مهدی مهران

مهدی مهران

کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو در مشهد با داشتن 13 سال سابقه کاری در این حوزه پر رقابت و همکاری با برندهای پرطرفدار مشهد و ایران، mahdimehr1.ir

8 تکنیک طلایی سئو داخلی وردپرس

سال 2022 سالی بسیار پررقابت برای سئوکاران بود. با نگاه کردن به لیست قیمت سئو توسط سئوکاران، خواهید دید که فعالیت در این حرفه به چه اندازه رقابتی می باشد. امروزه کسب و کارهای اینترنتی بیش از گذشته گسترش پیدا کرده اند. به همین دلیل فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ به یکی از پردرآمدترین حرفه ها تبدیل شده است. در همین راستا بسیاری از افراد به دنبال کسب آموزش های سئو و حرفه ای شدن در این حوزه هستند.

بهترین راه درآمدزایی در کسب و کارهای اینترنتی، راه اندازی یک سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل با استفاده از قوانین سئو می باشد. برای این منظور، بیشتر افراد از قالب وردپرس برای راه اندازی سایت خود استفاده می کنند. البته برای سئو کردن یک سایت وردپرسی باید از تکنیک های سئو داخلی و خارجی به درستی استفاده کرد. همچنین قبل از هر کاری باید یک افزونه مناسب برای سئو وردپرس انتخاب کرد. در ادامه با من مهدی مهران همراه باشید تا به شما 8 تکنیک طلایی سئو داخلی وردپرس را آموزش دهم.

 

 

بهترین افزونه های سئو سایت در وردپرس کدامند؟

برای سئو سازی سایت وردپرس ابتدا باید با افزونه های مختلف و موارد استفاده هر یک از آن ها آشنا شد. معمولا هنگام خواندن مطالب مرتبط با این موضوع و جست و جو برای انتخاب بهترین افزونه های رایگان، خواهید دید که هر یک از سایت ها ابزارهای مختلفی را معرفی کرده اند که انتخاب را برای افراد به ویژه تازه کاران مشکل می کند.

موضوع اصلی در رابطه با انتخاب افزونه مناسب، آشنایی با نوع عملکرد آن است؛ زیرا برای سئو کردن یک سایت و رساندن آن به صفحه اول گوگل اصلا نیازی به استفاده از تمامی ابزارها نیست. بنابراین برای انتخاب افزونه، ابتدا نحوه عملکرد و اطلاعات لازم را در مورد افزونه مورد نظر کسب کرده و سپس برای دانلود و نصب آن اقدام کنید. چند مورد از بهترین افزونه های وردپرس عبارتند از:

  • All in One SEO
  • SEMRush
  • Yoast SEO
  • SEOPress
  • Rank Math
  • Redirection

منظور از عنوان سئو در وردپرس چیست؟

یکی از ترفند های سئو برای کسب رتبه در گوگل، انتخاب عنوان مناسب برای صفحات سایت است. در واقع عنوان سئو همان تایتل صفحات است که اصلی ترین عامل در معرفی صفحه و تاثیرگذارترین معیار در افزایش رتبه صفحات می باشد. هر عبارت یا جمله ای که در عنوان سئو قرار گذاشته شود، دقیقا به همان صورت نیز توسط گوگل مشاهده خواهد شد. بنابراین در انتخاب عنوان باید حساسیت زیادی را به خرج داد.

یکی از علل بسیار مهم در انتخاب عنوان سئو در وردپرس، افزایش CTR یا نرخ کلیک است. انتخاب یک عنوان مناسب و جذاب می تواند باعث جذب بیشتر کاربران و وورد به سایت شود. به دنبال ورورد کاربران نیز ترافیک سایت افزایش پیدا کرده و در نتیجه موجب ارتقای رتبه سایت در گوگل خواهد شد. بنابراین همواره باید به فکر بهینه سازی و انتخاب بهترین عناوین در سئو بود. برای انتخاب بهترین و تاثیرگذارترین عنوان نکات زیر را باید در نظر گرفت:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان
  • طولانی نبودن عنوان ( حداکثر 60 کاراکتر )
  • شناسایی مخاطب هدف
  • طرح کردن سوال
  • استفاده از اعداد، تاریخ یا سال
  • به کار بردن واژه ترین مثل بهترین، مهم ترین و...
  • و...

آیا با آموزش سئو وردپرس رایگان می توان به یک سئوکار تبدیل شد؟

امروزه دوره های آموزشی مختلفی با عناوین آموزش تدوین استراتژی سئو یا تکنیک های سئو و... به صورت رایگان و پولی ارائه می شود. حال سوال اصلی اینجاست که آیا با توجه به حساسیت و درآمد خیلی خوب این حرفه، باز هم می توان با آموزش های رایگان به یک سئوکار تبدیل شد یا خیر؟ آیا در آموزش های رایگان تمامی مسائل و تکنیک های مربوط به حوزه سئو گفته می شود؟

پاسخ به این گونه سوالات کمی دشوار است؛ زیرا مشخص نیست که در دوره های رایگان چه مسائلی گفته می شود. البته در برخی موارد نیز این آموزش های رایگان می توانند مطالب مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهند. همچنین هر یک از اشخاص، سطح فراگیری مختلفی دارند. برخی با دیدن ویدئوها و فیلم های آموزشی به راحتی مسائل را درک می کنند اما برخی دیگر نیاز به آموزش های حضوری و عملی دارند.

در هر صورت مهم ترین نکته برای تبدیل شدن به یک سئوکار بعد از کسب آموزش های تئوری، کار کردن به صورت عملی و به دست آوردن تجربه کافی در این زمینه است. همچنین برای ماندگاری در این حرفه باید همواره در حال آپدیت کردن مطالب و جمع آوری اطلاعات جدید در این حوزه بود.

از کدام URL برای بهینه سازی وردپرس استفاده کنیم؟

یکی از تکنیک های سئو آن پیچ برای افزایش قدرت سئو، بهینه سازی URL یا آدرس صفحات است. URL یا Permalink مسیر محتوا، موضوع صفحه و ارتباط آن را با دیگر صفحات در اختیار گوگل قرار می دهد. بنابراین بعد از نصب وردپرس باید تنظیمات URL را بهینه سازی کرد. در وردپرس برای هر صفحه به طور پیش فرض یک URL یا Permalink در نظر گرفته شده است که اغلب شامل اعداد و برخی نشانه ها هستند. برای مثال  academy.yoast.com/2019 که هیچ گونه کارایی نیز ندارد.

برای بهینه سازی URLها ابتدا باید حالت پیش فرض را تغییر داد. برای این منظور باید از بخش داشبود وردپرس به قسمت تنظیمات یا Setting و سپس URL یا Permalink بروید. در پنجره باز شده با انتخاب هر کدام از گزینه های موجود، URL پیش فرض تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال انتخاب Numerica باعث گذاشتن اعداد ترتیبی در URL جدید شده یا انتخاب Day and Name موجب جایگذاری تاریخ و بخشی از عنوان نوشته می شود.

بهتر است تنظیمات URL را برای هر برگه یا نوشته به صورت دستی انجام داد. همچنین از یک جمله حداکثر 70 کاراکتری برای نشان دادن موضوع برگه یا نوشته به صورت انگلیسی یا فارسی نیز استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که URL کوتاه تر و نزدیک تر به کلمه کلیدی موجب ارتقای بهتر رتبه سایت خواهد شد.

علاوه بر URL باید به ssl سایت وردپرسی نیز توجه کرد. ssl آدرس سایت را به جای http به صورت https نمایش می دهد. این مفهوم کاملا تخصصی است، بنابراین نیازی نیست تا ذهن خود را زیاد درگیر کنید. برای تهیه ssl، هم می توانید آن را از شرکت هاستینگ خودتان خریداری کنید و هم با استفاده از آموزش های ارائه شده در اینترنت به صورت رایگان آن را از طریق کنترل پنل ها فعال کنید.

آدرس سایت کوتاه باشد یا طولانی؟

یکی از مسائل مورد بحث در میان سئوکاران در رابطه با سئو one page و off page تعریف سایت با www یا بدون آن است. برخی از سئوکاران معتقدند که آدرس کوتاه تر باعث ایندکس شدن سریع تر صفحات می شود. برخی دیگر نیز معتقدند که در چنین آدرسی، کوکی ها به تمامی زیردامنه ها ارسال شده و علاوه بر کندشدن میزان دسترسی به محتوای ثابت باعث می شود که حافظه پنهان نیز به درستی عمل نکند.

هر یک از سئوکاران برای استفاده از آدرس های کوتاه یا بلند دلایل فنی و خاص خود را دارند که از بحث سئو نیز خارج است. در واقع انتخاب هر یک از این آدرس ها به صورت مستقیم بر روی بهینه سازی موتورهای جست و جو تاثیر ندارد و بیشتر به برندینگ کمک می کند. بنابراین انتخاب هر کدام از این آدرس ها به خود فرد بستگی دارد. تنها نکته در این زمینه این است که در صورت تغییر آدرس سایت به هر کدام از این حالت ها یا نگهداری هر دو نسخه از تغییر مسیر 301 نیز غافل نمانید. تغییر مسیر با 301 باعث هدایت کاربران به آدرس اصلی خواهد شد.

الگوریتم های گوگل چه تاثیری در سئو وردپرس دارند؟

برای به کار بردن مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی و خارجی لازم است تا با نحوه عملکرد هر یک از الگوریتم های گوگل آشنا شد. هر یک از این الگوریتم ها بر بخش خاصی از سئو تمرکز دارند که ممکن است در صورت مشاهده خطا، کل سایت یا بخشی از آن را پنالتی کنند. بنابراین شناخت این الگوریتم ها و نحوه عملکرد آن ها تاثیر مستقیمی در بهینه سازی سایت به همراه خواهد داشت.

الگوریتم های گوگل شامل پنگوئن، کبوتر، دنس، کافئین و... همواره در حال آپدیت و تغییر هستند. پس بهتر است با استفاده از سایت هایی مانند TLD News و Search Engine Journal اخبار مرتبط به آپدیت ها و تغییرات جدید این الگوریتم ها را پیگیری کرد.

بهترین ابزار برای آنالیز سایت وردپرسی چیست؟

با توجه به عملکردهای متفاوت الگوریتم ها و ربات های گوگل، نیاز است تا از ابزارهای مناسبی برای آنالیز و بررسی روند رتبه سایت استفاده کرد. برای این کار ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بسیار مناسب می باشند. این دو ابزار از ابزارهای آنلاین و البته رایگان گوگل هستند که با استفاده از آن ها می توان روند کار و رفتار کاربران را بررسی کرد. برای استفاده از این ابزارها ابتدا باید سایت وردپرسی را در آن ها به ثبت رساند.

سرچ کنسول بهترین ابزاری است که آمار دقیقی از فعالیت ها و عملکرد سایت را نشان می دهد. از جمله این آمار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقدار بازدید روزانه از سایت
  • بیشترین کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربران
  • نمایش رتبه سایت در گوگل بر اساس کلمه کلیدی
  • تعداد بک لینک های ساخته شده
  • مشکلات و اخطارهای دریافتی از گوگل
  • بررسی سرعت سایت
  • و...

در کنار سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس نیز رفتار کاربران را آنالیز می کند. این ابزار آماری از موارد زیر را به نمایش می گذارد:

  • بررسی مناطق و محل زندگی کاربران
  • نوع مرورگر مورد استفاده برای ورود به سایت
  • جنسیت و سن کاربران
  • میزان ماندگاری کاربران در سایت و هر یک از صفحات
  • صفحات پربازدید
  • و...

اقدامات امنیتی مربوط به سئو وردپرس

وردپرس یکی از پرمخاطب ترین سامانه های مدیریت محتوا در جهان محسوب می شود. به همین خاطر همواره مورد تهاجم هکرها قرار می گیرد. البته این سامانه راه های امنیتی را نیز برای افزایش امنیت سایت ها فراهم کرده است. بنابراین عموم این حملات بی نتیجه می ماند. در هر صورت برای افزایش ایمنی سایت وردپرسی بهتر است موارد زیر را انجام داد.

بک آپ گیری دائمی و منظم:

بک آپ گیری منظم به صورت روزانه یا هفتگی می تواند سایت را در اثر حمله هکرها یا دیگر اتفاقات ایمن نگه دارد.

مسدود کردن راه های دسترسی هکرها:

استفاده از یک سرویس هاستینگ مناسب و اقدامات امنیتی می تواند احتمال حمله هکرها را به شدت کاهش دهد. ایجاد پسورد هنگام ورود به سایت، تغییر URLها از حالت پیش فرض، بروزرسانی موارد نصبی مانند پلاگین ها یا قالب ها و... از جمله موارد موثر برای افزایش ایمنی و سرعت سایت می باشند. همچنین در این زمینه می توان از ابزارهایی مانند cloudflare نیز استفاده کرد.

جمع بندی

سئو کردن و افزایش رتبه یک سایت به عوامل زیادی از جمله انتخاب کلمه کلیدی مناسب، تولید محتوای باکیفیت، طراحی مناسب، ساخت بک لینک های قوی و... وابسته است. با این وجود، اولین قدم برای تاسیس یک سایت وردپرسی انتخاب افزونه مناسب و ثبت سایت در ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است. همچنین آشنایی با اصول و قوانین سئو و نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل مهم ترین عامل برای پیشرفت در این حرفه و تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای خواهد بود. من مهدی مهران با تدارک یک دوره جامع آموزش سئو در مشهد می توان به شما در امر یادگیری این حوزه پردرآمد کمک کنم.

مهدی مهران
مهدی مهران کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو در مشهد با داشتن 13 سال سابقه کاری در این حوزه پر رقابت و همکاری با برندهای پرطرفدار مشهد و ایران، mahdimehr1.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋