. وجود بیماری های پوستی مختلف مانند ملاسما، روزاسه، درماتیت تماسی، خونریزی های زیر جلدی، تینه آ ورسیکالر، ویتیلیگو و زخم استاز
3. ابتلا به سرطان های پوستی از جمله کراتوز نوری، سرطان سلول های قاعده ای، کارسینوم سلول های سنگفرشی و ملانوم
4. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب به مدت طولانی و ابتلا به آفتاب سوختگی
5. ایجاد عفونت های پوستی مانند قارچ ها و انگل ها و ابتلا به بیماری های عفونی پوستی از جمله کاندیدیازیس
6. ایجاد تغییرات هورمونی در بدن مانند دوران بارداری و یائسگی
7. ابتلا به بیماری های خود ایمنی مختلف مانند لوپوس
8. انجام رادیوتراپی برای درمان عارضه های دیگر
9. ایجاد حساسیت های پوستی مانند اگزما
10.لک های ناشی از جراحات و صدمات
11. لک های ناشی از اسکار جوش و آکنه
12. وجود کک و مک

منبع: مجله اینترنتی ایطو

محدثه
محدثه علاقه مند و فعال در زمینه زیبایی و مراقبت پوست

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋