زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

روز ملی جمعیت

روز ملی جمعیت

چرا روز ملی جمعیت داریم؟

روز ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید؛ در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ سیاست های کلی «جمعیّت» رو که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد و ابلاغ شد.    

این روز با توجه به مقوله جمعیت  و اهمیت افزایش نرخ جمعیت و رو به جوانی رفتن جمعیت و بالا رفتن نرخ باروری، روز ملی جمعیت نام‌گذاری شد.

هدف روز ملی جمعیت

هدف اصلی روز ملی جمعیت به یاد داشتن فرصت‌ها برای رشد جمعیت تلقی می‌شه و تا الان که 10 سال از نام‌گذاری این روز می‌گذره، سیاست‌هایی در خصوص تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری در حال انجامه.

بر این اساس در دولت سیزدهم جلوی سقوط آزاد کاهش موالید در کشور گرفته شد به طوری که به گفته حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت، میزان موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال کشور با اجرای این قانون افزایش چشمگیری یافته.

طبق آخرین آمار، اکنون میزان زایمان سوم مادران از ۱۶ درصد در سال ۹۸ به ۱۸.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و حتی زایمان چهارم نیز از ۵ درصد به حدود ۷ درصد افزایش یافته.

در این سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مثل ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تاکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و... اشاره شده.

نرخ رشد جمعیت در ایران

طبق یک برآورد، اگر وضع فعلی ادامه پیدا کنه، نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسه و در سال ۱۴۲۹ منفی می‌شه و در سال ۱۴۷۹ جمعیت ایران به ۴۲ میلیون نفر کاهش پیدا خواهد کرد!

مهم‌تر از همه، متاسفانه نبود فرزند در خانواده، بیماری‌هایی مثل افسردگی‌ و اضطراب درپی داره. در ایران به‌خاطر کمبود برخی امکانات در زمینه فرزندآوری کوتاهی‌ای شد که ایران رو گرفتار تله جمعیتی‌ کرد.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت کشور ۰.۶ هست، بر ضرورت توجه به جوان‌سازی جمعیت کشور تاکید کرد.

نرخ رشد جمعیت در ایران

در سال ۶۵ نرخ رشد جمعیت ایران ۳.۹ بود. سازمان بهداشت جهانی چند حالت برای جمعیت کشورها در نظر گرفته بود که در بدترین حالت، قرار بود نرخ جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به عدد یک برسه ولی متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت ما ۰.۶ شده.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال ۶۵ هر خانم ایرانی در سن باروری نرخ باروری ۶.۳ فرزندی داشت ولی الان به نرخ  در کشور به عدد ۱.۶۵ رسیده.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان این که در ۴۵ سال گذشته جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده، یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش ژاپن اعلام کرد سالانه در این کشور ۴۰۰ مدرسه به خاطر کمبود جمعیت تعطیل می‌شه. اگر ما هم امروز فکری برای جوان سازی جمعیت نکنیم ممکنه در آینده نزدیک با این معضل مواجه بشیم.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: سرفصل های آموزشی مراقبان سلامت مدارس به روز رسانی شده که پس از تهیه و تدوین محتواهای آن‌ها به دست مراقبان و مشاوران سلامت مدارس خواهد رسید.

ابراهیم پور افزود: مراقبان سلامت می‌تونن در پیمایش‌های کاسپین که از دانش آموزان انجام می‌شه به ما در زمینه اجرای برنامه‌ها کمک کنند. در این پیمایش‌ها هم تغییراتی انجام شده و سوالات آن‌ها بازنگری شده.

وی با بیان این که بسته‌های خدمتی مراقبان سلامت مدارس نیز بروز رسانی شده، گفت: یکی از نیازهای دانش آموزان موضوع بلوغه که دو کتاب برای مساله بلوغ پسران و دختران توسط مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دو جلد تدوین شده.

وی در پایان بر ضرورت فرآیند ارتباط دو طرفه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در جوان سازی جمعیت تاکید کرد.

به امید روزی که این رو به پیری جمعیت رفتن کشورمون جبران بشه.

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋