tajmir riyahi

tajmir riyahi

آیا کمبود ویتامین دی باعث لک صورت می شود ؟

رابطه ویتامین دی و لک صورت به این صورت است که سطوح پایین ویتامین دی می‌توانند روی رنگدانه‌های پوست تاثیر بگذارند. ملانین، رنگدانه‌ای ست که به پوست رنگ می‌بخشد و توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت تولید می‌شود. زمانی که در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرید، به سنتز ویتامین D کمک می‌کنید. اگر رنگ پوست تیره‌ای دارید، نسبت به افرادی با پوست روشن تر، به نور خورشید بیشتری نیاز دارید تا از کمبود ویتامین D دوری کنید.

ویتامین دی علاوه بر دریافت نور خورشید کافی، در غلات و شیر غنی شده نیز یافت می‌شود. با متخصص پوست خود صحبت کنید تا ببینید چگونه می‌توانید برای تأمین نیاز بدن به این ویتامین بدون آسیب رساندن به پوست، نور خورشید کافی دریافت کنید.

کمبود ویتامین D قابل درمان است؟

اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین D دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید. بسیاری از کمبود ویتامین‌ها با برخی راهکارهای ساده قابل درمان هستند.

منابع ویتامین D

از چه راهی می توانید ویتامین دی دریافت کنید؟

بهترین راه دریافت ویتامین دی روزانه، نشستن در معرض آفتاب نیست. اما استفاده منظم از غذاهای سالم غنی از این ویتامین می‌تواند به شما کمک کند. در کنار مکمل ها، این غذاها، منابع خوبی از ویتامین D هستند:

  • ماهی تُن
  • سالمون
  • ساردین
  • قزل آلا
  • قارچ ها
  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • غذاهای غنی شده مانند غلات، شیر، آب پرتقال و ماست

آکادمی ملی دارو برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ۶۰۰ واحد ویتامین دی را در روز توصیه می‌کند.

با علائم کمبود ویتامین D بر پوست بیشتر آشنا شوید.

کدر شدن پوست: کمبود ویتامین D باعث می شود پوست شما کدرتر و اندکی خاکستری رنگ به نظر برسد همچنین هرگونه تیرگی موجود و حلقه های تیره در پوست تشدید می‌شود و پوست دیرتر بهبود پیدا می‌کند. زیرا سلول‌های پوستی برای بازسازی به ویتامین  D نیاز دارند. بنابراین، سعی کنید با قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین مصرف مکمل های ویتامین D بعد از مشورت با پزشک خود این مشکل را حل کنید.

علائم کمبود ویتامین d

ملاسما: ملاسما شرایطی است که منجر به تیرگی پوست یا افزایش رنگ در نقاط کوچک یا نواحی بزرگتر می‌شود. با اینکه رابطه میان کمبود ویتامین D و ملاسما هنوز در حال بررسی است، تحقیقات اولیه روی بیماران مبتلا به ملاسما نشان داده اند افرادی که به این شرایط دچار هستند، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند.

با اینکه درمان کمبود ویتامین D از اهمیت زیادی برخوردار است، اما تیرگی پوست نیاز به درمان‌های موضعی دیگری دارد که به بهبود پوست تیره کمک می‌کند.

خشکی پوست: خشکی و خارش پوست، یکی از علائم کمبود ویتامین D می‌باشد. همچنین در موارد شدید ممکن است افراد دچار اگزما نیز شوند. البته این مشکل نتیجه نقص عملکرد سیستم ایمنی نیز می‌باشد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین دی دریافت شده از طریق نور خورشید و روش‌های موضعی می تواند در درمان اگزما مفید باشد.

خطوط ریز: ویتامین D نه تنها به تغییرات سلولی بهتر کمک می‌کند، بلکه به مبارزه بدن با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این رادیکال‌ها مستقیماً باعث پیری می‌شوند. کمبود این ویتامین باعث ظاهر شدن سریعتر چین و چروک ها و خطوط ریز می‌شود و همچنین مشکلات پوستی موجود را واضح تر می‌کند.

 

آیا کمبود ویتامین دی باعث لک صورت می شود - دکتر ریاحی

tajmir riyahi
tajmir riyahi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋