مهدی حسن زاده

مهدی حسن زاده

چگونه نقش حسابداران در دوره فین تک تغییر می کند

تصویر سنتی از حسابدار ثابت و محتاط برای تغییر شکل تنظیم شده است. فناوری جدید، نرم افزار جدید و مقررات جدید به این معنی است که نقش حسابدار آماده بازنگری است.

هوش مصنوعی، اتوماسیون، حسابداری ابری، بانکداری باز، دیجیتالی کردن مالیات همگی نوید تغییر حرفه حسابداری و مشاوره را می دهند، و در نتیجه، فرصت های جدید عظیمی را برای مشاغلی که به آنها خدمت می کنند، ایجاد می کنند. بنابراین، چه چیزی باعث این تغییر می شود؟ برای حسابداران در دوره فین تک چه اهمیتی دارد؟ و چه تاثیری برای کسب و کارها خواهد داشت؟

 

 

محرک های کلیدی تغییر

اطلاعات مالی سریعتر و آزادتر از همیشه در جریان است. دسترسی بیشتر به داده‌ها، اتوماسیون فرآیندها و یکپارچه‌سازی نرم‌افزار و ابزار، قدرت بیشتری را در اختیار تصمیم‌گیرندگان کلیدی در داخل کسب‌وکار قرار می‌دهد و امکان تصمیم‌گیری‌های پاسخگوتر و آگاهانه‌تر را فراهم می‌کند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها وعده می‌دهند که بینش‌های بسیار بیشتری نسبت به تحلیل دستی که در حال حاضر ارائه می‌دهد، کشف کنند.

افزایش خودکارسازی فرآیندهای حول مدیریت فاکتور، کنترل اعتبار، پیش‌بینی جریان نقدی، و تطبیق‌ها، به عنوان چند مورد، زمان مورد نیاز حسابداران در دوره فین تک را برای صرف این وظایف سنتی کاهش می‌دهد و منابع و تخصص را برای تمرکز بر پروژه‌های ارزش‌افزا آزاد می‌کند.

لیست بهترین نرم افزار های حسابداری ابری مانند Xero و Quickbooks یا نمونه ایرانی آن چرتکه این قابلیت‌ها را گرد هم می‌آورند و به کسب‌وکارها امکان دسترسی به این خدمات حسابداری را از هر کجا و در هر زمان می‌دهند. اما فناوری مالی و نرم افزار نیز گسترش یافته است. و این تنها با کمک راه اندازی بانکداری باز در سال جاری رشد خواهد کرد.

با توجه به اینکه بانک‌های بریتانیا اکنون مجبور به باز کردن داده‌های خود شده‌اند، اشخاص ثالث تأیید شده به اطلاعات برای ارائه محصولات جدید برای کمک به مشاغل و مشتریان دسترسی خواهند داشت. این به مشتریان و کسب‌وکارهای بزرگ‌تر اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌هایی را انتخاب و ترکیب کنند که بهترین نیازهایشان را برآورده می‌کند.

این تحولات به وضوح تأثیرات گسترده و دگرگون کننده ای بر حسابداران در دوره فین تک و سایر مشاغل خواهد داشت.

 

 

تاثیر بر کسب و کارها

بسیاری از مزایای کسب و کارها واضح است. کسب و کارها، هر چقدر هم که کوچک باشند، به اطلاعات و گزارشات مالی بلادرنگ دسترسی خواهند داشت. این به آنها اجازه می دهد تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند یا به موقعیت های در حال تحول فورا واکنش نشان دهند.

و دسترسی بیشتر به داده ها و ابزارهای قدرتمندتر می تواند به بینش و تصمیم گیری بهتر در مورد بودجه بندی، پیش بینی، تجزیه و تحلیل و مدیریت منابع منجر شود. به عنوان مثال، برنامه‌هایی مانند Fluidly راه را برای SMEها پیشرو می‌کنند و هم کنترل اعتبار و هم پیش‌بینی خودکار جریان نقدینگی را ارائه می‌دهند که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود.

این امر می‌تواند به ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک که قبلاً به دسترسی متناوب یا حتی سالانه به گزارش‌های مالی، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی متکی بوده‌اند، دگرگون‌کننده باشد. چشم انداز داشتن گزارش های لحظه ای و پایان ماه بدون هزینه به کارگیری حسابداران در دوره فین تک می تواند برای بسیاری خوشایند باشد.

البته پتانسیل صرفه جویی زیادی از نظر زمان و هزینه وجود دارد، زیرا بسیاری از کارهای سنتی و زمان بر حسابدار توسط هوش مصنوعی، اتوماسیون و راه حل های حسابداری ابری به پایان می رسد. آیا این به معنای حمام خون برای حسابداران در دوره فین تک است؟ به هیچ وجه...

پیامدها برای حسابداران

اینکه کسب‌وکارها چگونه به این فرصت‌ها واکنش نشان می‌دهند، البته بسیار فردی خواهد بود. کاهش تعداد سربار و سربار، و استفاده از برون سپاری، برای برخی، به ویژه مشاغل جنینی و تجار انحصاری، وسوسه انگیز خواهد بود.

اما بسیاری از آنها منابع خود را - آزاد از بسیاری از وظایف اداری - برای تمرکز بر تخصص اصلی خود و همچنین ایجاد تجارت انتخاب می کنند. با ابزارهای قدرتمندتری که حول برنامه ریزی، پیش بینی و تحلیل در اختیار دارند، می توانند نقش استراتژیک فزاینده ای در شناسایی تهدیدها و فرصت ها داشته باشند. که این خود مثالی از چشم انداز حسابداری با تکنولوژی بلاکچین است.

به این ترتیب، آنها می توانند بیشتر از یک رویکرد مشارکت تجاری یا مشاوره مدیریت، با ورودی بیشتر در مورد قیمت گذاری، هزینه ها، بازارها و مسیر آینده استفاده کنند. و علاوه بر این، نرم‌افزارها و فناوری‌های جدید خدماتی را که می‌توانند ارائه دهند، گسترش می‌دهند، که تنها به تقویت انبار حسابداران و مشاوران کمک می‌کند تا از طریق آن به مشتریان خود کمک کنند.

بنابراین، انگیزه های زیادی برای حسابداران در دوره فین تک وجود دارد که تصویر محتاطانه خود را از بین ببرند و صحنه فناوری را در آغوش بگیرند. کسانی که می توانند در این چشم انداز جدید فین تک حرکت کنند، به مشتریان در مورد مجموعه بهینه راه حل های مختلف مشاوره دهند و از آنها برای ارائه برای کسب و کار خود استفاده کنند، می توانند یک مزیت بزرگ باشند.

نقش اصلی حسابداران واجد شرایط، البته، ارائه اطلاعات مالی به ذینفعان و کمک به اطمینان از سودآوری کسب‌وکار، مطابقت با مقررات و تداوم فعالیت است. اما گسترش فناوری، نرم‌افزار و مقررات جدید، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای حسابداران و مشاغل ارائه می‌دهد.

مهدی حسن زاده
مهدی حسن زاده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋